• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173461
+
-

واکنش چین به حمایت آمریکا از‌اغتشاشگران

سخنگوی وزارت امورخارجه چین تاکید کرد پکن مخالف مداخله در امور داخلی کشورها به هر بهانه‌ای است. به‌گزارش همشهری، مائو نینگ در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم‌های ضد‌ایرانی و تهدید به تحریم‌های بیشتر ازسوی آمریکا به بهانه اغتشاشات اخیر در ایران، گفت: چین مخالف تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی است.
وی تأکید کرد: مخالف مداخله در امور داخلی کشورها تحت هر بهانه‌ای هستیم و با برانگیختن انقلاب‌های رنگی در کشورها به نام دمکراسی و حقوق بشر مخالفیم.  این درحالی‌است که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران، گفت که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های ایران که به ادعای او واشنگتن آنها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال می‌کند. اینها درحالی است که دیروز وزیر امورخارجه آلمان نیز که پیش‌تر اظهاراتی مداخله‌جویانه علیه ایران مطرح کرده بود، در واکنش دوباره به ناآرامی‌های اخیر در ایران، ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران در ارتباط با این ناآرامی‌ها اعمال می‌کند؛ تحریم‌هایی که به‌گفته او، با حمایت آلمان نیز همراه خواهد بود.
آنالنا بائربوک ضمن تشریح جزئیات این طرح تحریمی احتمالی اتحادیه اروپا علیه ایران، بر مسدود شدن دارایی مقام‌های ایرانی در اتحادیه اروپا تأکید و ادعا کرد که مقام‌های ایرانی با ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا نیز روبه‌رو خواهند شد. در چنین شرایطی، در روزهای اخیر یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه آلمان خبر داده بود که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری ‌چک ۱۶پیشنهاد برای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به‌دلیل حوادث اخیر این کشور ارائه داده‌اند؛ اقدامی که اقدام‌های مداخله‌جویانه مقام‌های اروپایی را در امور داخلی جمهوری‌اسلامی وارد فاز تازه‌ای می‌کند.
گفته می‌شود قرار است تصمیم‌گیری درباره این پیشنهادهای تحریمی در نشست وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که روز ۱۷اکتبر(25مهرماه) برگزار می‌شود، اتخاذ شود؛ اقدامی که برخی کارشناسان معتقدند انتظار می‌رود هیچ‌گونه مقاومتی ازسوی اعضای اتحادیه نسبت به آن مطرح نشود. علاوه ‌بر موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حوادث اخیر در ایران، مسئولان رژیم صهیونیستی نیز اغتشاشات در ایران را به نفع این رژیم توصیف و تأکید کردند که تل آویو، اغتشاشگران را دوست خود می‌داند. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار ویدئویی درباره اغتشاشات اخیر در ایران، خطاب به اغتشاشگران نوشت: «اسرائیل شما را دوست دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید