• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17384
+
-

دنیا به پمپئو روی خوش نشان نداد

صحبت‌ها و درخواست‌های غیرمنطقی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره ایران در سخنرانی دوشنبه‌شبش، نه‌تنها با انتقادهای گسترده  رسانه‌ها، که واکنش‌های سرد و منفی سیاستمداران مواجه شده است. تقریبا اکثر رسانه‌های منتقد پمپئو به این موضوع اشاره کرده‌اند که «استراتژی جدید آمریکا»، اصلا استراتژی نیست و در واقع لیستی کلی از درخواست‌هایی است که راه‌حلی هم برای رسیدن به آنها پیشنهاد نشده است.

بوریس جانسون

وزیر امورخارجه انگلیس



چشم‌انداز یک پیمان جدید و گسترده با ایران، بسیار بسیار سخت است... نکته مثبت برجام این بود که یک هدف کاملا مشخص داشت اما آمریکایی‌ها از آن کناره‌گیری کردند.... فکر می‌کنم در نهایت به نوعی الحاقات به برجام بازخواهیم گشت که از ابتدا درنظر داشتیم، اما این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود.

فدریکا موگرینی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا



«برجام، هرگز برای پرداختن به تمامی موضوعات در روابط با ایران طراحی نشده است ضمن اینکه سخنرانی وزیر خارجه، (پمپئو) مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در برابر تهدید اشاعه هسته‌ای امن‌تر کرده یا خواهد کرد یا اینکه چطور ما را در موقعیت بهتری برای اثرگذاری بر رفتارهای ایران در حیطه‌های خارج از برجام قرار می‌دهد؟ برجام هیچ جایگزینی ندارد. اتحادیه اروپا، تا زمان پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، به تداوم اجرای کامل و مؤثر برجام پایبند است و پایبند خواهد بود و جامعه بین‌الملل انتظار دارد تمامی طرف‌ها به الزاماتی که بیش از 2سال پیش به آنها متعهد شده‌اند پایبند بمانند.»

رجب طیب اردوغان

 رئیس‌جمهور ترکیه



«کسانی که بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته‌ای دارند، تهدیدی برای جهان هستند. چرا کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند دیگران را تهدید می‌کنند؟ اگر منصف باشیم و رویکرد منصفانه‌ای داشته باشیم باید بگوییم کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند و از سلاح هسته‌ای به‌عنوان تهدید استفاده می‌کنند هیچ اعتباری در جامعه بین‌المللی ندارند. ترکیه طرح دوباره موضوعات جهانی ازجمله توافق هسته‌ای با ایران را که دیگر کنار گذاشته شده بود، نمی‌پذیرد. از نظر ما اینکه دیگر امضا‌کنندگان توافق هسته‌ای با ایران در مقابل تصمیم دولت آمریکا ایستاده‌اند و به آن وفادارند بسیار مثبت است.»

استفن والت

استاد روابط بین‌الملل هاروارد



 در عجبم که چرا پمپئو از ایران نخواست تا با افتتاح باشگاه گلف ترامپ در تهران و پرداخت هزینه ساختن دیوار مرزی با مکزیک موافقت کند!

این خبر را به اشتراک بگذارید