• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174573
+
-

شهردار تهران طبق قوانین و براساس ارزیابی و عملکرد می‌تواند انتصاب معاونان، شهرداران مناطق و مدیران را انجام دهد و شورای شهر حق نظارت بر آنها را دارد

انتصابات شهرداری با اختیارات

یک سال پیش و زمانی که معاونان شهرداری تهران و شهرداران مناطق 22گانه احکام خود را از علیرضا زاکانی دریافت کردند، تصویر برگه‌های احکام در فضای مجازی منتشر شد. نکته‌ای که توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرد این بود که در متن احکام تأکید شده بود، معاونان و شهرداران مناطق به‌مدت یک سال در این مسئولیت گمارده می‌شوند و پس از این مدت به نسبت عملکرد خود و نیاز بخش‌های مختلف شهرداری درباره ادامه کار آنها در هر قسمت از شهرداری تهران تصمیم‌گیری خواهد شد.
به گزارش همشهری، با گذشت یک سال، در مهرماه امسال برخی از شهرداران، معاونان، روسای سازمان‌ها و ادارات و مشاوران شهردار با صدور احکام جدید تغییر کردند. این تغییرات اگرچه گسترده و به معنای تعویض کامل مدیران نبود، اما باز هم باعث شکل‌گیری بحث‌هایی درباره منصوبان جدید شد.
علیرضا زاکانی در ابتدای مسئولیت خویش و همان زمانی که احکام یک‌ساله را امضا کرده بود، دراین‌باره گفت: «مدیران را یک‌ساله انتخاب می‌‌کنم؛ چراکه فعالیت آنها شوخی نیست که بخواهیم 4سال مسئولیت را به آنها واگذار کنیم. این افراد در یک‌سال باید وضعیت اقداماتشان رصد شود و لحظه به لحظه مورد بررسی قرار گیرند و اگر عملکردشان خوب بود، استمرار یابند. مدیران را در این یک‌سال ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم سال‌های بعد نیز در خدمت همین افراد باشیم. در این احکام جمله‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه امید دارم این استمرار صورت بگیرد، اما ما نه با خودمان، نه با مدیران و نه با کارمندان تعارف نداریم؛ شهر را نمی‌توان با تعارف اداره کرد، بلکه اداره شهر نیاز به جدیت دارد و مدیران باید برای لحظه‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها برنامه داشته باشند.» سال گذشته ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر نیز در پاسخ به این سؤال که از انتصابات چه اطلاعاتی دارد، گفته بود که براساس قانون، ضرورتی ندارد که شهردار در مورد انتصابات با اعضای شورا مشورت کند و نظر کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر فقط جنبه مشورتی دارد و به هیچ عنوان دست شهردار در این زمینه بسته نیست. در سال 1400موضع اعضای شورای شهر که در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی بر تأیید اختیار شهردار در انتصاب اشخاص بود. در طول یک سال نیز صحن شورا شاهد انتقادی از این انتصاب‌ها یا به چالش کشیدن مدیران نبود.
با گذشت یک سال در میان افرادی که از سوی شهردار منصوب شده بودند، تغییر خاصی رخ نداد و اکنون با سررسید زمان احکام صادر شده طبق برنامه‌ای که اعلام شده بود، بخشی از مسئولان شهری تغییر کردند یا از سمتی به سمت دیگر رفتند. از 8معاون شهرداری تهران 3نفر به‌کار خود ادامه دادند، 3نفر به معاونت دیگری منتقل شدند و 2نفر تغییر کردند. در میان 22شهردار نیز 15شهردار در منطقه‌ خود همچنان باقی ماندند، 4شهردار به مناطق دیگر رفتند و 3شهردار به‌عنوان مشاور منصوب شدند. این انتصابات باز هم با نظر مثبت شورای شهر همراه بود و در مدت یک هفته پس از آن و درحالی‌که شهردار در جلسه شورای شهر برای امر دیگری حضور پیدا کرده بود، انتقادی از احکام جدید اعلام نشد. در گزارشی که چند روز پیش در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد، موضوع تغییر رئیس حراست و معاون مالی و اقتصادی شهرداری پیگیری شده بود. در این گزارش ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران گفته بود که اعضای شورا سؤالاتی درباره جابه‌جایی‌ها از شهردار پرسیده و در انتظار پاسخ آن هستند.

پیشنهاد، نظارت و برخورد
 تماس خبرنگار همشهری با برخی اعضای شورا نیز نشان داد که اعضای پارلمان شهری سپردن مسئولیت بخش‌های مختلف سازمان شهرداری را در حوزه اختیارات شخص شهردار می‌دانند؛ اگرچه بر جنبه نظارت شورای شهر و حق آن در ارزیابی و طرح سؤال از منصوبان و شهردار تأکید دارند. همچنین شورای شهر روند مقابله با فساد در شهرداری را دنبال می‌کند و مستنداتی که در این‌باره به‌دست بیاید و همینطور موضوع استعلام‌هایی که از دستگاه‌های مختلف درباره اشخاص انجام می‌شود یا تأیید صلاحیت آنها را دنبال می‌کند.
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در این رابطه گفت: «بحث انتصابات حتما با استعلامات همراه است و هیچ انتصابی بدون این استعلامات قابل انجام نیست. در عین حال انتصابات در حوزه شهردار است و ما عملکرد او را بررسی می‌کنیم و درصورت وجود اشکال در عملکردش، حتما برخوردهای لازم را اعمال می‌کنیم.» به‌گفته او با همه اینها شورا وارد حوزه اختلافات درباره انتصابات شهردار نمی‌شود، اما تنها اگر افراد صلاحیت تصدی یک‌پست را داشته باشند، به شهردار پیشنهاد می‌دهد. سروری همچنین خرید و فروش پست در شهرداری را رد کرد و گفت که گویا تنها یک‌مورد بوده و با آن یک‌مورد هم برخورد جدی صورت گرفته است. او تأکید کرد: «شورای شهر قطعا نسبت به تخطی‌ها حساس است و نظارت خود را در مورد فعالیت مدیران شهرداری اعمال می‌کند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید