• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174579
+
-

جشنواره‌ای برای اقوام و کودکان‌ایران

یادداشت
جشنواره‌ای برای اقوام و کودکان‌ایران

رضا دوستعلی؛ مدیرفرهنگی‌هنری منطقه۴

ویژگی‌های قومیتی به‌عنوان ریشه و هویت کشور عزیزمان تلقی می‌شوند؛ به‌ویژه در شهر تهران که از همه قومیت‌ها در آن زندگی می‌کنند، باید بیشتر به این موضوع توجه کرد. همه اقوام و حتی قبیله‌ها و عشیره‌ها در شهر تهران نمایندگانی دارند، اما نمادهای این اقوام را در فضای شهری نمی‌بینیم و شاید بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به ویژگی‌های قومیتی کمتر شناخت داشته باشند؛ در کتاب‌های درسی، فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی نامگذاری معابر با این پدیده آشنا شده‌اند، اما فراهم کردن بستری که نسل جدید بتواند چند ساعت با اقوام زندگی کند و از نزدیک آنها را ببیند، تأثیر بهتری خواهدداشت.
بنابر این جشنواره «ایران عزیز» که از 20مهرماه در دریاچه شهدای خلیج‌فارس شروع شده و تا 29مهر ادامه دارد، به عرضه صنایع‌دستی، غذاها، پوشاک، محصولات فرهنگی و... اقوام گوناگون اختصاص دارد. در بخش میدانی 350غرفه طراحی شده و البته سیاه‌چادرهایی هم پیش‌بینی کرده‌ایم که شهروندان می‌توانند تجربه چندساعته زندگی در سیاه‌چادر را داشته باشند و با فرهنگ عشایر سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، بختیاری و قشقایی آشنا شوند. در این جشنواره صنایع‌دستی و تولیدات اقوام گوناگون با قیمت مناسب در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و این اقدام در حمایت از کارآفرینی و صنایع‌دستی تأثیرگذار است و می‌تواند به اقتصاد این اقوام کمک کند.
همچنین در بخش استیج که از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود، موسیقی اقوام، نمایش، موسیقی پاپ، معرفی کتاب، مسابقه کودک و بزرگسال، برنامه ویژه کودکان و... را خواهیم داشت که هر روز به یک قومیت اختصاص دارد و تلاش شده برنامه‌های جذاب و مفرحی برای شهروندان اجرا شود.
با توجه به اینکه جشنواره «ایران عزیز» با محوریت اقوام ایرانی برگزار می‌شود، تلاش کرده‌ایم با ابزار بازی و سرگرمی بخشی از فرهنگ نواحی و شهرهای مختلف ایران را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم. فرهنگ اقوام شامل آداب و رسوم، نوع پوشش، محصولات، سوغات و... است که این موارد را به شیوه‌ای جذاب به بچه‌ها ارائه می‌کنیم تا ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. مجموعه غرفه‌های کودک و نوجوان جشنواره «ایران عزیز» در 2یال چپ و راست دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع شده که با توجه به وسعت بالای غرفه‌ها، دسترسی آسان‌تری برای بازدیدکنندگان  ایجاد شده است.
در عین حال، غرفه «جورچین اقوام» با لباس‌های محلی شهرهای مختلف و با شخصیت‌های کودک طراحی شده و شامل ۹ پازل مکعب ۶وجهی است که هر یک از وجه‌ها به تصویرسازی لباس یکی از اقوام اختصاص دارد. کودک با تکمیل این پازل در یک زمان مشخص، با پوشش مردم نقاط مختلف ایران آشنا می‌شود.
همچنین در غرفه «سفال» کودکان و نوجوانان با سفالینه‌های شهرهای مختلف ایران آشنا می‌شوند و در غرفه «مثلستان» اشکال مختلفی قرار دارد که مجموعه‌اش یکی از ضرب‌المثل‌های ایرانی را تشکیل می‌دهد. «مکعب‌های قصه‌گو» دیگر غرفه جشنواره است که در آن ۹مکعب با اشکال و کلمات مختلف درنظر گرفته شده و کودکان و نوجوانان با انتخاب یکی از این مکعب‌ها، یک قصه درباره اقوام تعریف می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید