• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173782
+
-

سوغات سنتی

یکی از لذت‌های سفر خرید است. حتی هدف سفر برای بسیاری همین خرید از فروشگاه‌ها و مکان‌های خرید سنتی و مدرن است. البته هستند افرادی که به خرید در سفر اعتقادی ندارند اما خرید صنایع‌دستی از فرهنگ‌های مختلف یکی از نشانه‌های آشنایی و حس نزدیکی با این اقوام و مردمان است. برای همه ما قطعاً پیش آمده زمانی که به یک مکان با فرهنگ متفاوت سفر می‌کنیم، افرادی از بومیان منطقه را می‌بینیم که به‌صورت دست‌ساز وسیله‌هایی را آماده کرده و برای فروش در معرض دید گردشگران قرار می‌دهند. خرید از این افراد علاوه بر اینکه یاد و خاطره سفر را همیشه برای ما زنده نگه‌می‌دارد، بلکه کمکی هم به اقتصاد مردم آن سرزمین می‌کند تا همچنان فرهنگ و آداب و رسوم‌شان را سرپا نگه دارند.

صحبت کنید
بیشتر افرادی که به‌کار تولید و ساخت صنایع‌دستی مشغول هستند، افراد مسن یا جاافتاده‌ای هستند که تنها راه امرار معاش‌شان است. حتی اگر قصدی برای خرید ندارید، کمی با آنها صحبت کنید و از شرایط کاری و زندگی‌شان بپرسید یا درباره آن منطقه اطلاعات بگیرید. این افراد معمولاً به‌شدت اجتماعی هستند و از صحبت کردن استقبال می‌کنند.

احترام بگذارید
هر فرهنگ و سنتی قابل احترام است. همانطور که ما اعتقاد داریم که فرهنگ و آداب و رسوم منطقه‌ای که در آن بزرگ شده‌ایم ارزشمند است، دیگران هم همین طرز تفکر را برای سرزمین خودشان متصور هستند. پس وظیفه ماست تا در زمان مواجه شدن با این فرهنگ‌ها و مردمان آن منطقه، به‌صورت متقابل به آنها احترام بگذاریم.

تعریف کنید
برای هر وسیله‌ای که به‌صورت دست‌ساز ساخته شده زمان زیادی صرف شده که از نظر آن شخص باارزش است. حتی اگر سلیقه ما با هنر دست دیگران سازگار نیست، بهتر است برای زمانی که صرف شده احترام قایل باشیم و از آن تعریف کنید. این تعریف و تمجیدها انگیزه‌ای مضاعف برای آن افراد ایجاد خواهد کرد.

از همه خرید کنید
در مناطقی که صنایع‌دستی توسط بومیان منطقه تولید می‌شود، این افراد معمولاً کنار هم می‌نشینند و هر کدام چشم و امیدشان به رهگذران و گردشگران است. سعی کنید خریدهای‌تان را تقسیم کنید و تا حد امکان از چند نفر مختلف بخرید تا همه از این سود منتفع شوند.

سوغاتی بخرید
فرهنگ خرید سوغات در سفر  بین ایرانی‌ها بسیار مرسوم و رایج است. اگر برای نزدیکان و آشنایان‌تان قرار است سوغات بخرید، بهترین گزینه همین افراد و دست‌سازهای سنتی آنهاست. به جای خرید شکلات و خوراکی‌های بسته‌بندی و شرکتی، می‌توانید از این وسایلی که توسط بومیان مناطق مختلف عرضه می‌شود خرید کنید.

شبیه نیستند 
اگر می‌خواهید برای چند نفر یا حتی خودتان، از یک وسیله چند عدد بخرید، باید بدانید که معمولاً این وسیله‌ها به‌طور کامل با یکدیگر شبیه نیستند. این سوغات‌ها به‌دلیل دست‌ساز بودن در بعضی قسمت‌ها ممکن است تفاوت‌های اندکی داشته باشند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید