• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173301
+
-

بازی‌خوانی بازار جهانی نفت

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش 2میلیون بشکه‌ای نفت خام می‌تواند سیاست‌های دولت آمریکا برای کنترل تورم را خنثی کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد تصمیم اوپک پلاس برای کاهش 2میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام، استفاده از ابزار اقتصادی برای اثر‌گذاری سیاسی است. زیرا یکی از عوامل مهم رشد تورم در اقتصاد آمریکا به‌ویژه در یک سال گذشته رشد قیمت انرژی بوده که به افزایش هزینه تمام‌شده تولید منجر شده است و کاهش دوباره سطح تولید از سوی اوپک پلاس می‌تواند سیاست‌های دولت فعلی آمریکا را برای کنترل تورم بی‌اثر کند و تحولات سیاسی تازه‌ای را در آمریکا رقم بزند.
به‌گزارش همشهری، اوپک پلاس روز چهارشنبه با کاهش تولید نفت موافقت کرد. این تصمیم عرضه را در بازاری که هم‌اکنون نیز دچار محدودیت است محدودتر کرده و احتمالا، قیمت‌های بنزین را درست پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در نوامبر بالاتر می‌برد. عمده این کاهش تولید در عربستان سعودی و کشورهای دیگر منطقه خلیج‌فارس انجام خواهد شد به‌دنبال این تصمیم قیمت هر بشکه نفت در روز جمعه با 4درصد افزایش به بالاترین میزان خود در 5هفته اخیر رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز به ۹۸دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز بیش از ۹3دلار معامله شد. از ابتدای هفته قبل تاکنون، نفت برنت 7.4درصد و شاخص نفت آمریکا ۱۱درصد رشد کرده که بیشترین رشد هفتگی هر دو شاخص از زمان آغاز جنگ اوکراین در مارس است. آمریکا با این تصمیم مخالفت کرده و احتمال داده می‌شود این کشور در ماه آینده میلادی ۱۰میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را راهی بازار کند تا قیمت نفت دوباره کاهش یابد زیرا تصمیم اوپک پلاس آثار سوئی از جنبه اقتصادی و سیاسی برای آمریکا دارد.

دلایل و آثار کاهش حجم تولید
با وجود همه گمانه‌زنی‌ها مقامات عربستان اعلام کرده‌اند تصمیم برای کاهش حجم تولید ناشی از عوامل اقتصادی بوده و سیاست دخالتی در آن نداشته است. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در این‌باره گفت: تصمیم اوپک پلاس براساس عوامل بنیادین بازار گرفته شده و این گروه باید در شرایط نوسان شدید بازار، آماده اقدام فوری باشد. میثم الغیس، دبیرکل اوپک نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: تصمیم برای کاهش تولید نفت به این دلیل اتفاق افتاد که نشانه‌هایی در مورد وقوع رکود در اقتصاد جهان دیده می‌شود. با وجود این اظهارنظر‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت نفت در محدوده 90دلار بود اجرای چنین تصمیمی عمدتا ناشی از مسائل سیاسی بوده است.
به همین دلیل تحلیلگران بر این باورند که تصویب بزرگ‌ترین کاهش تولید از سال۲۰۲۰، کمتر از 3ماه پس از سفر جو بایدن به عربستان سعودی مهم‌ترین لحظه در روابط آمریکا و عربستان در 70سال گذشته است زیرا این 2کشور در طول این مدت روابط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.
از زمان آغاز جنگ در اوکراین و افزایش قیمت نفت، نرخ تورم به‌سرعت در آمریکا افزایش یافته و فدرال رزرو را مجبور کرده نرخ بهره را چندین بار افزایش دهد تا از این طریق تورم را کنترل کند در چنین شرایطی کاهش 2میلیون بشکه‌ای سطح تولید نفت اوپک پلاس می‌تواند به رشد دوباره قیمت نفت و افزایش هزینه تمام‌شده تولید در آمریکا و در نتیجه رشد دوباره تورم منجر شود و در عین حال به سود روسیه باشد که تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکاست.
در طول 2سال گذشته فدرال رزرو برای مقابله با تورم که عمدتا تحت‌تأثیر رشد قیمت انرژی اتفاق افتاده نرخ بهره را 9برابر افزایش داده و از 0.25درصد به 2.25درصد رسانده تا از این طریق با تورم مقابله کند بنابراین اقدام عربستان برای کاهش تولید نفت می‌تواند سیاست‌های فدرال رزرو را برای تقابل با تورم کم اثر کند و حتی آینده سیاسی جو بایدن و دمکرات‌ها را نیز بعد از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر تحت‌تأثیر قرار دهد زیرا تورم بالا، مشکل مضاعف سیاسی برای رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاد کرده است، درحالی‌که کنترل تورم و کاهش قیمت‌ها یک پیروزی مهم برای جو بایدن و دمکرات‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند برگ برنده دمکرات‌ها و جو بایدن در انتخابات کنگره باشد.
به همین دلیل آمریکا پس از تصمیم شوکه‌کننده اوپک پلاس در شرایط اوج‌گیری نگرانی‌هایی نسبت به تورم، عربستان سعودی را متهم کرد از روسیه جانبداری می‌کند. همزمان شماری از اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار کاهش فروش تسلیحات و خارج کردن نیروها و تجهیزات ایالات متحده از عربستان شده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: کشورش در حال بررسی پاسخی مناسب به عربستان ازجمله در روابط با این کشور است.

آینده قیمت نفت
در شرایطی که افزایش دوباره قیمت نفت می‌تواند آثار اقتصادی و سیاسی مهمی در آمریکا داشته باشد و حتی یک پیروزی سیاسی برای روسیه باشد اکنون این پرسش مطرح است که تحت‌تأثیر کاهش سطح تولید نفت اوپک پلاس قیمت نفت تا چه میزان رشد خواهد کرد؟
بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند در نتیجه قیمت‌های نفت سریع‌تر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد.
اویل پرایس نیز در گزارشی اعلام کرد: با توجه به کاهش عرضه بزرگی که اوپک پلاس اعلام کرده، بازار جهانی احتمالا تا پایان سال۲۰۲۳ با کمبود عرضه مواجه خواهد بود و قیمت نفت در نیمه دوم سال آینده افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.
گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی قیمت نفت برنت در 3ماه جاری را به‌میزان ۱۰دلار افزایش داد و ۱۱۰دلار در هر بشکه اعلام کرد. دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی گلدمن ساکس به بلومبرگ گفت: تمام تحولاتی که در بخش عرضه شاهد بوده‌ایم، زمینه را برای قیمت‌های بالاتر نفت تا پایان سال، فراهم می‌کنند.
استفان برنوک یک کارشناس بازار انرژی نیز در این‌باره به رویترز گفت: ازجمله پیامدهای کلیدی کاهش اخیر اوپک، بازگشت احتمالی نفت ۱۰۰دلاری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید