• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174543
+
-

پول اعراب در جیب نظامیان بازنشسته آمریکایی

واشنگتن‌پست فاش کرده، حداقل 15ژنرال ارشد بازنشسته آمریکایی مستقیما با وزارت دفاع عربستان همکاری می‌کرده‌اند

جهان‌نما
پول اعراب در جیب نظامیان بازنشسته آمریکایی

صدها افسر بازنشسته آمریکایی در ازای حقوق‌های نجومی به استخدام کشورهای خارجی به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی درآمده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست دیروز فاش کرد که صدها نظامی آمریکایی بازنشسته در کنار نظارت بر پروژه‌های داخلی در آمریکا به‌عنوان پیمانکار یا مشاور، مجوز کار در امارات متحده عربی یا عربستان سعودی را از کنگره دریافت کرده‌اند. در فهرست این افراد، نام نظامیان ارشدی چون وزیر سابق دفاع، فرمانده سابق ارتش آمریکا در افغانستان، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا هم دیده می‌شود.
در میان این افراد، مورد جیمز متیس، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ، جالب‌تر است. او که جزو ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا به شمار می‌رود، در سال 2015 به‌عنوان مشاور نظامی به استخدام ارتش امارات درآمده بود. متیس 2سال بعد، بار دیگر به دولت آمریکا بازگشت و به‌عنوان وزیر دفاع در دولت ترامپ منصوب شد. رابرت تایرر، رئیس گروه کوهن، شرکت مشاوره نظامی مستقر در واشنگتن که جیمز متیس به‌عنوان مشاور ارشد در آن کار می‌کرده، در گفت‌‌وگو با واشنگتن پست تأیید کرده که متیس به اماراتی‌ها در امور نظامی و اطلاعاتی مشاوره می‌داده است. گفته شده واشنگتن‌پست 2 سال را صرف پیگیری راهکارهای قانونی کرده تا توانسته از دولت آمریکا اطلاعات مربوط به این گزارش را دریافت کند.
این گزارش فاش کرده که حداقل 15ژنرال ارشد و دریاسالار آمریکایی به‌طور مستقیم با وزارت دفاع عربستان سعودی به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، همکاری می‌کرده‌اند؛ کسی که جنگ ائتلاف سعودی در یمن را آغاز کرد. یکی از این مقام‌های ارشد نظامی، ژنرال «جیمز ال جونز» تفنگدار دریایی بازنشسته است که در دولت باراک اوباما به‌عنوان مشاور امنیت ملی حضور داشت. جونز همکاری خود با عربستان را از سال 2017 آغاز کرده بود. واشنگتن‌پست نوشته که جونز برای پیشبرد پروژه‌های خود در عربستان از حداقل 12مقام ارشد پنتاگون ازجمله «ویلیام کوهن» وزیر دفاع سابق آمریکا در دولت بیل کلینتون کمک گرفته است.
 این روزنامه فاش کرده که حتی پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی که در واشنگتن پست قلم می‌زد، برخی از مقام‌های نظامی آمریکایی به همکاری خود با ریاض ادامه داده‌اند.

 حقوق‌های نجومی عربستان و امارات 
بسیاری از کشورها برای لابی‌‌گری در واشنگتن مبالغ هنگفتی را خرج می‌کنند اما تحقیقات واشنگتن‌پست نشان می‌دهد که استخدام نظامیان سابق آمریکایی از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان و امارات، در یک دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
در این گزارش آمده: «گرچه فرم‌های مربوط به دریافت پول از سوی نظامیان به‌شدت سانسور و ویرایش شده بودند اما همین اسناد مخدوش نیز نشان می‌دهد که حقوق دریافتی نظامیان آمریکایی از دولت‌های خارجی  5 یا 6 و حتی 7برابر حقوق معمول آنان در آمریکا بوده است. به‌عنوان مثال، 4 افسر رده پایین ـ که نامشان فاش نشده ـ برای ارائه مشاوره به وزارت دفاع عربستان از 200تا 300هزار دلار دریافت می‌کرده‌اند. براساس قوانین آمریکا، نظامیان این کشور از دریافت هرگونه پول یا هدایای خارجی که بتواند سوگند وفاداری آنان به این کشور را به خطر بیندازد منع شده‌اند. با این حال کنگره در سال 1977 به پنتاگون و وزارت خارجه اجازه داد تا در مواردی معافیت‌هایی از این قانون صادر کنند. حال مشخص شده که تقریبا 95درصد از افسران بازنشسته آمریکایی که درخواست کار برای دولت‌های خارجی را داشته‌اند، مجوز دریافت کرده‌اند. همچنین شمار زیادی از نیروهای نظامی بازنشسته اکنون بدون مجوز در حال همکاری با کشورهای خارجی هستند. واشنگتن‌پست نوشته که تقریبا هیچ مجازات کیفری برای نقض قانون اولیه وجود ندارد و این قانون تقریبا اصلا اجرا نمی‌شود. این در حالی است که برخی از مقام‌های آمریکایی حین خدمت، بر سر پروژه‌های آینده با طرف‌های خارجی مذاکره داشته‌اند. استرالیا، اندونزی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه نیز از جمله دولت‌هایی هستند که نظامیان آمریکایی را استخدام کرده‌اند.  گفته شده، استرالیا به نظامیان سابق آمریکایی بیش از ۱۰میلیون دلار پیشنهاد کرده تا از آنها مشورت بگیرد. به‌عنوان نمونه، در جمهوری آذربایجان به یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا روزانه 5هزار دلار پیشنهاد شده تا به‌عنوان مشاور فعالیت کند.

تهدید نفوذ خارجی‌ها
افشاگری‌های واشنگتن‌پست، نگرانی‌ها در واشنگتن درباره گسترش نفوذ کشورهای خارجی به‌ویژه دولت‌های مستبدی چون عربستان بر نهادهای آمریکایی را به‌شدت افزایش داده است. پیش تر در پی افشای خبر لابی‌های غیرقانونی ژنرال بازنشسته جان آلن به نفع قطر، وی از ریاست اندیشکده بروکینگز استعفا کرد. تام باراک میلیارد آمریکایی و متحد دونالد ترامپ نیز هم‌اکنون به اتهام لابی‌های غیرقانونی دولت ترامپ با دولت امارات در حال محاکمه است. گزارش افشاگرانه واشنگتن پست درباره همکاری ده‌ها نظامی بازنشسته آمریکایی با عربستان در شرایطی منتشر شده که تنش‌ها در روابط واشنگتن ـ ریاض به اوج خود رسیده است. در تازه‌ترین تحول، عربستان ضمن تأیید خبر بازداشت یک شهروند آمریکایی به‌دلیل انتقاد از حکومت سعودی در فضای مجازی، اعلام کرده که دولتمردان آمریکایی را برای شرکت در نشست موسوم به «داووس صحرا» دعوت نخواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید