• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174210
+
-

بانک جهانی: جنگ، جمعیت فقیر اوکراین را 10برابر کرده است

حملات گسترده روسیه به تاسیسات زیرساختی اوکراین وضعیت اقتصادی وخیمی را پیش روی این کشور گذاشته و بانک جهانی می‌گوید فقر در اوکراین به‌دلیل جنگ 10برابر شده است. روزنامه العربی جدید به نقل از آروپ بانرجی، مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در شرق اروپا با اشاره به وضعیت اقتصادی اوکراین همزمان با جنگ نوشته: «اگر این روند ادامه یابد، چشم‌انداز بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود و موج داخلی دیگری از مهاجرت و آوارگان داخلی را شاهد خواهیم بود.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین این هفته با اشاره به کسری بودجه کشورش گفت که کی‌یف به حدود 38میلیارد دلار برای پوشش کسری بودجه سال آینده و 17میلیارد دلار دیگر برای شروع بازسازی زیرساخت‌های حیاتی ازجمله مدارس، مسکن و تأسیسات انرژی نیاز دارد.
با این حال مقام اروپایی بانک جهانی با هشدار نسبت به افزایش جمعیت زیر خط فقر در اوکراین گفت: 25درصد از جمعیت این کشور تا پایان سال در فقر زندگی خواهند کرد که این رقم قبل از جنگ کمی بیش از 2درصد بوده است. و بدتر آنکه جمعیت زیر خط فقر اوکراین تا پایان سال آینده ممکن است به 55درصد یعنی بیش از نیمی از مردم این کشور برسد.
از سوی دیگر، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول به‌تازگی اعلام کرده که با وجود وعده‌های کمک‌های بین‌المللی متعدد به اوکراین، نیازهای مالی این کشور در سال2023 بسیار بیشتر از کمک‌های مالی خواهد بود. این در حالی است که به‌گفته بانک جهانی، اوکراین تأمین حقوق جاری کارمندان و بازنشستگان، هزینه‌های نظامی و پرداخت بدهی‌های داخلی را در بودجه خود به حداقل ممکن رسانده، اما همچنان این کشور با شکاف بزرگ کسری بودجه و افزایش فقر داخلی به‌دلیل هزینه‌های جنگی روبه‌روست. مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در شرق اروپا در گزارش خود درباره وضعیت اقتصاد جنگی اوکراین افزوده است که اگر این کشور نتواند از حمایت کافی بین‌المللی برخوردار شود، یا باید همزمان با کنترل تورم در محدوده زیر 20درصد دست به چاپ پول بزند، یا هزینه‌های اجتماعی خود را به‌شدت کمتر کند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید