• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173231
+
-

طلسم ادامه‌دار

رونالدو همچنان در گلزنی ناموفق است اما در رکوردزنی خیر

در شبی که کریم انصاری‌فرد به منچستریونایتد گل زد، اومونیا نتوانست در خانه از پس این غول انگلیسی برآید. انصاری‌فرد اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که مقابل این تیم موفق به گلزنی می‌شود. پیش از این علی پروین در یک دیدار دوستانه دروازه من‌یونایتد را باز کرده بود. در بازی پریشب که یونایتد 3 بر 2 به پیروزی رسید، کریستیانو رونالدو باز هم موفق به گلزنی نشد و تنها یک ‌پاس‌گل ثبت کرد. او که اصلا خوشحال و سرحال نیست، از مسئولان باشگاه قول گرفته در نقل‌وانتقالات زمستانی بتواند جدا شود اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد. رونالدو 8‌ شوت به سمت دروازه زد و امید گل 1.16 را داشت؛ 6‌ شوت خارج از چارچوب و یک‌شوت هم به دیرک. البته رونالدو در این بازی آمارهای دیگری هم داشت، او 2‌شانس گلزنی ایجاد کرد، یک‌ پاس‌گل داد، یک ‌بخت مسلم گلزنی را از دست داد، در مجموع 10‌دوئل زمینی و هوایی 5‌ پیروزی به دست آورد، در 2‌تلاش برای دریبل بازیکن حریف ناموفق بود و یک‌بار هم مرتکب خطا شد‌. همچنین او 9‌بار هم توپ را از دست داد.
    این برد شماره122 رونالدو در 194بازی در رقابت‌های باشگاهی قاره بود؛ 144گل و 47پاس‌گل. او در لیگ قهرمانان هم همچنان بهترین گلزن و گلساز است. او با این پاس‌گل به رکورد 236پاس‌گل در دوران حرفه‌ای‌اش رسید. کریستیانو از رایان گیگز پیشی گرفت و با 47‌پاس‌گل تبدیل به بهترین پاسور تاریخ رقابت‌های باشگاهی اروپا شد؛ کریستیانو (47‌پاس‌گل)، گیگز (46‌پاس‌گل)، اوزیل (41‌پاس‌گل)، دی‌ماریا (40‌پاس‌گل) و فیگو و مسی (37‌پاس‌گل). رونالدو نتوانست گل شماره700 باشگاهی‌اش را به ثمر برساند و برای ثبت این رکورد باید دست‌کم تا بازی فرداشب مقابل اورتون صبر کند.
    در این بازی مارکوس رشفورد که به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده بود، 2‌گل و یک‌پاس‌گل ثبت کرد و تبدیل به اولین بازیکن تاریخ باشگاه شد که به عنوان بازیکن تعویضی در یک‌بازی لیگ اروپا هم گل می‌زند و هم گل می‌سازد. او چهل‌وهفتمین بازی خودش در این جام درجه 2 را به بهترین شکل پشت سر گذاشت. رشفورد فصل پیش در 32‌بازی 5‌گل زد اما در این فصل در 8‌بازی 5‌گل به ثمر رسانده.
    در ضمن، تعویض‌های طلایی تن‌هاخ ادامه دارد. 5 گل آخر منچستر توسط بازیکنان تعویضی به ثمر رسیده. مارسیال هم از روی نیمکت بازی را آغاز کرده بود. او در دیدار مقابل منچسترسیتی هم وقتی وارد زمین شد 2‌گل زد. مارسیال به رکورد 100‌گل باشگاهی و ملی رسید.

مسی از کریس فاصله می‌گیرد
ستاره آرژانتینی اعلام کرده که قطر آخرین جام جهانی او خواهد بود

سه‌شنبه‌شب پاری‌سن‌ژرمن برابر بنفیکا متوقف شد اما رکوردهای مسی متوقف نشد. مسی با گلی که در این تساوی یک-یک زد، به تنها بازیکنی تبدیل شد که در تاریخ لیگ قهرمانان، به 40‌تیم مختلف موفق به گلزنی می‌شود. مسی همچنین بهترین گلزن دور گروهی تاریخ این تورنمنت نیز به‌حساب می‌آید و با این گل رکوردش را هم بهبود داد.
    او همین هفته پیش در تعداد گل از روی ضربات ایستگاهی به رکورد 60گل رسید و 2‌گل از رونالدو جلو زد و حالا در رکورد گلزنی به تیم‌های مختلف در لیگ قهرمانان هم از رکورد کریستیانو 2گل پیش افتاده است. بیشترین گل زده به باشگاه‌های مختلف در لیگ قهرمانان اروپا؛ مسی (40باشگاه)، رونالدو (38باشگاه)، کریم بنزما (34باشگاه)، رائول (33باشگاه)، لواندوفسکی (31باشگاه).
    تیم‌هایی که از مسی در لیگ قهرمانان گل خورده‌اند، به 40تیم افزایش یافته‌اند؛ ۳۶‌تیم از مسی با پیراهن بارسلونا گل خورده‌اند و ۴‌تیم از مسی با پیراهن پاری‌سن‌ژرمن.
    او در گلزنی در مراحل گروهی لیگ قهرمانان هم از کریستیانو فاصله بیشتری گرفت. بیشترین گل زده در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا؛ مسی 78گل (در 84بازی)، رونالدو 73‌گل، لواندوفسکی 59‌گل و کریم بنزما 56‌گل.
    مسی در یک رکورد شخصی دیگر هم از کریس فاصله بیشتری گرفت که این مختص گلزنی از پشت محوطه جریمه بود. تعداد گل‌های زده‌شده خارج از محوطه جریمه؛ مسی 84‌گل و کریستیانو رونالدو 61‌گل. رونالدو از همین می‌ترسید و سعی داشت با جدایی از من‌یونایتد به تیمی در لیگ قهرمانان بپیوندد تا مسی رکوردهایش را خراب نکند یا از او فاصله بیشتری نگیرد.
    برای نخستین‌بار از فصل 19-۲۰۱۸ مسی در ۶‌بازی متوالی موفق به گلزنی شده است.
    گل مسی به بنفیکا، بهترین گل هفته سوم لیگ قهرمانان اروپا شد.
    مسی در ۳‌دیداری که در این فصل برای تیمش در لیگ قهرمانان انجام داده، آمار ۲‌گل و یک‌پاس‌گل را ثبت کرده است.
    مسی حالا 781گل در دوران حرفه‌ای خود به ثمر رسانده؛ با بارسلونا (672گل)، با آرژانتین (90گل)، با پاریس (19گل).


خطر از دست دادن جام جهانی
در آستانه جام جهانی تعداد مصدومیت‌ها به‌طرزی نگران‌کننده بالا رفته. در همین دو سه روز تعطیلی که گذشت، چند بازیکن مهم دیگر به آسیب‌دیدگی شدید دچار شدند و احتمالا جام جهانی را از دست خواهند داد. وسلی فوفانا، خرید گران‌قیمت چلسی یکی از اینهاست. او که در نیمه اول تقابل چلسی و میلان به‌دلیل مصدومیت تعویض شد، دچار پیچ‌خوردگی زانو شده است. نونو مندس، مدافع چپ 20‌ساله پرتغالی پاری‌سن‌ژرمن در تساوی یک-یک با بنفیکا دچار مصدومیت همسترینگ شد و در بهترین حالت 5بازی آینده تیمش را از دست خواهد داد. ماتیا دی‌شیلیو، فولبک 29‌ساله ایتالیایی یوونتوس در جریان پیروزی 3 بر یک اروپایی از ناحیه همسترینگ پای راست آسیب دید. او هم چند هفته غایب خواهد بود، اما نکته اینجاست که تیم ملی ایتالیا در جام جهانی حضور ندارد. رئال‌مادرید هم یک مصدوم شدید داشت. دنی سبایوس که هنوز مشخص نبود در لیست نهایی لوئیس انریکه برای تیم ملی اسپانیا در جام جهانی قطر حاضر خواهد بود، به‌شدت مصدوم شده و بعید است تا پایان جام جهانی به میادین برگردد. دیگر مصدوم بزرگ هفته گذشته فوتبال اروپا هم سردار آزمون بود که احتمالا 4 تا 6‌هفته به‌دلیل مصدومیت قادر به بازی نخواهد بود و ممکن است جام جهانی را هم از دست بدهد. در بارسلونا آرائوخو به‌طور قطع جام جهانی را از دست داده اما ژول کنده به تمرین برگشته و احتمالا در ال‌کلاسیکوی هفته آینده هم قادر به بازی خواهد بود.

مربیان جدید رسیدند
سرمربیان جدیدی در لیگ‌های اروپایی تیم گرفتند. ژابی آلونسو که پس از بازنشستگی به مربیگری روی آورده و مدتی سرمربی تیم دوم رئال سوسیداد بود، با نتایج فاجعه‌بار سرمربی گرجستانی لورکوزن – سیوانه - برای نخستین‌بار هدایت یک تیم بزرگ و اصلی را در دست گرفت. لورکوزن پس از 8‌هفته با 5‌امتیاز در رده هفدهم لیگ 18‌تیمی بوندس‌لیگا برای اولین‌بار از سال1979 ممکن است سقوط کند. امید تیم به لیگ قهرمانان بود که با شکست 2 بر صفر مقابل پورتو حالا در گروهی با 4‌تیم، 3‌امتیازی است و دلهره حذف را حس می‌کند. جولین لوپتگی هم پس از نتایج ضعیفی که در این فصل گرفت، از مربیگری سه‌ویا برکنار شد. سامپائولی، سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین جای این مربی را در این باشگاه اسپانیایی گرفت. لوپتگی در آخرین تجربه‌اش روی نیمکت این تیم 4 بر یک به دورتموند باخت. سه‌ویا هم‌اکنون در جایگاه هفدهم جدول لالیگا قرار دارد و در لیگ قهرمانان نیز بدون برد و با 2‌شکست، رتبه سوم گروه G را از آن خود کرده است. دژان استانکوویچ ستاره صرب سابق باشگاه اینتر به‌جای دی‌آورسا به‌عنوان سرمربی جدید باشگاه سمپدوریا انتخاب شد‌. استانکوویچ پیش از این هدایت باشگاه ستاره سرخ را برعهده داشت. او یکی از گزینه‌های جانشینی اینتزاگی در اینتر بود اما پیروزی اینترمیلان مقابل بارسلونا فعلا اینتزاگی را ابقا کرده است.


    مسی همچنین اعلام کرده رقابت‌های جام جهانی قطر آخرین جام جهانی او خواهد بود: «بی‌صبرانه منتظر جام جهانی هستم. کمی اضطراب دارم. ما شانس اول قهرمانی نیستیم، تیم‌هایی بالاتر از آرژانتین قرار دارند اما مقابل همه آنها مبارزه خواهیم کرد.»
    او در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفت فعلا برنامه‌ای برای مربیگری در پایان دوران بازی‌اش ندارد اما هنوز نمی‌داند؛ شاید مثل زیدان که او هم برنامه‌ای برای مربیگری نداشت اما بعدا 3‌بار پیاپی لیگ قهرمانان را فتح کرد، به مربیگری روی آورد: «دوست دارم مدیر ورزشی یک‌باشگاه شوم و تیم بسازم. می‌خواهم در کنار مربیان باشم اما در حقیقت بابت این خواسته هم مطمئن نیستم.» 
    ستاره آرژانتینی در گفت‌وگو با سباستین وینیولو گفت: «هیچ وقت تلاش نکردم که بهترین بازیکن تاریخ باشم. به‌نظرم من هم فقط یک‌بازیکن هستم. همه ما در زمین مانند هم هستیم. هدفم این است که هنگام بازنشستگی از من به‌عنوان یک‌انسان خوب یاد شود، نه‌فقط یک ‌بازیکن خوب.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید