• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173966
+
-

همدان؛پیشتاز پارک خلاقیت کودک

نخستین پارک مهارت و خلاقیت کودکان در کشور سال آینده در همدان احداث می‌شود

پیگیری
همدان؛پیشتاز پارک خلاقیت کودک

شهرداری همدان در مسیر پیوستن به شهر دوستدار کودک برای خود هدف‌گذاری‌هایی انجام داده که یکی از آنها طراحی و ساخت پارک مهارت و خلاقیت کودکان است. این پارک که برای نخستین‌بار در این شهر ساخته می‌شود، آخرین مراحل طراحی را می‌گذراند و به‌گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان، سال آینده فاز اول آن اجرا خواهد شد. امیر فتحیان‌نسب، معتقد است کودکان برای رشد خود به ‌ مهارت‌های خلاقانه و همنشینی با عناصر طبیعی نیاز دارند؛ مواردی که این روزها با گسترش آپارتمان‌نشینی کمتر در اختیار بچه‌هاست و این تجربه منحصربه‌فرد را باید در پارک مهارت و خلاقیت به‌دست آورد.

یادگیری مبتنی بر ابتکار 
در طراحی پارک همانطور که از نامش پیداست، خلاقیت اهمیت بسیاری دارد و به کودکان امکان ساخت و ایجاد اشکال و چیدمان جدید داده می‌شود.
یکی از اصولی که در طراحی نخستین پارک خلاقیت و مهارت کودکان مورد توجه قرار گرفته، تلفیق معماری و طبیعت در ایجاد فضاهایی انعطاف‌پذیر برای کودک است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان به همشهری می‌گوید: در طراحی این پارک که با همکاری با دانشگاه بوعلی همدان پیش می‌رود، فضایی برای ماجراجویی به کودکان ترسیم شده است تا قوه تجسم و تخیل‌شان به واسطه بازی در این پارک تقویت شود. فضاهایی مانند مازها، خانه‌های درختی، خانه‌های شنی، جایی برای بالارفتن از بلندی و... موجب رشد استقلال و مهارت‌های کودکان می‌شود.
امیر فتحیان‌نسب با بیان اینکه فضاهای طراحی شده در این پارک بر اساس نیازهای روحی و جسمی کودکان ایجاد شده است، می‌افزاید: کودکان 3 تا 6ساله که برای آموختن مهارت‌ها به بازی با عناصر طبیعی مثل آب، باد، خاک و آتش و همچنین گیاهان و جانوران نیاز دارند، می‌توانند این مهارت‌ها را در این پارک تجربه کنند.

مناسب‌سازی پارک‌های همدان 
معاون خدمات شهری شهردار همدان نیز ‌درباره اینکه چرا شهر همدان پیش‌قراول طراحی پارک مهارت و خلاقیت در کشور شده است، به همشهری می‌گوید: اهمیت بازی در دوران کودکی و نقشی که در تقویت روحیه کودکان، کاهش استرس و افزایش قابلیت‌های فردی کودکان دارد، توجه به محیط‌های بازی کودکان را می‌طلبد. از سوی دیگر، دیدگاه‌های نوین آموزشی ازجمله آموزش خلاق، یادگیری بازی‌محور و یادگیری فرایندی را مبتنی بر خلاقیت و ابتکار کودک می‌داند که تحت‌تأثیر محیط فیزیکی و اجتماعی شکل می‌گیرد.
حامد جلیلوند در ادامه از مناسب‌سازی بوستان‌های شهر همدان برای کودکان کم‌توان نیز خبر می‌دهد و معتقد است همه کودکان باید بتوانند از زمین بازی ایمن استفاده کنند.

راهبری تسهیل‌گران در پارک مهارت و خلاقیت 
پارک خلاقیت و مهارت کودکان در زمینی به مساحت 3هکتار ساخته خواهد شد و اینطور که معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان می‌گوید، برای فاز نخست این پروژه، سال آینده بودجه اختصاص داده می‌شود.
در پارک خلاقیت و مهارت، تسهیل‌‌گرانی حضور خواهند داشت که مراقبت و راهبری بچه‌ها را بدون حضور والدین‌شان بر عهده می‌گیرند.
همدان به‌عنوان پایلوت پارک خلاقیت و مهارت کودکان در کشور معرفی شده و به‌گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان، در 3سال آینده نشان شهر دوستدار کودک را نیز دریافت خواهد کرد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان پیش‌بینی می‌کند تا 10سال آینده پیاده‌روها و مبلمان شهری نیز علاوه بر پارک‌ها، مناسب کودکان طراحی و ساخته شود.
این روزها تحرک کودکان به‌دلیل زندگی در آپارتمان‌ها کم شده است و بیشتر کودکان اوقات فراغت خود را به تماشای تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری می‌‌گذرانند درحالی‌که تحرک یکی از ارکان سلامت و رشد آنهاست. اینجاست که نقش پارک‌ها و زمین‌های بازی در رشد سالم کودکان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. پارک‌‌هایی که اکنون میزبان کودکان است را باید پارک اسباب‌بازی لقب داد؛ جایی که وسایل بازی برای بچه‌ها دارد و خبری از بروز خلاقیت نیست.
پارک مهارت و خلاقیت همدان اما قرار است جایی برای ‌ بازی‌‌های غیرتکراری ‌ کودکان باشد.
 علاوه بر این، مسئولان شهرداری همدان در تلاشند تا با به‌کارگیری علم روز بتوانند پارک مهارت و خلاقیت را به الگویی برای شهرهای دیگر کشور تبدیل کنند تا کودکان هر شهر به پارک مهارت و خلاقیت دسترسی داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید