• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173659
+
-

زندگی پاک در کلام امام صادق‌ع

 17ربیع الاول مصادف با میلاد پربرکت امام ششم شیعیان، صادق آل محمد(ع) است. نقش امام جعفر صادق(ع) در طراحی سبک زندگی اسلامی بسیار چشمگیر است. بیشتر روایات اهل‌بیت(ع)، از امام‌صادق(ع) است و از این‌رو مذهب شیعه را مذهب جعفری نیز می‌خوانند. در سیره آن امام همام علاوه بر توصیه‌های مؤکد بر زندگی و کردار خداپسندانه به مواردی اشاره می‌شود که راهنمای ما برای داشتن سبک زندگی سالم و پاک است.
 امام بسیار مهمان‌نواز و دوستدار مهمان بودند تا جایی که وقتی سفره غذا را نزد مهمان می‌گشودند، بسیار به آنها تعارف می‌کردند تا سیر شوند. گاهی وقت‌ها هم پس از اینکه مهمانان از غذا خوردن دست می‌کشیدند، حضرت دوباره برایشان غذا می‌آوردند و برای اینکه آنان خوب غذا بخورند، احادیثی از پیامبر(ص) برایشان نقل می‌کردند. ایشان به مهمانان خود می‌فرمودند: «اگر کسی 5 درهم به‌دست گیرد، وارد بازار شود، با آن غذایی تهیه کرده و چند نفر مسلمان را دعوت کرده و اطعامشان کند، نزد من دوست داشتنی‌تر از آن است که یک برده را آزاد کند.»
 امام صادق(ع) می‌فرمایند: در نیکی رساندن به برادران خود با یکدیگر مسابقه بگذارید و اهل نیکی باشید. زیرا بهشت را دری است به نام معروف «نیکی و احسان» که جز کسی که در دنیا نیکی کرده داخل آن نشود.
 ایشان همچنین می‌فرمایند: کسی که در برآوردن حوائج برادر ایمانی‌اش قدمی بردارد مانند کسی است که سعی بین صفا و مروه انجام می‌دهد و اگر شخصا نیاز او را برآورد ثواب کسی را دارد که در راه خدا و در جنگ بدر و احد جهاد کرده و در خون خودغلتیده است.
 امام فردی بسیار خوش برخورد و مهربان در میان مردم بودند و در برابر مخالفان و فرقه‌های انحرافی راه روشنگری را پیش می‌گرفتند تا بتوانند آنها را هدایت کنند. به‌عنوان مثال مالک‌بن‌انس از سران مخالفان بود ولی حضرت به او احترام می‌گذاشتند و برخورد گرم و صمیمانه‌ای با او داشتند. همین باعث شد که مالک‌بن‌انس از نظر رفتاری امام صادق علیه‌السلام را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کند.
 همچنین درباره انصاف می‌فرمایند: هرکس که در مورد خود، رعایت انصاف نماید، به داوری دیگران پذیرفته شود.
 امام صادق(ع) همیشه به راستگویی مشهور بودند و دیگران را نیز به این کار سفارش می‌کردند. از ایشان احادیث بسیاری درباره راستگویی نقل شده است: «راستگو را نخستین کسی که تصدیق می‌کند، خدای عزوجل است که می‌داند او راستگوست و نیز نفس او تصدیقش می‌کند که می‌داند راستگوست.»
 ویژگی‌های مؤمن در کلام حضرت چنین است: مؤمن جز به 3 خصلت نیک نشود؛ اندیشه عمیق در دین، برنامه‌ریزی دقیق در زندگی مادی، شکیبایی بر ناگواری‌ها.
 و در باب امر به معروف چنین می‌فرمایند: تنها کسی می‌تواند امربه‌معروف کند یا نهی‌ازمنکر نماید که دارای 3 صفت باشد: به آنچه امر می‌کند و از آنچه نهی می‌‌نماید آگاه باشد، عادلانه امر کند و نهی نماید، با مهربانی و نرمی امر و نهی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید