• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174176
+
-

ساخت بیمارستان در گنبدکاووس رویای نامعلوم

اهالی شرق گلستان از 8سال پیش چشم‌انتظار ساخت بیمارستانی هستند که زمین آن هنوز مشخص نیست

ساکنان گنبدکاووس در شرق استان گلستان از 8سال پیش تا‌کنون، یک مطالبه اساسی در حوزه بهداشت و درمان دارند که هنوز محقق نشده‌است؛ ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی.
19فروردین 1393بود که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با ساخت بیمارستان 400تختخوابی رازی در گنبدکاووس موافقت کرد. در گذر این سال‌ها با وجود قول‌های داده شده مدیران شهرستان برای تامین حداقل 4هکتار زمین برای این پروژه درمانی و بسیار ضروری در این شهرستان، متأسفانه هنوز هیچ زمینی در اختیار شبکه بهداشت و درمان برای شروع عملیات اجرایی قرار نگرفته است؛ درحالی‌که فرماندار گنبدکاووس پیش از این از رفع مشکل تامین زمین ۳۶هزار مترمربعی مورد نیاز ساخت بیمارستان ۴۰۰تختخوابی این شهرستان خبر داده ‌بود و آغاز عملیات اجرایی ساخت این پروژه مهم را هفته دولت امسال عنوان کرده‌بود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس بر لزوم پیگیری و اهتمام جدی مسئولان شهری برای تامین زمین مورد نیاز جهت ساخت بیمارستان ۴۰۰تختخوابی این شهرستان مرزی تأکید می‌کند و می‌گوید که درصورت تامین نشدن زمین، احتمال باطل شدن مجوز این پروژه وجود دارد؛ پروژه‌ای که مردم شرق استان گلستان به اجرایی شدن آن چشم دوخته‌اند.
فرهاد بدیعی می‌گوید: اگر زمین موردنیاز واگذار نشود، مراحل اخذ مجوز بیمارستان و ردیف اعتباری آن باید از نو انجام شود که هم زمان‌بر بوده و هم نگرانی مردم گنبدکاووس را به همراه خواهد داشت.

در پیچ و خم واگذاری زمین 
ماجرای واگذاری زمین برای ساخت بیمارستان 400تختخوابی رازی از یک سال پیش تا به حال کش و قوس‌های زیادی را طی کرده‌است به طوری‌که رئیس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس می‌گوید: اعضای شورای شهر و شهرداری یک سال پیش تفاهمنامه‌ای را با مدیران بنیاد مستضعفان گلستان برای تفکیک یک قطعه زمین به مساحت 8هکتار (کارخانه پنبه نظام‌آباد در ورودی این شهر) متعلق به این نهاد امضا کردند.
رسول پایدار ادامه می‌دهد: براساس تفاهم اولیه قرار شد شهرداری گنبدکاووس تمام قدرالسهم خود از این محل را که معادل 4هکتار است، برای ساخت بیمارستان ۴۰۰تختخوابی به دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان واگذار کند. حتی پیش‌نویس تفاهمنامه برای امضای مسئولان بنیاد مستضعفان ارسال شد، اما شرایط دیگری را برای امضا اعلام کردند.
به‌گفته رئیس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس، مسئولان بنیاد مستضعفان از شهرداری خواستند تا یک قطعه زمین و ملک دیگر آنها (بخشی از اراضی تعاون روستایی) ‌ که میراث فرهنگی آن ‌را ثبت ملی کرده، از ثبت خارج کنند.
پایدار این درخواست را غیرمنطقی می‌داند و ادامه می‌دهد: مشکل بنیاد مستضعفان با میراث فرهنگی باید توسط طرفین حل و فصل شود و ربطی به تفکیک زمین اولیه 8هکتاری ندارد.
 با توجه به شرایط پیش‌آمده، به‌نظر می‌رسد مسئولان گنبدکاووس باید به فکر زمین دیگری برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی این شهر باشند.

گنبد کاووس و 755تخت بیمارستانی 
شهرستان 411هزار نفری گنبدکاووس، ۷۵۵ تخت بیمارستانی در 4بیمارستان دولتی شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص) و ۲بیمارستان خصوصی برزویه و بسکی و یک بیمارستان نیمه‌دولتی متعلق به سازمان تامین اجتماعی دارد.
ناگفته نماند که بیش از ۵۰درصد از جمعیت حدود ۲میلیون نفری گلستان در 7شهرستان‌ گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در شرق این استان سکونت دارند و همواره بخش زیادی از آنان برای استفاده از خدمات درمانی به بیمارستان‌های گنبدکاووس مراجعه می‌کنند.
قدمت بیمارستان‌های شهدای ۱۲دی، طالقانی و شهید مطهری حدود نیم‌قرن است و ظرفیت پذیرش حجم بالای مراجعه‌کنندگان را ندارند و به همین دلیل اهمیت ساخت بیمارستان مجهز 400تختخوابی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های گنبد کاووس، بیمارستان طالقانی است؛ بیمارستانی دانشگاهی – درمانی که در سال 1343با ظرفیت 60تخت ثابت، تأسیس شده و 52تخت بیمارستانی دارد. تخصص‌های موجود در این بیمارستان عبارتند از: کودکان، عفونی و نوزادان. بیمارستان خصوصی برزویه نیز در سال 1354با ظرفیت 59تخت ثابت‌تأسیس‌شده‌است.
 این بیمارستان هم‌اکنون 40تخت دارد. از تخصص‌های موجود در این بیمارستان می‌توان به داخلی، جراحی عمومی، زنان و زایمان و کودکان اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید