• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173665
+
-

سلبریتی‌ها از مردم عذرخواهی کنند

آزاد شدن 1700نفر از بازداشتی‌های حوادث اخیر، شناسایی برخی عوامل حادثه زاهدان، آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی و نیز رسیدگی به پرونده چهره‌های سرشناس در حوادث اخیر ازجمله محورهای نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بود.
مسعود ستایشی با اشاره به اینکه تعداد بازداشتی‌ها در حوادث اخیر حداقلی است، گفت: «۱۷۰۰نفر در مرحله تحقیقات آزاد شده‌اند. در تهران نیز در یک بازه زمانی ۴۰۰نفر دستگیر شده بودند که پس از بررسی‌ها، آزاد شدند.» وی با تأکید بر برخورد با عوامل اصلی و زمینه‌ساز آشوب‌ها، با اشاره به موضوع طبقه‌بندی افراد گفت:«اتخاذ تصمیم قانونی لازم با رعایت مؤلفه‌های سرعت و دقت انجام خواهد شد. دادستان کل کشور هم بخشنامه‌ای را در این راستا ابلاغ و تأکید کرده که اوضاع بازداشتی‌ها در اسرع وقت، بررسی شود. نخستین نکته‌ای که در این بررسی باید مدنظر قرار بگیرد، طبقه‌بندی آنهاست. کسانی که محرک در اغتشاشات بودند و معترضان را به میدان آوردند با کسانی که آمدند و احساسی با موضوع برخورد کردند، تفکیک شوند.»
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درخصوص علت اتفاقات زاهدان و اینکه چه تعداد کشته و بازداشت شدند، گفت:«عده‌ای از کسانی که در این حوادث نقش داشتند، شناسایی شده و مورد تعقیب قرار گرفتند. تعدادی سارق مسلح در این موارد نیز شناسایی شدند. عده‌ای هم دستگیر شدند که اصلاً بلوچ نبوده و برای آن منطقه نبودند و تنها لباس بلوچی داشتند. تعداد بازداشتی‌ها در حال جمع‌آوری است. متأسفانه ۶ نفر از مدافعان امنیت در این جریانات شهید شدند. عده‌ای هم از مردم در این حوادث کشته شدند. عده‌ای هم متواری هستند.»
ستایشی درباره وضعیت پرونده‌های فائزه هاشمی نیز گفت:«این فرد فعلاً در بازداشت است. پیشینه‌ای از سوابق دارد. مرجع قضایی یعنی دادگاه تجدیدنظر در رابطه با یکی از پرونده‌ها، مشارالیه را به تحمل ۱۵ ماه حبس محکوم کرده بود. اتهام جدید ایشان در دادسرای امنیت در حال رسیدگی است و با قرار بازداشت موقت، در زندان به سر می‌برد. محکومیت‌های این فرد در شرف اجراست.» سخنگوی قوه قضاییه درباره رویکرد قوه قضاییه مقابل سلبریتی‌ها نیز گفت: «هرکسی که محرک است و کسانی که تشویق می‌کنند: کسانی که به‌صورت هدفمند و با انگیزه مجرمانه، مبادرت به تشویق معترضان می‌کنند و افراد نا آگاه را به میدان می‌آورند، مرتکب افعالی شده باشند، کسی که محرک است و شرایط را تسهیل می‌کند درصورت احراز مجرمیت و مرتکبه، مورد تعقیب قرار می‌گیرد.» ستایشی با بیان اینکه جا برای ندامت این افراد وجود دارد گفت: «جا برای پشیمانی هست، رئیس قوه‌قضاییه هم اعلام کرد که باب گفت‌وگو باز است اگر ابهامی هست مطرح کنند. زیبنده مردم نیست که افراد به‌نظر شاخص این‌چنین کنند. حق مردم ما این نبود که مورد کم لطفی این افراد قرار گیرند و این موضوع قابل پذیرش نیست. ان‌شاءالله برخی‌ها از کرده خود پشیمان شده و از مردم بابت جنایاتی که کردند، عذرخواهی کنند.» / همشهری

 

این خبر را به اشتراک بگذارید