• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174083
+
-

پیمودن مسیر موفقیت با عصای سفید

شورای راهبردی در راستای پیگیری مطالبات نابینایان در شهرداری تهران تشکیل شد

به مناسبت 23مهر، مراسم بزرگداشت روز عصای سفید با حضور نابینایان در تالار تشریفاتی اقدسیه برگزار شد و حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران در این مراسم از تشکیل شورای راهبردی در مناطق خبر داد و گفت: «معلولان در این شورا (اتاق فکر) عضو هستند و به‌عنوان نماینده، مطالبات معلولان ازجمله نابینایان را پیگیری می‌کنند و امیدواریم از طریق این شورا، تهران به شهر زیست‌پذیری برای معلولان تبدیل و مسیر دستیابی این شهروندان به موفقیت هموارتر شود.»
به گزارش همشهری، تالار اقدسیه دیروز مهمانان خاص و ویژه‌ای داشت؛ کسانی که یا با کمک همراهان مسیر را طی می‌کردند یا عصای سفید راهنمایشان بود. نابینایان از‌ این مناسبت (بزرگداشت روز عصای سفید) برای بیان مطالباتشان استفاده کردند. عده‌ای از نبود امکانات رفاهی گلایه داشتند و برخی هم از دسترس‌ناپذیر بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی. خواسته‌ها گرچه متفاوت بود، اما همگی در اینکه شهر برای معلولان مناسب‌سازی نشده است، اتفاق‌نظر داشتند.
علی‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجام نابینایان با بیان اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 20درصد تهران مناسب‌سازی شده است، گفت: «ضرورت دارد مدیریت شهری علاوه بر حوزه کالبدی شهر (مناسب‌سازی معابر و...) به مسائل اجتماعی و فرهنگی (برگزاری جشن و...) هم توجه کند تا معلولان به‌طور اخص نابینایان از حقوق شهروندی خود بهره‌مند شوند.»

چهارشنبه‌های شاد
حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران  هم در این مراسم به اهمیت نشاط اجتماعی اشاره و عنوان کرد: «در راستای افزایش شادی و نشاط معلولان، طرح چهارشنبه‌های شاد در بوستان‌ها اجرا می‌شود. این طرح فرصتی است تا معلولان همراه با دوستان و اعضای خانواده در برنامه‌های تفریحی و شاد شرکت و لحظات بانشاطی را تجربه کنند.» او درباره عملکرد شورای راهبردی گفت: «این شورا در شهرداری تهران تشکیل شده و به‌زودی در تمام مناطق 22گانه هم راه‌اندازی می‌شود. در این شورا چالش‌ها و مطالبات معلولان احصا، بررسی، اجرایی، پیگیری می‌شود و در تمام مراحل نمایندگان معلولان بر فرایند اقدامات نظارت دارند.» به‌گفته او مطالبات معلولان در حوزه کالبدی و فرهنگی و اجتماعی در حال پیگیری است و امیدواریم در 10سال آینده تهران به وضعیت قابل‌قبولی برای زندگی معلولان برسد.

ساخت فیلم با موضوع عصای سفید
منوچهر هادی، کارگردان سینما و تلویزیون هم در مراسم بزرگداشت عصای سفید از ساخت فیلمی با موضوع نابینایان خبر داد و گفت: «به این موضوع فکر می‌کنم؛ اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام. شاید نقش اول فیلم به بازیگران داده شود؛ اما قطعاً از حضور نابینایان در برخی از نقش‌ها استفاده خواهد شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید