تکمیل پازل بزرگ ترافیک در اصفهان
آخرین بخش از پروژه 4 قطعهای کمربندی جنوب غربی اصفهان با 50 درصد پیشرفت سال آینده به بهرهبرداری میرسد
تکمیل پروژههای نیمهتمام استان اصفهان در اولویت قرار گرفته است که یکی از آنها کمربندی جنوبغرب شهر اصفهان است که بهمن سال آینده به بهرهبرداری میرسد. با اجرای این طرح که به عنوان «پازل بزرگ» از آن یاد میشود و 14 سال پیش کلنگ احداث آن به زمین خورد، دسترسی اصفهان با استانهای جنوبی و غربی کشور هموار خواهد شد. به گزارش همشهری، در اهمیت تکمیل این پروژه 17کیلومتری که یکی از خواستههای مهم شهروندان استان است، همین بس که ارتباط بین محور اصفهان- شهرضا، ارتباط شهر اصفهان با شیراز، یاسوج و محور آزادراه ذوبآهن، ارتباط اصفهان با زرینشهر و شهرکرد تسهیل میشود. کاهش ترافیک و ایمنی جاده هم از دیگر دستاوردهای تکمیل این پروژه است. در این گزارش به وضعیت پیشرفت این پروژه میپردازیم.
پیشرفت 50 درصدی قطعه سوم
پروژه کمربندی جنوبغرب شهر اصفهان به نام پازل بزرگ نامگذاری شده است. علت این نامگذاری را معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اینطور به همشهری توضیح میدهد: کمربندی جنوبغرب اصفهان، بخشی از رینگ چهارم ترافیکی (حلقه حفاظتی شهر) استان اصفهان است که به صورت قطعهای احداث میشود؛ از این رو به آن پازل بزرگ گفته میشود.
پروژه کمربندی جنوبغرب اصفهان که سال87 آغاز شده است و جمعا 17کیلومتر طول دارد، این روزها در حال تکمیل قطعه سوم است.
برای سرعت در عملیات اجرایی و افتتاح هر قطعه بعد از تکمیل، پروژه پازل بزرگ به 4قطعه تقسیمبندی شده و تاکنون قطعه اول، دوم و چهارم آن مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاست. قطعه نخست به طول 12کیلومتر به صورت رفت و برگشت و 4لاین طراحی شده و از محل تقاطع با جاده ابریشم-آبنیل- مبارکه میگذرد.
قطعه دوم این پروژه، پل آبنیل در محل تقاطع محور شهر ابریشم به گردنه آبنیل واقع در کیلومتر۱۲ بودهاست. برای ایجاد بستر راه در قطعه دوم، حفاری عظیمی از سطح طبیعی زمین با شیب مناسب انجام شد که در اصطلاح به آن ترانشه میگویند و قطعه دوم به ترانشه آبنیل معروف شد.
قطعه چهارم پازل بزرگ، محل تلاقی کمربندی جنوبی اصفهان با آزادراه ذوبآهن (تقاطع غیرهمسطح کلیشاد) بودهاست. بهزاد شاهسوندی با اشاره به اینکه قطعه سوم کمربندی جنوبغرب اصفهان به طول 5 کیلومتر تا امروز ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، میگوید: قطعه سوم حدفاصل پل آبنیل تا پل کلیشاد از کیلومتر 12 تا 17است که عملیات تکمیل را میگذراند.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره موانع تکمیل پروژه و به طول انجامیدن آن از 14سال پیش تاکنون، میگوید: تامین نبودن منابع مالی مهمترین علت طولانیشدن این پروژه است. ضمن اینکه این پروژه معارضانی از جمله مالکان اراضی کشاورزی و تاسیسات جانبی راه شامل تیر چراغ برق، لوله گاز و آب و مخابرات را نیز دارد.
قرارداد تکمیل قطعه سوم 30میلیارد تومان است و در حال حاضر با اجرای ابنیه فنی 12میلیارد تومان هزینه شده.
شاهسوندی معتقد است با تامین اعتبار و آزادسازی مسیر پیشبینیشده، بهمن 1402 شاهد بهرهبرداری از قطعه سوم کمربندی جنوبغرب اصفهان و پایان پروژه پازل بزرگ خواهیم بود؛ پروژهای که علاوه بر تسهیل دسترسی به راههای ارتباطی، 30درصد از بار ترافیکی میکاهد.
مرمت جادههای فرسوده
نگاهی به آمار نشان میدهد 33درصد از جادههای استان اصفهان فرسودهتر از جادههای استانهای کشور است؛ معضلی که با توجه به حجم بالای مسافرت به استان گردشگرپذیر اصفهان، تصادفات و حوادث را در پی دارد. موضوع را با معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در میان میگذاریم و او راههای کوتاهمدت و بلندمدتی را برای بهبود وضعیت جادههای استان مطرح میکند.
شاهسوندی میگوید: اصلاح و مرمت روکش آسفالت محورهای قدیم ارتباطی، اصلاح قوسهای هندسی و قائم با همکاری اداره راهداری و حملونقل جادهای از جمله مواردی است که در کوتاهمدت انجام میشود، اما برای برنامه بلندمدت احداث تقاطعهای غیرهمسطح نیز در دستور کار قرار میگیرد.
××××
دسترسی صنایع بزرگ ذوبآهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه به استانهای جنوبی پیش از این از طریق بزرگراه اصفهان- شیراز و دیگر جادههای جنوب اصفهان برقرار بود و بهزودی با تکمیل پازل بزرگ، جاده کمربندی جنوبغربی اصفهان جایگزین این مسیرها خواهد شد؛ مسیری ایمن که حتما از حجم بالای ترافیک نیز خواهد کاست. این محور زمان سفر را نیز کوتاه میکند و به عنوان تنها راه ارتباطی مناطق جنوبی استان مانند شهرضا، سمیرم به مناطق غربی استان مانند مبارکه، زرینشهر و دسترسی این نقاط به استانهای جنوبی مانند فارس و کهگیلویه و بویراحمد و نیز استانهای غربی شناخته میشود.
مکث
کاهش ترافیک با تکمیل کمربندی اصفهان
با توجه به افزایش حجم ترافیک 3رینگ اصفهان، احداث حلقه حفاظتی شهر یا رینگ چهارم ترافیکی به طول 78.2کیلومتر به عنوان پروژه زیرساختی در دستور کار مدیران شهری اصفهان قرار گرفته تا در کاهش ترافیک و صرفهجویی در مصرف سوخت و زمان تاثیر بسزایی خواهد داشت. بعضی از قسمتهای رینگ چهارم ترافیکی در محدوده یا حریم شهر اصفهان است و سایر قسمتهای آن نیز در شهرهای برخوار، خمینیشهر، فلاورجان و شهرهای حبیبآباد، دولتآباد، خورزوق، درچه و ابریشم قرار دارد. کمربندی جنوبغرب اصفهان یا همان پازل بزرگ، بخشی از رینگ چهارم حفاظتی اصفهان است که بهمن سال آینده به طور کامل بهرهبرداری میشود.