• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17505
+
-

فتح خرمشهر و مقاومت مردم قهرمان دزفول

احمد افشار | خبرنگار

وقتی خرمشهر در چهارم آبان‌ماه1359، پس از 35روز پایداری و مقاومت، به اشغال دشمن درآمد، کمتر کسی باور می‌کرد که پس از 578 روز (19ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگردد، اما فرزندان ایران‌زمین با طراحی عملیات بیت‌المقدس، پس از 24روز رزم بی‌امان در محورهای غرب اهواز و جنوب سوسنگرد و سراسر منطقه غرب کارون، توانستند در ساعت2 بعدازظهر روز سوم خرداد1361، خرمشهر را که خونین‌شهر نام گرفته بود به‌طور کامل آزاد کنند و پرچم پرافتخار ‌الله‌اکبر را بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آورند. جا دارد در این مجال یاد کنیم از مقاومت و پایداری مردم دزفول که در تقویم رسمی کشور چهارم خرداد هم به‌عنوان روز دزفول ثبت شده است. در اهمیت پایداری و مقاومت مردم قهرمان دزفول به همین اندک بسنده می‌کنم که دشمن بعثی 2لشکر از 6لشکری را که برای حمله به خاک میهنمان آماده کرده بود، مأمور فتح دزفول کرد تا خوزستان را دور بزند و درنهایت این استان را به تصرف خود درآورد و اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح‌المبین وجود نداشت و مقدمه آزاد‌سازی‌ خرمشهر هم فراهم نمی‌شد. شهر دزفول در 8 سال دفاع‌مقدس هدف ۱۷۶موشک دوربرد، ۲هزار و ۵۰۰گلوله توپ و ۳۳۱راکت هواپیما قرار گرفت. دزفول در مقاومت قهرمانانه‌اش 2هزار و 610 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد که از این تعداد 250شهید از 3روز تا 10سال داشتند. اما فتح خرمشهر، حکایت مقاومت روزهای نخست دفاع‌مقدس و سرگذشت سلحشورانی است که در همان زمان با شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی به سرکردگی آمریکا، با دست خالی، متجاوز مسلح را در بیش از یک ‌ماه نبرد به روز سیاه نشاندند و جسم خود را سنگر کردند تا از کیان اسلامی و سرزمین ایران دفاع کنند. برای همین سوم خرداد‌ماه۱۳۶۱ همه‌ساله یادآور شکوه، عظمت و اقتدار ملتی یکپارچه و متحد برای شکست تاریخی متجاوزی پرحمایت است. در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، ضربه اساسی و تعیین‌کننده‌ای بر پیکر دشمن وارد شد و تمامی معادلات، باورها و ذهنیت‌هایی را که در مورد توانایی و قابلیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران وجود داشت، تغییر داد؛ به‌گونه‌ای که در بعد بین‌المللی بسیاری از کارشناسان نظامی و تحلیلگران رسانه‌های خارجی، در برابر «سرعت عمل» و «ویژگی‌های عملیاتی» نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت‌زده شدند. اما واقعیت این است که حماسه فتح خرمشهر چیزی فراتر از یک عملیات نظامی بود و آن خداباوری و اتحاد در بین مردم و مسئولان با هدایت‌های حضرت امام(ره) بود که پیروزی را به نام بلند حقیقت نوشت. با همین نگاه، آن عزیز سفر کرده که این روزها به سالگرد ارتحالش نزدیک می‌شویم، رمز و راز این پیروزی را چه زیبا توصیف کرد: «فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود، بلکه مافوق طبیعت بود و خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

حالا 36سال از فتح خرمشهر می‌گذرد؛ برای نسل دهه60 خرمشهر یک نماد فراموش‌نشدنی در تاریخ مقاومت و ایثار فرزندان ایران‌زمین است. نباید فراموش کنیم که اگر خرمشهر آزاد شد، اگر ایران به اشغال بعثی‌ها درنیامد و اگر امروز ما، هنوز هستیم و نفس می‌کشیم و زندگی را تجربه می‌کنیم، مدیون مردان و زنانی هستیم که همانند مردم دزفول در سخت‌ترین سال‌های این سرزمین، جنگیدند، به اسارت رفتند، زخم خوردند و برای دفاع از میهن جان خود را فدا کردند. فراموش نکنیم آن روز قدرت‌های بزرگ با حمایتی که از دشمنان ما به عمل آورده بودند، پیروزی ما در جبهه‌ها را غیرممکن می‌دانستند؛ ولی ما پیروز شدیم و توانستیم استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را با وحدت و همدلی آحاد مردم از گزند تعرض بیگانگان حفظ کنیم.

و اما نکته پایانی: این روزها یاوه‌گویی‌های وزیر خارجه آمریکا نشان داد که نظام سلطه موفقیت‌های این ملت در صحنه‌های اقتصادی، علمی و فناوری و همچنین نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در بین ملت‌های مسلمان را تاب نیاورده و با توسل به تهدید و ارعاب، با تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی به مردم قصد دارد سلطه خود را بر این کشور تحمیل کند. اما تجربه تاریخی نشان داده است ملت ایران هرگاه که در مقابل تهدیدات خارجی قرار می‌گیرند، با اتحاد و انسجام بیشتری دور هم جمع می‌شوند و دشمنان بدانند ما با همان اراده که در جبهه نظامی پیروز شدیم در جبهه اقتصادی نیز به مدد دانش و ایمان نیروهای داخلی، به‌ویژه نسل جوان و البته با انسجام و اتحاد و همدلی به پیروزی خواهیم رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید