• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173128
+
-

گردوتکانی تا پای جان

در روزهای اخیر، گردوتکانی در شهرهای مختلف قربانیان زیادی گرفته است

گزارش
گردوتکانی تا پای جان

«مرد با چوب دستی بالای درخت رفته بود و عجله داشت تا هرچه زودتر گردوها را بتکاند، اما شاخه زیر پایش شکست و سقوط کرد.» این ماجرای تکراری و البته تلخ این روزهای بسیاری از باغ‌های گردو است.حوادثی که امسال هم باعث مرگ افراد زیادی هنگام برداشت گردو شده است.
به گزارش همشهری، همین چند روز قبل بود که مردی در طالقان هنگامی که برای گردوتکانی از درختی بالا رفته بود، دچار حادثه شد. این مرد 53ساله در یکی از روستاهای طالقان بالای درختی رفته و مشغول کار بود. او تجربه زیادی در این کار داشت و فکرش را هم نمی‌کرد که دچار حادثه شود اما ناگهان شاخه‌ای که روی آن ایستاده بود نتوانست وزن او را تحمل کند و شکست. شکستن شاخه باعث سقوط او از ارتفاع شد و چند دقیقه بعد وقتی امدادگران اورژانش خود را به محل حادثه رساندند معلوم شد که این مرد به‌دلیل شدت جراحات وارده پس از سقوط از ارتفاع در دم جان باخته است.

سقوط‌های سریالی
باغداران و کارگران برای چیدن محصول مجبور هستند با در دست داشتن چوب‌های بلند از درخت بالا بروند و همین موضوع خطر سقوط را برای آنها بیشتر می‌کند. فقط در فاصله 15شهریور تا 8مهرماه امسال دست‌کم 3نفر در استان همدان از درخت گردو سقوط کرده و جانشان را از دست داده‌اند. یکی از این قربانیان مرد 45ساله‌ای بود که در روز 8مهرماه در همدان هنگام گردوتکانی از درختی بلند سقوط کرد و جان باخت. پیش از آن نیز مردی 65ساله در اسدآباد همدان از درخت گردو پایین افتاده و جانش را از دست داده بود. کمی قبل تر، یعنی روز 15شهریور ماه نیز مردی 62ساله در تویسرکان هنگام گردوتکانی از درخت سقوط کرده و قربانی کارش شده بود. از سویی چیدن محصولات، حوادث جانبی دیگری را نیز به همراه دارد. مثلا 3عضو یک خانواده چند روز قبل در منطقه سرکان همدان همه تلاش‌شان را انجام دادند تا پیش از غروب خورشید، گردوتکانی را به پایان برسانند اما چون کارشان تمام نشد تصمیم گرفتند شب را در باغ بمانند. آنها آن شب را در چادر مسافرتی گذراندند و برای گرم شدن از زغال استفاده کردند که همین اشتباه بزرگ موجب گازگرفتگی و مرگ هر 3نفرشان شد. در حادثه‌ای دیگر که  روز یکشنبه، ۱۰ مهرماه در یکی از باغ‌های عباس‌آباد شهر همدان رخ داد، مردی 46ساله جانش را از دست داد. ماجرا از این قرار بود که این مرد برای گردوتکانی بالای درخت رفته بود؛ غافل از اینکه سیم برق از لابه لای درختان عبور کرده است. او که متوجه سیم‌های برق نبود، ناخواسته دستش با آن برخورد کرد و دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت.
آنطور که دکتر ارتین کمالی، مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان می‌گوید: در فصل گردوتکانی امسال تاکنون ۷ نفر در حوادث مختلف جان خود را از دست داده‌اند.

بیش از هزار حادثه سقوط
شاید باورش سخت باشد اما امسال فقط در یک استان بیش از هزار مورد سقوط از ارتفاع ثبت شده که بخش زیادی  از آن مربوط به سقوط از درخت است. امسال هزار و 271حادثه سقوط از ارتفاع در استان قزوین ثبت شده که از این تعداد 300مورد آن مربوط به سقوط از درخت بوده است.

چه افرادی سقوط می‌کنند؟
این نخستین سالی نیست که تعداد زیادی از کارگران و باغداران هنگام برداشت محصول از درخت سقوط می‌کنند و هر سال افراد زیادی هنگام کار در باغ دچار حادثه می‌شوند. اما بیشتر چه افرادی دچار چنین حوادثی می‌شوند؟ امین مالمیر، رئیس مرکز اورژانس تویسرکان با بیان اینکه آمار  مصدومان سقوط از درختان گردو در تویسرکان امسال بالاست، می‌گوید: این حوادث تا‌کنون ۴۳ نفر مصدوم داشته که از این تعداد۷ مورد آسیب به کمر و ۳۶ مورد دچار آسیب اندامی بوده است.
 او ادامه می‌دهد: علت‌های زیادی در سقوط از درختان گردو وجود دارد؛ مانند سن بالا، بیماری‌های زمینه ای مانند بیماری دیابت، قلبی و اعتیاد که موجب مرگ و مصدوم شدن این افراد می‌شود. متأسفانه بیشترین آمار سقوط در ابتدای صبح به‌علت اینکه بدن آمادگی لازم را ندارد و در ساعات غروب به خاطر اینکه گردوتکان خسته و انرژی خود را ازدست داده است اتفاق می‌افتد. او در ادامه می‌گوید: رعایت بسیاری از موارد می‌تواند در امنیت گردو تکانان مثمر ثمر باشد که این موارد شامل استفاده کردن از تجهیزات ایمنی ازجمله کمربند، سرشاخه کاری درختان، اصلاح نژاد درختان گردو و مکانیزه کردن گردوتکانی در باغات است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :