• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174076
+
-

هشتمین شنبه افتخار و امید شهرداری تهران به بهره‌برداری از ۲۰۰ اتوبوس، 62مینی‌بوس و 300تاکسی نو اختصاص یافت

خدمت در مقابل اغتشاش

زاکانی: به‌زودی از اقدامات صورت گرفته در ساماندهی لجستیک بار و مسافر رونمایی می‌شود/ چمران: براساس طرح جامع ترافیک، تهران باید ۸ هزار دستگاه‌ اتوبوس داشته باشد

گزارش
خدمت در مقابل اغتشاش

بخشی از «طرح نوسازی ناوگان فرسوده سال 1401» صبح دیروز در شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران اجرا شد؛ درست در هشتمین شنبه امید و افتخار.به گزارش همشهری، هنگام برگزاری آیین بهره‌برداری از 200اتوبوس و 62مینی‌بوس و همچنین تحویل 2هزارمین تاکسی جایگزین، پارکینگ شرکت واحد اتوبوسرانی در خیابان هنگام، نونوار شد. این اتوبوس‌ها در شرایطی وارد خطوط حمل‌ونقل همگانی می‌شوند که طی مدت اخیر، از سوی اغتشاشگران، بیش از 50اتوبوس آتش گرفته یا خسارت جدی دیده‌اند؛ اتوبوس‌هایی که در شرایط فعلی کمبود ناوگان، هر کدام‌شان برای خدمت‌رسانی به شهروندان، ارزش فوق‌العاده‌ای دارند.
دیروز در کنار اتوبوس‌های جدید، 2اتوبوس قدیمی به شکل نمادین قرار داده بودند که جلوه ویژه‌ای به شرکت واحد اتوبوسرانی داده بود؛ اتوبوس‌هایی که متعلق به دهه 30شمسی هستند و این، سابقه طولانی‌مدت شرکت واحد اتوبوسرانی را نشان می‌دهد. با وجود این، وضعیت این روزهای اتوبوس‌های شهری به قدری فرسوده است که با این مقدار اضافه شدن اتوبوس، مشکلات در این حوزه برطرف نمی‌شود. البته با تمهیداتی که اندیشیده شده، قرار است آبان ماه بار دیگر تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود؛ اتوبوس‌هایی که قرار است اتوبوس‌های شرکت واحد را از شرایط فرسودگی نجات دهد و روز گذشته وقتی شهردار تهران پشت تریبون قرار گرفت، درباره‌‌اش گفت: «مفتخریم که شنبه‌ای دیگر در خدمت شما هستیم و توجه‌مان را به اولویت‌های شهر تهران دیدیم تا گره‌های کور را یکی پس از دیگری باز کنیم؛ در مجموعه حمل‌ونقل، به‌دنبال این هستیم که در یک فرصت کوتاه‌مدت با یک گام بلند در بخش اتوبوس و تاکسی، بتوانیم مشکلات شهر را کاهش دهیم.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «بزرگ‌ترین مشکلی که امروز مردم اعلام می‌دارند، مشکل ترافیک و مشکل دوم مشکل آلودگی هواست. بالطبع این دو مشکل به هم مرتبط هستند. ترافیک باعث عدم‌آسایش و ایجاد خراش در روح افراد می‌شود و آلودگی، جان آنها را نیز تهدید می‌کند. بعد از این مشکلات، مشکل سوم بی‌مسکنی و بدمسکنی است.» شهردار تهران با اشاره به 4 محور تحول در شهر عنوان کرد: «محور نخست، تحول درون‌زا و درون شهرداری است؛ دوم تحول ناظر به کالبد شهر و نوسازی شهر بر محور حمل‌ونقل عمومی است؛ تحول سوم درباره حوزه روح شهر و سبک زندگی است؛ همچنین ایجاد شهر هوشمند نیز چهارمین تحولی است که هدف‌گذاری شده است.»  علیرضا زاکانی تأکید کرد: «حمل‌ونقل عمومی عملا باید در حوزه سخت قرار گیرد، اما بخشی از آن به بخش سبک زندگی، بخشی به هوشمندسازی و بخشی نیز به آمادگی درون شهرداری بر می‌گردد؛ بنابراین در مجموعه حمل‌ونقل به‌دنبال این هستیم که در یک فرصت کوتاه‌مدت با یک گام بلند در بخش اتوبوس و تاکسی و الگوهای واسط این دو مقوله، بتوانیم مشکلات شهر را کاهش دهیم.»
او همچنین با اشاره به اینکه ساماندهی موضوع مترو را در میان‌مدت دنبال می‌کنیم، گفت: «بازسازی ۷۰۰ دستگاه و نوسازی ۶۳۰ دستگاه واگن که در حال طی مراحل نهایی آن هستیم و تامین ۱۳۰ دستگاه واگن را از طریق ظرفیت‌های داخل دنبال می‌کنیم چرا که بازسازی و نوسازی مترو، امری قطعی و قهری است.» شهردار تهران با بیان اینکه موضوع ساماندهی حمل‌ونقل و تردد برای ما اهمیت دارد، تأکید کرد: «ساماندهی موتورسیکلت‌های تهران حائز اهمیت است چرا که وضع فعلی موتورسیکلت، نابسامانی ایجاد کرده و باید موتورهای کاربراتوری را که آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند، تبدیل به انژکتوری یا برقی کنیم؛ با ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها، هم جان آنها از خطرات مصون می‌ماند و هم آسایش برای شهروندان ایجاد می‌شود و در کنار آن نحوه استفاده از موتورسیکلت را اصلاح می‌کنیم.»
علیرضا زاکانی عنوان کرد: «علاوه بر این، باید گام‌هایی برای هوشمندسازی لجستیک بار و مسافر برداریم و در یکی از شنبه‌ها رونمایی از اقدامات صورت گرفته در ساماندهی لجستیک بار، مسافر و انتقال باراندازها به خارج شهر خواهیم داشت تا بتوانیم گره کوری از مشکلات مردم در بخش بار و مسافر باز کنیم.» او با اشاره به بحث هوشمندسازی بار و مسافر اضافه کرد: «ورود بار به شهر از طریقی است که برخی از مناطق مانند ۱۲ و ۱۶ با مشکلاتی مواجه می‌شوند و بارانداز واسطی در شهر وجود ندارد؛ بنابراین حریم مسکونی مردم را با مشکل مواجه می‌کند و خانه‌های مردم تبدیل به انبار می‌شود.» شهردار تهران همچنین گفت: «دشمنان نمی‌خواهند کشور پیشرفت کند و اجازه نمی‌دهند که مسئولان کار کنند؛ رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه خود هزاران مشکل دارند و آمریکا در عرصه سیاست داخلی خود دچار تزلزل است و آنهایی که چنین بیانی دارند ناخواسته به ما کمک می‌کنند که بدانیم چه کاری خوب است.» شهردار تهران در پایان یادآور شد: «با برخورد دقیق با سردمداران اغتشاشات می‌تواند فضایی آماده شود که این گردوغبار از بین برود.»  در ادامه این مراسم، رئیس شورای شهر تهران روی افزایش خرید اتوبوس در پایتخت تأکید کرد. مهدی چمران در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «باید از وزارت کشور تشکر کنیم که سهم ۸۰ درصدی خود برای خرید اتوبوس‌ها را تقبل کردند و امیدواریم بر میزان این خریدها افزوده شود؛ البته ۲۰۰ دستگاهی که وارد ناوگان می‌شود در مقایسه با نیازمندی ما براساس طرح جامع ترافیک که باید ۸ هزار دستگاه‌ اتوبوس در تهران داشته باشیم، کم است.» او ادامه داد: «باید در حل مشکل ترافیک شهر تهران این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که هر چقدر بر میزان وسایل نقلیه عمومی اضافه شود، از میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاسته خواهد شد.» چمران یادآور شد: «توقفی که مدتی در نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود داشته، فرسودگی ناوگان را موجب شده و برای بازسازی نیز قطعات را با قطعات نو جایگزین نمی‌کردند بلکه قطعات را از دستگاهی جدا و برای یک دستگاه دیگر استفاده می‌کردند.»  در این مراسم  علاوه بر شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران، نفراتی چون جلال بهرامی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، سید جعفر تشکری‌هاشمی و پرویز سروری از اعضای شورای شهر تهران، مهدی جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران حضور داشتند. در پایان این مراسم نیز از تابلوی کنگره ملی سرداران و شهیدان اتوبوسرانی تهران و کلانشهرهای کشور رونمایی شد.

وضعیت اتوبوسرانی در مهرماه
200دستگاه اتوبوس خریداری شده است.
62دستگاه مینی‌بوس خریداری شده است.
80درصد از سهم وزارت کشور به شهرداری تهران بابت خرید اتوبوس تقبل شده است.
500 دستگاه اتوبوس، برنامه بازسازی شهرداری برای مهر ماه بوده است.
591دستگاه اتوبوس مهرماه بعد از بازسازی وارد چرخه حمل‌ونقل شده است.
۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری به شرکت واحد تحویل داده شده است.
8000دستگاه اتوبوس نیاز شهر تهران محسوب می‌شود.

مکث
واردات به منزله تضعیف تولید داخل نیست


 جلال بهرامی ،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران
اگر تا پایان امسال هزار دستگاه اتوبوس در داخل ساخته شود، باید اجازه واردات هزار دستگاه دیگر نیز به شهرداری داده شود که این واردات به منزله تضعیف تولید داخل نیست، بلکه به منزله انجام خدمت به مردم است. باید در عین حالی‌که شهرداری مقید به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی است، مسئولان اجازه واردات کسری تولید داخل را به مدیریت شهری بدهند تا سطح خدمات شهرداری قابل‌قبول باشد. با توجه به وضعیت امروز، اولویت شهرداری بر توسعه اتوبوس و تاکسی است. ۷۰ درصد حمل‌ونقل تهران مربوط به خودروهای شخصی و ۳۰ درصد آن مربوط به بقیه مدهای حمل‌ونقلی است؛ باید در اتوبوس و تاکسی هم تنوع‌پذیری انجام شود. در نظم‌بخشی شهری، کارهای اندکی انجام شده است؛ باید نظمی تعریف شود تا با انجام اقدامات در هر ساعت و زمانی، نظم در شهر جاری شود.

مکث
پیگیری خالصانه معضلات اجتماعی توسط شهردار تهران

مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور
هفته گذشته در شورای ترافیک، شهردار تهران علاوه بر پیگیری موضوعات شهرداری، موضوعات دیگری ازجمله معضلات اجتماعی، کودکان کار و … را هم خالصانه دنبال می‌کرد و شهرداری تهران در بسیاری از موضوعات کمک حال دستگاه‌های دیگر است. در طول این سه دهه گذشته، اقدامات صورت گرفته در حوزه شهری به‌ویژه در شهر تهران، کم نبوده است. وزارت کشور در طول این سه سال که بنده سمت‌دار هستم، با 2 چالش در حوزه حمل‌ونقل روبه‌رو بوده که در آن موفق نبودیم. نخستین چالش، سهمیه‌بندی بنزین بود. پس از سهمیه‌بندی بنزین، شهروندان به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی برآمدند، اما در این مدت هرچه تلاش شد که یک دستگاه اتوبوس اضافه کنیم، نشد.
شیوع کرونا چالش دوم بود که باز هم در این دوران اتفاقی نیفتاد، اما زمانی‌که آقای احمد وحیدی وارد وزارت کشور شد، عنوان کرد که با توان داخلی شروع به‌کار کنیم. طی این دوران همه دست به‌دست هم دادند تا روزنه امیدی در حوزه حمل‌ونقل باز شد. خوشبختانه در حوزه مدیریت شهری پس از انقلاب اسلامی، اتفاقات میمونی افتاده است و ورود سرمایه‌گذاران به موضوعات حمل‌ونقل، موضوع کمی نیست.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید