• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174418
+
-

آنجا که معلولیت محدودیت نیست

نصرالله آبادیان؛ شهردار منطقه7
 «معلولیت، محدودیت نیست»؛ همه ما بارها این شعار را شنیده‌ایم اما اینکه چقدر برای کمک به این قشر مهم از جامعه و تحقق این شعار تلاش کرده‌ایم جای فکر دارد. اگرچه تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در زمینه مناسب‌سازی شهر برای جانبازان و معلولان جسمی-حرکتی مسئولیت دارند اما بدون شک شهرداری پایتخت همواره در این زمینه پیشگام بوده است. مناسب‌سازی معابر منطقه از سال97 تاکنون بالغ بر 38کیلومتر و برنامه‌ریزی برای مناسب‌سازی‌ یک‌کیلومتر دیگر تا آبان‌ماه1401 ازجمله اقدامات شهرداری منطقه7 در زمینه خدمت به این عزیزان است.
همچنین طبق برنامه1401، اصلاح 3ساختمان(شامل یک ساختمان اداری و یک سرای‌محله و یک فرهنگسرا) با پیشرفت 90درصد انجام شده که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
با توجه به آنکه نامناسب بودن فضای شهری علاوه‌بر محدودیت‌های حرکتی تأثیرات سوء روحی و روانی نیز برای این افراد دارد، توجه به جزئیات در برنامه‌ریزی برای معلولان و جانبازان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس توجه به جزئیاتی همچون نصب هندریل در محل راه‌پله‌ها و رمپ‌ها و پرتگاه‌ها، نوار بساوایی، اجرای رمپ استاندارد، ترمز و شبرنگ پله و استانداردسازی‌ سرویس بهداشتی معلولان، ساختمان‌های اداری و فرهنگی منطقه برای تسهیل دسترسی افراد کم‌توان همواره در دستور کار شهرداری منطقه7 تهران بوده است.
البته با وجود اینکه طی سال‌های اخیر کار‌هایی در حوزه دسترس‌پذیری مبلمان شهری انجام شده، اما این اقدامات پاسخگوی نیازهای معلولان نیست. تاکنون بوستان‌های صنوبر، شهیدنیاکی، مدرس، قصر و سپیدار برای این افراد آماده شده است و بوستان‌های طالقانی، شهیداحمدی‌روشن نیز با پیشرفت فیزیکی 95درصدی در حال مناسب‌سازی‌ هستند. همچنین ساختمان‌ها شهرداری منطقه7، ساختمان ناحیه3، ساختمان ناحیه4، ساختمان ناحیه یک و سرای‌محله آرامنه مناسب‌سازی‌ شده‌اند. به هر ترتیب مدیران شهری منطقه با برنامه‌ریزی‌های کلان تلاش خواهند کردند تا خیابان‌های این محدوده مهم شهر که به نوعی شمال و مرکز تهران را به‌هم وصل می‌کند، به‌عنوان یک منطقه پیشرو، جای امنی برای تردد روزانه معلولان و جانبازان عزیز باشد. نکته مهم اینجاست که بخشی زیادی از محور تاریخی شمیران یعنی خیابان شریعتی در منطقه7 واقع شده و از سوی دیگر 5خط اصلی مترو از این منطقه پایتخت عبور می‌کنند. تفاوت چشمگیر میان بخش غربی و شرقی منطقه از لحاظ بافت اقتصادی و فرهنگی، وجود محله‌های باهویت در پیوند با رشد قدیم شهر و واقع شدن در پهنه مرکزی شهر تهران و پیوند با استخوان‌بندی مرکز شهر تهران در غرب شریعتی از دیگر ویژگی‌های جغرافیایی و اجتماعی منطقه به‌حساب می‌آید که نشان‌دهنده حضور اقشار مختلفی در آن است.به امید روزی  که معلولیت برای این افراد به‌معنای واقعی کلمه در شهر تهران محدودیتی برای این افراد نباشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید