• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174493
+
-

آب آشامیدنی به مرز سومار رسید

طرح جهادی انتقال آب به بخش مرزی سومار‌ در مدت 14روز به سرانجام رسید

پیگیری
آب آشامیدنی به مرز سومار رسید

آبرسانی به مرز سومار در استان کرمانشاه این بار با اجرای یک طرح جهادی به ثمر رسید؛ طرحی که آغاز و انجام آن در 14روز خلاصه شد. روز گذشته با پایان اجرای این طرح، آب آشامیدنی با 14کیلومتر لوله‌کشی از سد شرفشاه به سمت سومار و از سومار به منطقه مرزی منتقل شد. با اجرای این طرح جهادی، مشکل آب مرز سومار پس از سال‌ها حل شد تا این منطقه از توابع شهرستان قصرشیرین، از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شود.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین درباره پروژه بزرگ آبرسانی به سومار می‌گوید: این طرح جهادی با ۱۴میلیارد تومان اعتبار یکی از پروژه‌های بزرگ ملی است که آب آشامیدنی را از سد شرفشاه تا پایانه مرزی سومار می‌رساند. به‌گفته محمد حیدری، قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران، متولی اجرای این عملیات بزرگ بود که در کمتر از ۷۲ ساعت از تصویب این طرح عملیات اجرایی آن آغاز و ظرف مدت ۱۴ روز انجام شد.
سیستم تصفیه آب به‌کار گرفته شده در پایانه مرزی سومار ازجمله سامانه‌‌های مجهز است که  تمام مراحل آن با مشارکت شبانه‌روزی سایر دستگاه‌های مربوطه در دمای هوای ۶۰ درجه انجام شده است.
در سفر رئیس‌جمهوری به بخش مرزی سومار، برای تامین آب مورد نیاز این منطقه در بخش کشاورزی و اجرای خطوط انتقال آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.
حیدری، ابراز امیدواری می‌کند که در ۲۲ بهمن امسال با اجرای خطوط اصلی انتقال آب از سد شرفشاه به پایاب این منطقه شاهد رونق بخش کشاورزی و برخورداری روستاهای آن از آب باشیم.
رضا داوودی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه نیز آبرسانی شهر، پایانه مرزی سومار و روستاهای آن را به‌طور کامل و همیشگی عنوان می‌کند که میزان آب مورد نیاز آنها همواره تامین خواهد شد.

تامین آب کشاورزی دشت‌های سومار 
سد شرفشاه در بخش مرزی سومار نیز در ۹۰ کیلومتری از توابع شهرستان قصرشیرین واقع است. این سد از نوع خاکی هسته رسی در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب با حجم بیش از ۱۰۱ میلیون مترمکعب روی رودخانه کنگیر واقع شده و شبکه پایاب آن در شهرستان قصرشیرین توسعه یافته است و در سال ۹۹ با ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
از اهداف ساخت این تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر به میزان 3055هکتار، تامین آب مورد نیاز آشامیدنی و صنعت در شهرهای سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱/۳ میلیون مترمکعب و تامین آب موردنیاز زیست‌محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب است.
رونق تولید و توسعه کشاورزی و نگهداشت جمعیت در نوار مرزی، توسعه صنعت توریسم و کنترل سیلاب‌های رودخانه «کنگیر» ‌ از دیگر اهداف ساخت این سدبوده است.
12سد مخزنی در استان کرمانشاه وجود دارد که این سدها در مجموع یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارند. استان کرمانشاه دارای بیش از ۹۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است که حدود ۷۰ درصد از زمین‌های آن را زمین‌های دیم تشکیل می‌دهد.
نام سومار در اربعین امسال بارها و بارها به گوش‌مان خورد، زیرا سومار، تنها مرزی بود که برای تردد موکب‌های خدمات‌رسانی به زائران اختصاص یافته بود.
شهرستان قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای ۲ بخش سومار - نفت شهر و بخش مرکزی است که بخش مرکزی این شهرستان دارای ۲۶روستای خالی از سکنه و ۲۶ روستای دارای سکنه است.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد. این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستاست. بخش سومار که یکی از بخش‌های مرزی و مهم از نظر موقعیت استراتژیک است پیش از جنگ ایران و عراق نزدیک به 7هزار نفر جمعیت داشت و ساکنان آن با شروع جنگ تحمیلی به‌تدریج شهر را ترک کردند و برخی نیز با وجود جنگ همچنان در این بخش مرزی اقامت داشتند.
 بعد از جنگ تحمیلی نیز مشکل آب آشامیدنی و آب کشاورزی سومار، اصلی‌ترین مانع بازگشت ساکنان به شهر بود. اکنون این بخش مرزی از نعمت آب آشامیدنی تا نقطه صفر مرزی برخوردار است.
در آن سوی مرز و در کشور همسایه عراق، نزدیک‌ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز واقع است. مرز رسمی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید