• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174130
+
-

الماس‌های آبدار در عمق زمین چه می‌کنند

گاهی، از اعماق زمین اطلاعاتی به‌دست می‌آید که نشان می‌دهد سیاره ما عجیب‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.  به‌تازگی محققان با بررسی الماس‌های کوچک یافت شده در عمق ۶۶۰ کیلومتری زمین به این نکته پی برده‌اند که آب در اعماق زمین نیز وجود دارد.  الماسی که اخیراً در یک معدن الماس در بوتسوانای آفریقا کشف شده است مملو از مواد معدنی کمیاب و آب است.
در حقیقت در اعماق سطح زمین، فراتر از دسترس ما، پدیده‌هایی مانند الماس در محیطی مملو از آب ساخته می‌شود.
 علاوه بر این، محققان پیش‌بینی می‌کنند محیطی که این الماس در آن شکل گرفته‌ شکافی بین گوشته بالایی و پایینی یعنی قسمت ناپیوستگی زمین یا منطقه انتقال است که آب در آن جریان دارد.
 تیمی از محققان مؤسسه گوهرشناسی نیویورک و دانشگاه پوردو می‌نویسند: بیشتر سطح زمین پوشیده از اقیانوس است. با این حال، با درنظر گرفتن هزاران کیلومتر فاصله بین سطح زمین و هسته این سیاره، وجود آب در ۶۶۰ کیلومتر زیر زمین بسیار جای شگفتی است. زیرا ضخامت اقیانوس حتی در عمیق‌ترین نقطه‌اش، از نوک موج تا کف، فقط ۱۱ کیلومتر است و حالا تصور کنید در ۶۶۰ کیلومتر پایین‌تر آب وجود دارد.
در حقیقت پوسته زمین ترک خورده و تکه‌تکه است، با صفحاتی جداگانه که به هم سابیده می‌شوند و زیر لبه‌های یکدیگر می‌لغزند. در این مناطق، آب از رگه‌ها به عمق سیاره نفوذ می‌کند و تا گوشته پایینی می‌رسد.  این آب با گذشت زمان دوباره از طریق فعالیت‌های آتشفشانی به سطح زمین بازمی‌گردد. این چرخه ریزش به سمت پایین و بالا آمدن به‌عنوان چرخه آب عمیق، جدا از چرخه آب فعال در سطح شناخته می‌شود. دانستن این نکته که چه مقدار آب در آن قسمت زمین وجود دارد، برای درک فعالیت‌های زمین‌شناسی سیاره ما نیز مهم است. برای مثال، وجود آب می‌تواند بر قابلیت انفجار یک آتشفشان مؤثر باشد و در فعالیت‌های لرزه‌ای نقش داشته باشد. مواد تشکیل‌دهنده این الماس دارای ویژگی‌هایی است که نشان می‌دهد ماهیت آنها آبدار و آبکی است. در حقیقت یک ماده معدنی که با حضور آب تشکیل شده است. پیش از این نیز شواهدی از وجود آب در منطقه انتقالی یافت شده بود، اما این شواهد برای سنجش میزان آب در آن بخش زمین کافی نبود.  این تیم تحقیقاتی در مقاله خود می‌نویسند: اگرچه تشکیل الماس‌های نزدیک به سطح زمین اغلب با حضور مایعات اتفاق می‌افتد، اما الماس‌های فوق عمیق مشابه به ندرت همراه با مواد معدنی آبدار مشاهده شده‌اند.  تحقیقات پیشین نیز نشان داده بود که زمین بسیار بیشتر از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم، آب در اعماق خود جای داده است و شاید این نشان‌دهنده این است که همه‌‌چیز به عمق خودبازمی‌گردد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید