• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174197
+
-

هدف؛ صعود

تیم ملی هندبال ایران 3ماه دیگر باید در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شود. وسیلین، سرمربی تیم ملی به صعود تیم از مرحله مقدماتی امیدوار است

هدف؛ صعود

بازیکنان به جای هندبال فوتسال بازی می‌کنند. یکی می‌گوید: «باید به وحید شمسایی معرفی‌شان کنیم.» بازی‌شان جدی است و انگار مسابقه رسمی دارند. آخرین روز از نخستین اردوی جهانی است و وسیلین وویوویچ، سرمربی مونته‌نگرویی تیم تمرین متفاوتی به شاگردانش داده است: «خواستیم بچه‌ها ریلکس کنند.»
تیم ملی مسابقات قهرمانی جهان 2023را در پیش دارد و دی‌ماه برای دومین‌بار این مسابقات را تجربه می‌کند. دوره قبل سال 2015بود که هندبال ایران به رقابت‌های جهانی رفت و در رده 21قرار گرفت. این‌بار هم کار سخت است. حریفان ایران مشخص‌اند؛ اسپانیا، شیلی و مونته‌نگرو. وسیلین و پسرانش یک هدف دارند؛ از مرحله مقدماتی صعود کنند و در دور بعد هم بتوانند نمایش خوبی مقابل بزرگان هندبال جهان داشته باشند. علی رحیمی که بعداز محمد سیاوشی، دروازه‌بان دوم تیم است، امیدوار است که تیم بتواند شیلی را شکست بدهد، مقابل مونته‌نگرو و اسپانیا هم بازی‌های خوبی انجام بدهد و از گروه صعود کند اما واقعا می‌شود انتظار صعود داشت؟ وسیلین پاسخ قاطعی می‌دهد: «اگر من به ایران آمده‌ام، قطعا هدفم این بوده که از گروهمان صعود کنیم، اگر شک داشتم نمی‌آمدم. گروه سختی است ولی ما هدف‌گذاری‌مان صعود است.» سال پیش تیم ملی بهمن ماه در مسابقات قهرمانی آسیا سهمیه گرفت و یک ماه بعد وسیلین سرمربی تیم ملی شد و جای فرناندز اسپانیایی را گرفت. وسیلین که از بازیکنان مطرح جهان بوده، ذهنیت از پیش برنده دارد و این  ذهنیت را به بازیکنانش هم منتقل کرده است. افشین صادقی، یکی از بازیکنان سرشناس تیم مثل مربی با اعتماد به نفس بالا صحبت می‌کند: «با مربی بزرگ به مسابقات می‌رویم که یک نتیجه خوب بگیریم. مسابقات جهانی سخت است اما ما امیدوار هستیم و از پیش باخته نیستیم، حتی مقابل اسپانیا.»

  باشگاه‌ها مهم‌تر از تیم ملی
بعد از 2‌هفته از لیگ اردوی تیم ملی تشکیل شد. صادقی بازیکنان را آماده می‌بیند: «بدن بازیکنان آماده است و شرایط‌شان خوب است.» وسیلین 40بازیکن را در اردو داشت: «نکته چشمگیر این اردو 2 مسابقه درون اردویی بود که داشتیم. در این مسابقات خیلی رقابت شدید بود.» 3-4بازیکن جدیدی هم که به اردو دعوت شده بودند، نظر وسیلین را جلب کرده‌اند: «نظر مثبت رویشان دارم.»
تیم ملی در بازی‌های کشورهای اسلامی که مرداد برگزار شد، سوم شد. این تیم می‌تواند در جهانی موفق باشد؟ بازیکنان ایران پتانسیل ارائه بازی قابل‌قبول در بالاترین سطح جهانی را دارند؟ وسیلین نظر مثبتی دارد: «ایران بازیکنان با استعداد توانمند دارد.» اما به واقعیت مهمی اشاره می‌کند؛ اینکه او به تنهایی نمی‌تواند ناجی هندبال ایران باشد: «بازیکن از دل لیگ بیرون می‌آید و همیشه تیم ملی ماحصل کار باشگاه‌ها را دریافت می‌کند. نکته کلیدی تجربه بین‌المللی و بازی در اروپاست.» لیگ ایران ضعیف است؟ وسیلین نه تأیید می‌کند و نه رد: «جای پیشرفت دارد.»‌ اما او دور از دوربین‌‌ها و میکروفن‌های خبری، توصیه دیگری به بازیکنان دارد: «گفتم تیم‌های باشگاهی مهم هستند، اما مهم‌تر از همه خود شما هستید که باید به بدنسازی و تمرینات اهمیت بدهید.»

  عجول نباشید
در 7ماهی که وسیلین سرمربی تیم ملی بوده، بازیکنان چقدر پیشرفت کرده‌اند؟ وسیلین می‌گوید: «من نمی‌توانم به این سؤال جواب بدهم، از بازیکنان بپرسید.» صادقی جواب این سؤال را می‌دهد: «از وقتی او به ایران آمده، خیلی به هندبالم اضافه شده و خیلی تغییر کرده‌ام. بازیکنان جوان خیلی چیزها را از او یاد می‌گیرند.» وسیلین روی کارهای تاکتیکی تأکید دارد و به‌گفته صادقی تلاش می‌کند یک ضعف عمده را از بازیکنان ایران دور کند: «او می‌گوید شما بازیکنان عجول هستید و استرس دارید. همه عطش گل زدن دارید و این اشتباه است. نظر وسیلین این است که هندبال بازی راحت، ساده و گروهی است. می‌گوید اگر یک‌پاس خوب بدهید، 2‌بازیکن خوشحال می‌شوند ولی اگر گل بزنید فقط یک بازیکن. او تأکید دارد که همه باید با هم خوب کار کنیم.»

  ساشا را برگردانید
قبل از بازی‌های کشورهای اسلامی وسیلین 2‌مربی خارجی به کادر فنی اضافه کرد؛ برانیسلاو میلوژویچ، مربی بدنساز والکساندر روگانوویچ، مربی دروازه‌بان. قرار است آنها 2ماه قبل از جام‌جهانی به تیم ملی اضافه شوند. رحیمی جای روگانوویچ را که به ساشا معروف بود، در تیم خالی می‌بیند: «بعد از 15سال هندبال بازی کردن چیزهای جدیدی از او یاد گرفتم. ساشا حس جنگندگی را در ما گلرها ایجاد کرد. او روی نکاتی تأکید داشتند که ما به آنها دقت نمی‌کردیم. دروازه‌بان‌های بزرگ جهان را می‌دیدیم که عکس‌‌العمل‌های خوبی داشتند اما دلیل کارشان و تایمی را که باید انجام می‌دادیم، نمی‌دانستیم. ساشا هم روی این مسایل وهم روی زاویه‌بندی ما کار کرد.» اگر این مربی در این حد تأثیرگذار است، چرا دیر به تیم اضافه می‌شود؟ وسیلین می‌‌گوید او درگیر قراردادی است که با یک‌تیم باشگاهی دارد و باز هم تأکید می‌کند: «نقش اصلی را مربی دروازه‌بانی باشگاه‌ها دارند.»
نزدیک به 3ماه به شروع مسابقات جهانی مانده و جواب دادن به این سؤال «بهترین نتیجه‌ای که ایران می‌تواند بگیرد چیست؟» شاید زود باشد. وسیلین می‌گوید: «مدال طلا.» از این شوخی خنده‌اش می‌‌گیرد ولی خیلی زود جدی می‌شود: « اگر از گروه صعود کنیم و در مرحله بعد مقابل تیم‌های سرشناسی مثل فرانسه و اسلونی نمایش خوب داشته باشیم، خوب است.»
تمرین و مصاحبه‌ها تمام‌شده و وسیلین بازیکنانش را نصیحت می‌کند و از آنها می‌خواهد نکاتی را که گفته یادشان نرود و تمرینات را جدی بگیرند تا در اردوی بعدی آماده باشند. تمرین چند دقیقه‌ای هندبال هم آخرین پرده از آخرین جلسه تمرین است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید