• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175085
+
-

آماده‌سازی پالایشگاه‌ها برای عبور از زمستان

صنعت گاز به استقبال سرما می‌رود

گزارش
صنعت گاز به استقبال سرما می‌رود

همه در وضعیت آماده‌باش قرار دارند. فرمان صادر شده و هدف این است که در ماه‌های سرد پیش‌رو، جریان گازرسانی به مشترکان خانگی قطع نشود. از آماده‌سازی پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گرفته تا رایزنی با برخی کشورهای صادرکننده گاز به ایران نشان می‌دهد که اگر سرما زیاد شود و مصرف بالا برود، شاید گاز بخش خانگی قطع نشود اما زنگ خطر جدی متوجه صنایع خواهد شد که با قطع احتمالی گاز مواجه می‌شوند.
به گزارش همشهری، فرمان گازی صادر شده و پیام روشن است: همه ایستگاه‌های شیر بین راهی، شیرها و خطوط لوله باید بازرسی و کنترل شوند تا هیچ مشکلی در انتقال پایدار گاز در زمستان نباشد. این را غلا‌معباس حسینی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام و تأکید کرد: برنامه‌های تعمیراتی امسال تاکنون مطابق برنامه زمانبندی انجام شده و در فرصت کوتاه باقی‌مانده تا آغاز فصل سرد، آماده‌سازی نهایی تأسیسات با استفاده از تجربه‌های گذشته به‌منظور بهبود شرایط آینده نیز باید انجام شود. او در یک گفت‌وگوی کنفرانسی با برخی مدیران و رؤسای ستادی و مدیران مناطق عملیاتی اعلام کرد: با توجه به ضرورت آمادگی در فصل سرد سال، همه گروه‌های تعمیراتی باید آماده به‌کار باشند تا بتوانیم در مواقع ضروری در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به انتقال پایدار گاز، اقدام‌های لازم را انجام دهیم.
خطر انفجار مصرف گاز در فصل سرما اکنون مدیران وزارت نفت را بسیج کرده تا جایی که توافق شده حتی زمان فرایند مناقصات و پیمان‌سپاری برای به روزرسانی پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز به حداقل زمان ممکن برسد تا به‌موقع پروژه‌های تعمیراتی و عملیاتی را در تأسیسات تقویت فشار گاز و خطوط لوله انجام گیرد. مدیرعامل شرکت انتقال گاز می‌گوید: همه باید به‌گونه‌ای عمل کنند تا چالشی ایجاد نشود و براساس برنامه پیش‌بینی شده در موعد مقرر، تعمیرات ۶ تا ۷ توربین دیگر هم به‌زودی تکمیل می‌شود و به شبکه انتقال گاز افزوده خواهد شد تا زمستان را با آمادگی کامل‌تری پشت سر بگذاریم.

افزایش سرعت تعمیر پالایشگاه‌ها
مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان به‌عنوان دومین پالایشگاه گازی ایران از آمادگی حداکثری این مجموعه برای تولید پایدار در فصل زمستان با تکمیل عملیات تعمیرات اساسی خبر داد. پالایشگاهی که تأمین ۱۲.۳ درصد از گاز مصرفی و ۹ درصد از سبد انرژی کشور را به‌عهده دارد. علمدار بابایی، مدیرعامل این پالایشگاه اعلام کرد: تولید گاز پالایشگاه با توجه به عمر این میدان‌های گازی، نسبت به ظرفیت اسمی خود، در فصل‌های مختلف حدود ۳۰ درصد و در زمستان حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. او با اشاره به انجام تعمیرات اساسی در این مجموعه و آمادگی برای تولید پایدار گاز در زمستان امسال تأکید کرد: شرکت‌های پالایشی و شرکت گاز همواره برای تأمین و تولید سوخت و گاز مورد نیاز حداکثر تلاش را دارند اما در زمستان تمهیدهای بیشتری می‌طلبد، بنابراین در کنار همه فعالیت‌هایی که برای ارتقای قابلیت اطمینان تجهیزات، تأسیسات و فرایندها در طول سال انجام می‌شود، فعالیت اصلی در حوزه تعمیرات اساسی است که پایداری تولید را با تضمین بیشتری فراهم می‌کند. به‌گفته بابایی، پالایشگاه پارسیان هم با هماهنگی بالادست و پایین‌دست و با برنامه‌ریزی روزهای پایانی تعمیرات اساسی را سپری کرد و این عملیات با حداکثر بهره‌مندی از توان داخل ۳۰ مهرماه پایان یافت.

مصرف گاز رکورد می‌زند؟
مازیار سیاح‌نژاد، رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان به شکل شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد، می‌گوید: در فصل زمستان و در بخش خانگی با انفجار مصرف گاز مواجه می‌شویم و برای تأمین گاز خانگی مجبور به محدودکردن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع خواهیم بود. او میانگین میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان را 200میلیون مترمکعب اعلام و تأکید کرد: در زمستان این عدد به بالای ۶۰۰میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.
پیش از این احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفته بود: این شرکت و پالایشگاه‌های گاز کشور در آمادگی کامل برای گذر از فصل سرد قرار دارند و پیش‌بینی‌های لازم برای گذر از پیک زمستان شده است. وی تأکید کرد که تا پایان مهرماه فرایند تعمیر پالایشگاه‌های گازی تکمیل خواهد شد و میزان تولید گاز از مخازن کشور روزانه یک میلیارد مترمکعب بوده و تولید گاز شیرین در کشور روزانه ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.

امید به گاز همسایه‌ها
گزینه دیگر پیش‌روی شرکت ملی گاز، اطمینان از استمرار واردات گاز از برخی کشورهای همسایه است. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مذاکرات برای واردات صورت گرفته و در حال پیشرفت است و اکنون آمادگی و زیرساخت برای واردات گاز وجود دارد. او با بیان اینکه الگوی مصرف بخش خانگی و تجاری در 6ماه نخست سال، بیانگر پیش‌بینی افزایش 6درصدی گاز در نیمه دوم سال۱۴۰۱ است، می‌گوید: سال گذشته در بخش خانگی رکورد مصرف ۷۲۰میلیون مترمکعب در روز هم ثبت شد، برای امسال نیز باید منتظر شدت سرما و میزان مصرف بود. این مقام گازی با بیان اینکه در فصل سرما، اولویت با بخش خانگی است، تأکید می‌کند: سعی می‌کنیم با اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف بخش صنایع نسبت به تأمین پایدار گاز بخش خانگی اقدام خواهیم کرد اما اگر مصرف گاز از میانگین سال آینده در بخش خانگی بیشتر شود، باید انتظار قطع گاز در انتهای شبکه را داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید