• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173800
+
-

تداوم روایت ایرانی از زندگی پیامبر ص

مدیر پروژه فیلم «محمد رسول‌الله ص » پاسخ می‌دهد

تداوم روایت ایرانی از زندگی پیامبر ص

اواخر دهه ۸۰ بود که خبر رسید مجید مجیدی فیلم زندگی پیامبر اسلام(ص) را می‌سازد؛ فیلمی با حضور هنرمندان بین‌المللی و برای عرضه در بازارهای جهانی. فیلمی که قرار بود در ۳ قسمت ساخته شود و قسمت اولش هم که اختصاص به دوران کودکی پیامبر اسلام(ص) داشت، ساخته شد و سال ۹۴ روی پرده آمد ولی خبری از قسمت‌های بعدی نشد. درحالی‌که سینمای جهان، تولیدات به‌مراتب بیشتری با محوریت زندگی پیامبران داشته است. آرنوفسکی، ۸ سال پیش، پروژه عظیم نوح را جلوی دوربین برد. در مورد حضرت ابراهیم(ع) هم جسته و گریخته چند فیلم نه‌چندان مهم ساخته شده است. در مورد حضرت موسی(ع) نیز فیلم‌های فاخری چون ده فرمان و خروج؛ خدایان و پادشاهان ساخته شده است. تعداد تولیدات با محوریت زندگی حضرت عیسی(ع) به‌مراتب بیشتر است.
فیلم‌های جاده انجیل، راه شیری، شاه شاهان، آخرین وسوسه مسیح، عیسی ناصری، مصایب مسیح، کتاب مقدس تصویری، داستان یهودا و ده‌ها فیلم دیگر با محوریت زندگی حضرت عیسی(ع) جلوی دوربین رفته است.در مورد پیامبر(ص) اما تنها ساخته وطنی، محمد رسول‌الله(ص) مجید مجیدی است. جالب آنکه تعداد تولیدات خارجی با محوریت زندگی پیامبر(ص)، به‌مراتب بیشتر از تولیدات ملی ماست. الرساله، بلال موذن الرسول (ص)، محمد(ص)خاتم انبیا و فجر اسلام ازجمله این تولیدات به‌حساب می‌آیند. در سینما و تلویزیون کشورمان، تولیدات بسیاری راجع به پیامبران و ائمه (ع) ساخته شده است، اما اینکه چه دلیل یا دلایلی سد راه تولیداتی با محوریت پیامبر(ص) شده، موردی است که در کشور ام‌القرای جهان اسلام به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست؛ علی‌الخصوص اینکه استقبال خوبی از فیلم مجید مجیدی به عمل آمد و اینطور تصور می‌شد که با وجود همراهی مدیران سینمایی و سیاسی و البته ساخت دکور عظیم برای این فیلم، 2 قسمت بعدی این اثر، خیلی زود به جریان بیفتد، اما این اتفاق تا به امروز محقق نشده است. ‌

نقل قول
ادامه تولید رها شد

مجید مجیدی، علیرضا رضا داد و محمدرضا هنرمند
در پشت صحنه فیلم«محمد رسوالله(ص)»


محمدمهدی حیدریان، مدیر پروژه فیلم زندگی پیامبر اسلام(ص) درباره اینکه از ابتدا قرار بود فیلم سینمایی محمدرسول‌الله(ص) در 3قسمت تولید شود، ولی بعد از گذشت ۸ سال از تولید بخش اول هنوز خبری از قسمت دوم و سوم آن نیست، به ایرنا گفت: آنهایی که اختیار این کار را دارند باید تلاش کنند تا این کار شروع شود.
یادم است همان ابتدای کار، از برخی کشورهای اسلامی مراجعاتی به ما شد که حاضریم بودجه فیلمی درباره محمد رسول‌الله(ص) را در ۲ یا ۳ فیلم سینمایی در اختیار شما بگذاریم تا این فیلم را بسازید. حتی یکی از کشورها گفت حاضر است بودجه و امکانات لازم برای ساخت چنین فیلمی در ۷ فیلم سینمایی را در اختیار ما قرار دهد.حیدریان ادامه داد: اکنون نیز ما مراجعاتی مشابه از سوی کشورهای اسلامی داریم، اما چون می‌خواهیم روایت خودمان را از زندگی حضرت محمد(ص) بیان کنیم پیشنهادهای این چنینی را قبول نکرده‌ایم. بنای ما بر پیشبرد کار در داخل کشور است نه در سایر کشور.رئیس اسبق سازمان سینمایی با بیان اینکه از اول بنا بود قسمت دوم و سوم این فیلم ساخته شود، گفت: ایده اولیه این بود که دوران کودکی حضرت محمد(ص) در جهت تبیین و روشن کردن نقاط تاریک که در تاریخ وجود دارد، ساخته شود؛ یعنی پرداخت لازم نسبت به بخش اول زندگی ایشان صورت بگیرد؛ مثلا مسائلی چون موحد بودن پدربزرگ و عموی رسول اکرم و شرایط شبه جزیره در آن موقع. وی گفت: درباره کودکی پیامبر، روایت‌های غیرمتقن زیادی وجود دارد.
ما در گام اول با بسیاری از بزرگان و تاریخ‌دانان و مراجع تقلید صحبت کردیم و بسیاری از روایات معروف نیز غیرقابل اتکا از کار درآمد و ما آنها را کنار گذاشتیم. حیدریان گفت: بنا بر توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند: «خوب است به کودکی رسول خدا (ص) هم پرداخته شود» و با توجه به تخصص آقای مجید مجیدی در ساخت فیلم کودکان، کار کارگردانی این فیلم به وی سپرده شد. این تهیه‌کننده سینما افزود: بنا بر این بود که بعد از ساخت فیلم ایام کودکی، دوران زندگی ایشان تا قبل از بعثت ساخته شود. این دوره شامل شکل‌گیری شخصیت اجتماعی پیامبر اکرم(ص) در قبائل و طوائف و ازدواج ایشان تا زمان بعثت است.
به تعبیر یکی از بزرگان، برای قسمت سوم این فیلم سینمایی، دریایی از کار وجود دارد که لازم است انجام شود. این دوره، زمان بعثت تا تشکیل حکومت اسلامی و در نهایت رحلت ایشان را در بر می‌گیرد.حیدریان گفت: تحقیقات پایه‌ای درباره این بخش‌ها انجام و نتیجه این تحقیقات تبدیل به جزوات و کتاب‌هایی شد که اکنون آماده تبدیل به فیلمنامه است. البته ما نمی‌توانیم فیلمنامه‌هایی داشته باشیم که بتواند حق مطلب را نسبت به رسول اکرم(ص) ادا کند بلکه هدف آن است که فیلمنامه‌هایی نوشته شود که نزدیک به حقیقت مسئله و موضوع باشد.به هر حال راجع به شخصیت پیامبر اکرم(ص) در حوزه سینما غفلت و کم کاری زیادی داریم.
لازم است در جهت جبران بخشی از این مطلب، کار در مورد حضرت رسول(ص) به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد. این حرف پایانی مدیر پروژه فیلم سینمایی محمدرسول‌الله(ص) است: متأسفانه هم‌اکنون کار ساخت ادامه این فیلم به حال خود رها شده است و شاید هم سال‌ها بگذرد و هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید