• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174168
+
-

«شاد» به‌روز می‌شود

امکاناتی مثل آزمون تستی به شبکه آموزشی اضافه می‌شود و بخشی هم به گروه‌های بازمانده از تحصیل اختصاص دارد

 علی کاظم‌زاده، مجری فنی شبکه شاد درباره تحولات نسخه جدید شبکه شاد به ایلنا گفت: در نسخه جدید در چند قسمت تغییراتی ایجاد می‌شود؛ صفحه اول شاد از نظر طراحی و گرافیک به‌روز می‌شود و متناسب با نیاز کاربران اندازه دکمه‌ها عوض یا جابه‌جا می‌شوند یا به لایه دوم می‌روند. تلاش می‌کنیم این تغییرات کمک کند که شاد بیش از گذشته با نیاز و کاربری مورد نیاز مخاطبانش تناسب داشته باشد. او توضیح داد: قابلیت‌های دیگری مثل آزمون تستی، تشریحی و دفترمعلم، تکلیف و مدیریت محتوای درسی هم به‌تدریج در بازه زمانی یک‌ماهه به شاد اضافه خواهد شد.
کاظم‌زاده ادامه داد: قسمت سوم تحولات مربوط به شادبوم است. با مرورگری که در نسخه جدید جاگذاری می‌کنیم، قابلیت‌ها و خدماتی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمت در شبکه شاد می‌خواستند به کاربران خود ارائه دهند، در این قسمت برای کاربر قابل استفاده است. همچنین امکاناتی مثل کلاس‌های آنلاین یا شرکت‌هایی که سایت جشنواره یا مسابقه داشتند یا هر چیزی که برای کاربر قابل ارائه است در این قسمت قرار می‌گیرد و کاربر با پرداخت هزینه از این خدمت استفاده می‌کند.
او در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاربرانی که شبکه شاد دارند و گسترش مداوم این شبکه در عرصه دانش‌آموزی و آموزش و پرورش،  آیا پهنای باند فعلی پاسخگوی نیازهای آنها هست یا خیر؟ گفت: از نظر پهنای باند و زیرساخت‌ها مشکلی نداریم، ما پیک سنگینی را سال گذشته تجربه کردیم. آن زمان حدود ۱۱میلیون کاربر روزانه و 3میلیون کاربر همزمان از شاد استفاده می‌کردند. این عددها در نرم‌افزارهای داخلی تکرار نشده است. تجربه آن پیک باعث شد حالا که روزانه ۶میلیون کاربر به شاد می‌آیند و پیک استفاده همزمان نیز ۸۰۰ تا یک‌میلیون نفر است، اگر مشکلی از نظر زیرساخت یا پنهای باند وجود نداشته باشد.
کاظم‌زاده در مورد ترافیک شبکه شاد و رایگان بودن اینترنت برای استفاده از این شبکه تا پایان سال۱۴۰۱ و احتمال تمدید این شرایط برای سال آینده توضیح داد: فعلا با توجه به تصمیمی که از سمت دولت گرفته شده است، تا انتهای سال۱۴۰۱ قرار نیست تغییری در مسئله رایگان بودن ترافیک شاد ایجاد شود و برای سال بعد نیز باید منتظر باشیم تا ببینیم مرکز ملی فضای مجازی، مخابرات و آموزش و پرورش به چه هماهنگی‌ای می‌رسند.
مجری فنی شبکه شاد در مورد مسئولیت اجتماعی این مجموعه و اقداماتی که برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، اتباع و دخترانی که برای تحصیل مشکل دارند و... لحاظ شده، بیان کرد: در مورد گروه‌های مختلفی که به هر ترتیبی بازمانده از تحصیل هستند، یک قسمتی از کار با محتواهایی که آموزش و پرورش در شاد می‌گذارد حل می‌شود. وزارتخانه محتواهای رسمی را با دسته‌بندی مشخص با کانال‌هایی که در شاد طراحی شده قرار داده و بچه‌هایی که به هر دلیلی نتوانند در شاد حاضر شوند می‌توانند از این محتواها درآن استفاده کنند. اگرچه حضور در کلاس درس را نمی‌توان با چیز دیگری جایگزین کرد، اما اگر دانش‌آموزی غیبتی از کلاس درس داشته باشد می‌تواند در شاد محتواهای مورد تأیید و آموزش و پرورش را ببیند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا معلمان داوطلب هم برای این قشر در شاد خدماتی ارائه می‌دهند؟ توضیح داد: در برخی بازه‌های زمانی به‌طور مثال در زمان انتخاب رشته، طرحی شبیه به این را پیاده کردیم و کسانی که علاقه‌مند بودند در شاد به دانش‌آموزان مشاوره دادند یا در مورد امتحانات پایان سال طرحی مشابه همین مسئله به اسم فرشتگان آموزش را داشتیم اما به‌صورت بلندمدت برنامه‌ریزی می‌خواهد که باید در وزارت آموزش و پرورش انجام شود. از سوی دیگر در شادبوم شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، با قیمت بسیار پایین این امکانات را در اختیار بچه‌ها می‌گذارند. فیلم‌های آموزشی که در شادبوم است صرفا براساس اینترنتی که کاربر استفاده می‌کند هزینه‌اش   پرداخت می‌شود یعنی هیچ هزینه مستقیمی بابت این برنامه‌ها از کاربر گرفته نمی‌شود. آنجا نیز می‌تواند فضای خوبی باشد تا طیف گسترده‌ای از محتواهای آموزشی توسط شرکت‌هایی که کارشان این است ارائه شود و کاربر از بین آنها انتخاب کند و چیزی که مناسب خودش است را استفاده کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید