• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174122
+
-

جنجال بین‌المللی کوه نور

جنجال بین‌المللی کوه نور

یکی از گران‌ترین و معروف‌ترین سنگ‌هایی که در تاریخ بشر از زیر زمین بیرون آمده، و برای نزدیک به 2سده فخر امپراتوری بریتانیا بوده، ‌حالا به چنان منبعی از چالش بین‌المللی تبدیل شده که خاندان سلطنتی انگلیس، تنها کاری که می‌تواند با آن بکند این است که آن را در خفا نوازش کند.
کوه نور؛ یکی از ارزشمندترین الماس‌هایی که در دنیا وجود دارد، دهه‌هاست که روی تاج مخصوص ملکه پیشین انگلیس قرار دارد و قرار بود ملکه جدید انگلیس هم در روز تاج‌گذاری پادشاه جدید این کشور این تاج را روی سرش بگذارد. اما خشم شدید افکار عمومی در هند، از اینکه یکی از نمادین‌ترین دارایی‌های این کشور در یک مراسم در  کشوری خارجی استفاده شود، باعث شده تا ملکه جدید، در استفاده از این تاج مخصوص از خود تردید نشان بدهد. رسانه‌ها در انگلیس گفته‌اند که احتمالا کامیلا، همسر پادشاه انگلیس، از این تاج مخصوص استفاده نخواهد کرد. این تاج مخصوص که در سال1937 برای تاج‌گذاری ملکه پیشین انگلیس ساخته شده، به‌خاطر اینکه الماس جنجالی کوه نور بالای آن قرار دارد حسابی مشهور است.
این الماس بی‌نظیر، در سال1849 توسط کمپانی هند شرقی که مسئول استعمار هند بود به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد تا به‌عنوان بخشی از تاج او به‌کار گرفته شود. اما مردم در هند، هنوز آن سال‌های پردرد استعمار را فراموش نکرده‌اند و و معتقدند استفاده از این الماس، دهن‌کجی به دهه‌ها رنج و مصیبتی است که استعمار انگلیس بر مردم هند تحمیل کرده است. مسئله، ‌نه فقط خواست و درخواست‌های مردمی، که تقاضای رسمی دولت هند است و یکی از سخنگویان نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور درباره استفاده از این الماس در تاج ملکه جدید انگلیس گفته است: «تاج‌گذاری و استفاده از الماس کوه نور خاطرات دردناک گذشته استعماری هند را زنده می‌کند... 5 تا 6 نسل از مردم هند زیر سلطه خارجی‌های متحمل درد و رنج شده‌اند.
 استفاده از این الماس، مردم را به دوران روزهای استعمار امپراتوری بریتانیا در هند بازمی‌گرداند.» یک نماینده مجلس هند هم گفته است؛ درصورتی که ملکه از این الماس استفاده کند، این پیام را به هند می‌دهد که انگلیس همچنان میراث‌دار استعمار است. بعد از مرگ ملکه الیزابت، درخواست‌ها برای بازگرداندن این الماس 105قیراطی به هند افزایش یافته و بسیاری می‌گویند نه‌تنها باید الماس به هند برگردد، که انگلیس باید غرامت زیادی هم به هند و مردم این کشور پرداخت کند.
 این الماس آخرین بار حدود 20سال پیش در یک مراسم رسمی استفاده شده و در برج لندن  نگهداری می‌شود. کوه نور، به واسطه فتح هند توسط نادرشاه، به کشور خودمان هم پیوند خورده و برخی معتقدند باید براساس توافقنامه‌های قدیمی، به ایران داده شود. کوه نور، در پاکستان، افغانستان و بنگلادش هم مدعی دارد تا حدی که گفته می‌شود طالبان در دوره اول حکومت خود بر افغانستان، ‌رسما از دولت بریتانیا خواسته بود این سنگ باارزش را به افغانستان برگرداند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید