• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174453
+
-

۱۰۵ مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در کشور فعال است

هم‌اکنون ۱۰۵ مرکز تکثیر و پرورش گونه‌های حیات وحش باارزش جانوری ازجمله یوزپلنگ، گورخر، قوچ، میش در کشور فعال است که ۳۲ مورد از سوی این سازمان و ۷۳ مرکز توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود. روز گذشته در آیین رها‌سازی‌ جبیر ایرانی در زیستگاه طبیعی نایبند عسلویه، 5 راس جبیر به‌صورت نمادین در زیستگاه طبیعی نایبند عسلویه رهاسازی شدند.
به گزارش ایرنا، غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست حفظ گونه حیات وحش در زیستگاه اصلی آن است اما درکنار این و به موازات وظیفه اصلی، ناچار به ایجاد سایت‌های تکثیر و پرورش به‌عنوان سوپاپ اطمینان برای نگهداری ژن‌های با ارزش جانوری است تا مانع از‌دست‌رفتن آنها شوند.تخریب زیستگاه‌های طبیعی بزرگ‌ترین عامل از بین برنده گونه‌های حیات‌وحش کشور است و طعمه، آب و امنیت از مولفه‌های اصلی یک زیستگاه  است.
وی با بیان اینکه محیط‌زیست کشور عرصه آزمون و خطا نیست، افزود: به‌دنبال این هستیم تا با کمک سایت‌های تکثیر و پرورش گونه‌های جانوری از این پیچ خطرناکی که عرصه را بر حیات وحش کشور تنگ کرده عبور کنیم.
ابدالی یادآور شد: تجربه پرورش یوزپلنگ در کشور به ما نشان داد که تا چه اندازه زیست طبیعی گونه‌های جانوری اهمیت دارد؛ اکنون همه نیروی حفاظت محیط‌زیست با اعتبار بالا، مراقبت‌های زیاد و مشاوره‌های بین‌المللی برای پرورش تنها توله یوز به جای مانده از آمیزش توران و فیروز (۲یوزپلنگ ایرانی) بسیج شده است درحالی‌که در زیستگاه طبیعی توران ۲یوز پلنگ ماده با 8 توله دیده شده که به‌صورت طبیعی زیست می‌کنند.
وی ادامه داد: در پهنه ایران زمین۱۹۵گونه پستاندار، ۵۵۸گونه پرنده، ۲۲۰گونه خزنده و ۲۲گونه دوزیست زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد کشور ما زیستگاهی مناسب برای جانوران و در میان کشورهای خاورمیانه دارای غنی‌ترین فون و فلور (پوشش گیاهی و جانوری) است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: این سازمان یک دید مترقی به توسعه دارد و زمانی به‌وجود صنایع در کشور افتخار خواهد کرد که در کارنامه خود تعداد صنایع سبز بیشتری داشته باشیم.باید با صنایع و تمام دست اندرکاران توسعه کشور به این نقطه برسیم که این بخش بیش از متولیان حفاظت از محیط‌زیست برای آن دلسوزی کند چرا که عرصه محیط‌زیست بیشتر فعالیت صنعت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید