• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 2 آبان 1401
کد مطلب : 174884
+
-

ترک فعل، نشانه نفوذ است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: با توجه به شکل‌گیری تهدیدات جدید در سال‌های اخیر، شناخت این تهدیدات می‌تواند راهکارهای مناسب برای مقابله و برخورد با آن را آسان‌تر کند و موفقیت مقابله با خطرات آن را افزایش دهد.
غلامرضا جلالی با بیان اینکه در حوزه‌های نظامی، قدرت بازدارندگی دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و اراده پاسخ دهی، دشمن را از تقابل نظامی منصرف کرده است، توضیح داد: همین موضوع سبب تغییر رویکرد تهدیدات دشمن شده است. این تهدیدات موسوم به تهدیدات ترکیبی است. در این نوع تهدید، دشمن همه نقاط قوت خود را علیه نقاط ضعف ما به کار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دشمن دراین راهبرد، بر نخستین لایه یعنی تهدیدات از درون متمرکز شده است، خاطرنشان کرد: این تهدید خود را در قالب ترک فعل و نفوذ نشان می‌دهد. لایه دیگر این تهدید، آسیب‌پذیری‌های درونی است. در حوزه شهری، آسیب پذیری زیرساخت‌هایی که تحت‌تأثیر تهدیدات سایبری قرار می‌گیرد، بسیار مهم است. در اینجا زیرساختی در اولویت دشمن قرار دارد که بیشترین خدمت را به مردم ارائه می‌کند یا بیشترین وابستگی را از سوی مردم دارد.
جلالی با بیان اینکه لایه دیگر تهدید، قطع سرویس و خدمات است که براساس حملات سایبری اتفاق افتاده و خدمات به مردم قطع شده یا دچار اختلال خواهد شد، ادامه داد: قطع خدمت‌رسانی، در کنار انجام عملیات رسانه‌ای با استفاده از فضای شبکه‌های اجتماعی خارج پایه برای تحریک مردم به آشوب و اغتشاش از طریق انتقال و بزرگنما‌یی پیامد ناشی از قطع سرویس، راهبردی است که در دستور کار دشمن قرار دارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: بسیاری از انواع آسیب پذیری‌ها با انجام اقدامات پیش پا افتاده قابل برطرف کردن است. در این زمینه تیم‌های سازمان پدافند غیرعامل دستورالعملی را تدوین کرده‌اند که براساس آن انواع آسیب پذیری‌های سایبری به همراه راه‌های برطرف کردن آن مشخص شده است. این اقدام در چارچوب برنامه امن‌سازی‌ اضطراری مبتنی بر آسیب پذیری‌های ساده و پیش پا افتاده یک کار عملی است که آماده‌ایم با همکاری دستگاه‌های مختلف آن را اجرا کنیم. / مهر

این خبر را به اشتراک بگذارید