• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173873
+
-

طرح نجات خیابان

دور دنیا
طرح نجات خیابان

اهداف بزرگ، نیازمند حامی هستند؛ مانند تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، کاهش استفاده از خودروها و تنفس هوای پاک. در همین راستا، دهم اکتبر، یکی از غول‌های اقتصادی بزرگ جهان یعنی « بلومبرگ» قول مساعدی برای پرداخت تا یک‌میلیون دلار کمک‌هزینه مالی برای ترویج دوچرخه‌سواری اختصاص داده است. ماجرای این دست و دلبازی بلومبرگ از چه قرار است؟
مایکل بلومبرگ، صاحب بنیاد خیریه بلومبرگ اعلام کرده که طی طرحی قرار است 10شهر در سراسر جهان ازکمک‌هزینه یک‌میلیون دلاری برای پرداخت هزینه‌های مسیرهای دوچرخه‌سواری استفاده کنند. این میلیاردر 80ساله که طی سال‌های 2002تا 2014، شهردار نیویورک بوده است و در حوزه حمل‌ونقل نیز طی سال‌های 2007تا 2013میلادی فعالیت داشته، اکنون به توسعه مسیر دوچرخه‌سواری برای حفظ سلامت عمومی علاقه‌مند شده است. او دراین باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در مسیرهای دوچرخه‌سواری و تبدیل آنها به مسیرهای ایمن و قابل دسترس، درواقع هزینه‌کردن و سرمایه‌گذاری برای سلامت و توسعه اقتصادی کره زمین برای اکنون و آینده است.» او اضافه می‌کند: «شهرها به زیرساخت‌های سلامت نیاز دارند و نباید فقط به پروژه‌های بزرگی برای عبور و مرور خودروها تبدیل شوند.» بلومبرگ نام برنامه خود را طرح نجات خیابان‌ها و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده است.

ابتکار بلومبرگ برای زیرساخت دوچرخه‌سواری (BICI) با هدف کمک به شهرها در ایمن‌سازی مسیرهای دوچرخه‌سواری شهری و تحرک‌بخشیدن به مردم و خیابان‌ها طراحی شده است. این طرح با کمک ابتکار جهانی طراحی شهرها (GDCI) به اجرا درخواهد آمد. به‌گفته مؤسسه خیریه بلومبرگ، علاوه بر پرداخت یک‌میلیون دلار برای توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، تسهیلاتی مانند طراحی تاسیسات دوچرخه‌سواری، مشارکت ساکنان در طرح‌ها و جمع‌آوری داده‌ها و نتایج ناشی از اجرای این طرح نیز در برنامه خود دارد.
برنامه‌های کاربردی این طرح برای شهرهایی با جمعیت بالای 100هزار نفر آزاد است. ثبت‌نام در وبینارها از 10نوامبر 2022میلادی (نیمه آبان 1401) تا 3فوریه 2023میلادی (بهمن 1401) امکان‌پذیر است. هم‌اکنون که بسیاری از شهرها درحال احیای مراکز مرکزی خود هستند، اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت عمومی، به گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی سالم نیز کمک کند.

اسکای دونکن، مدیر اجرایی GDCI می‌گوید: «مشتاقانه منتظر همکاری با بلومبرگ برای احیای شبکه دوچرخه‌سواری در شهرهای منتخب هستیم. این نکته را فراموش نکنیم که وقتی صحبت از زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری به میان می‌آید، هر شهر ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و باید به آن توجه شود.»
مناقصه بزرگ و گرانقیمت، در بهار سال آینده یعنی 2023میلادی انجام شده و پس از آن 10شهر منتخب زیرنظر خیریه بلومبرگ و GDCI شبکه دوچرخه‌سواری خود را بازسازی می‌کنند و گسترش خواهند داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید