• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173105
+
-

عهدماندگار 50ساله

گپ
عهدماندگار 50ساله

 شهرداری تهران جشنی ویژه ۲۵۰سالمند با 50سال زندگی مشترک و موفق به همراه فرزندان یا نوه‌هایی که در سال 1401یا 1400ازدواج کرده‌اند را برگزار کرد.
دائما آمارهایی از میانگین سال‌های زندگی مشترک و میزان ازدواج و تعداد فرزندان اعلام می‌شود که اغلب شبیه اخطار‌هایی درباره استحکام خانواده‌هاست، اما در همین روز‌ها 250سالمند تهرانی 50سال زندگی مشترک خود را جشن گرفتند. به گزارش همشهری، اداره کل سلامت شهرداری تهران با مشارکت اعضای کانون‌های سالمندان محله‌های تهران و همینطور دعوت از بازنشستگان شهرداری این مراسم را برگزار کرد، اما این جشن تنها مخصوص زوج‌های قدیمی نبود و در آن نوه‌های آنها که امسال یا سال گذشته ازدواج کرده بودند نیز حضور داشتند. زوج‌های سالمند در ابتدای ورود به مجموعه پذیرایی شیان، به اتاق گریم و پس از آن به جایگاه عکاسی هدایت می‌شدند تا خاطره‌ای به یادگار داشته باشند. مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره برگزاری این مراسم گفت: «شهرداری به‌عنوان یک‌نهاد تنها مکلف به اجرای مسائل کالبدی شهر نیست و باید به حال دل شهروندان نیز توجه داشته باشد؛ امری که معمولا مورد غفلت واقع می‌شود. نباید سلامت را به تندرستی تقلیل دهیم، بلکه تأثیر مسائل فرهنگی بر روحیه شهروندان نیز اهمیت زیادی دارد.» حمید صاحب با شرح این موضوع که این مراسم برای تکریم سالمندانی که 50سال زندگی شیرین را گذرانده‌اند و اکنون در فصل برداشت میوه‌های رنگارنگ هستند، برگزار شد، افزود: «این مراسم فرصتی است که تجربه یک زندگی موفق را به زوج‌های جوان خانواده خود منتقل کنند.» صاحب عنوان کرد: «متأسفانه شاهد پدیده زشت سالمند طرد شده و تنها هستیم که قاعدتا در فرهنگ ما نباید شیوع داشته باشد. از آنجا که خواسته و ناخواسته در برابر تهاجم فرهنگی غرب قرار گرفته‌ایم، باید راهکار آن را در بازگشت به فرهنگ عظیم خودمان بیابیم؛ امری که در دستور کار نهادهای فرهنگی و همچنین شهرداری تهران قرار دارد.»  مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به نیازهای سالمندان گفت: «ما قبل از اینکه کالبد شهر را مناسب‌سازی کنیم، باید روان شهر را آماده کنیم؛ زیرا سالمندان از مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر آسیب می‌بینند؛ مخصوصا که اخیرا شاهد پدیده تعداد کم فرزندان هم هستیم.» صاحب تأکید کرد: «هیچ ارکانی نمی‌تواند این موضوع را به‌تنهایی برطرف کند و جامعه سالمندان باید از طریق مطالبه‌گری آن را پیگیری کنند. وظیفه ما نیز توانمندسازی شهروندان برای این کار است.» دبیرکل کانون‌های سالمندی تهران نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با همشهری گفت: «نتیجه تست سلامتی و توجه به سبک صحیح زندگی این خواهد شد که زندگی زوج‌ها تداوم بیشتری پیدا می‌کند و همراه هم سالم پیر می‌شوند.» فرزانه بشردوست با تاکید بر هویت‌بخشی به ان‌جی‌او‌ها عنوان کرد: «رعایت اصول حفظ سلامتی در نهایت از تنهاشدن‌های زمان پیری جلوگیری می‌کند؛ مانند کسانی که به دیابت مبتلا هستند، اما می‌توانند سال‌ها به زندگی ادامه دهند.» او تأکید کرد: «وقتی سالمندان روحیه خوب داشته باشند، بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی می‌پردازند. در این راه قدم‌هایی برداشته شده است؛ مانند پاتوق‌های سالمندی که اگر به آنها توجه بیشتری شود، تأثیر زیادی در معاشرت سالمندان با یکدیگر و افزایش روحیه اجتماعی آنها خواهد داشت.»  بشردوست به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: «اکنون گروه بزرگی از جوانان در جست‌وجوی شغل هستند و در عین حال، سالمندان نیاز به مراقب آموزش‌دیده دارند. اگر بتوانیم نسل جوان را برای مراقبت از سالمندان در دوره‌های آموزشی آماده کنیم، نتایج مؤثری خواهد داشت.»

مکث
مهم‌ترین اقدامات حوزه سالمندی اداره کل سلامت

1 برگزاری جلسات ستاد شهر دوستدار سالمند در راستای هم‌افزایی فعالیت‌های سازمان‌های شهرداری در راستای شهر دوستدار سالمند
2برگزاری دوشنبه‌های سالمندی به تعداد 50برنامه و 1900مخاطب از میان سالمندان و خانواده‌های آنها
3اجرای رقابت‌های نشاط سالمندی با 1200تیم در 376مسابقه با حضور 7000نفر در محله‌ها
4ایجاد مرکز سلامت اجتماعی پیشکسوتان فرآهنگ و برنامه‌ریزی برای ایجاد 2مرکز در سال 1401
5اجرای باشگاه نشاط اجتماعی سالمندان با برپایی گذر خاطره ورزش و بازی و ارائه خدمات سلامت‌محور
6برگزاری تور‌های سلامت گشت ویژه سالمندان در موزه‌ها، مراکز تفریحی و...
7برگزاری جشن دستان توانا ویژه برنامه تقدیر از بانوان سالمند شاخص و دارای فرزند معلول
8اجرای برنامه کرامت سالمندی با موضوع 736بازدید از سالمندان تنها و مادران شهید و مراکز نگهداری سالمندان
9اجرای برنامه سلامت‌یار سالمندی با موضوع ارائه خدمات مشاوره پزشکی روانشناختی به 2398نفر از سالمندان و افراد دارای معلولیت
10برگزاری لیگ حافظه سالمندی شهر تهران برای 1700نفر از سالمندان و اختتامیه آن با حضور 37نفر از 50سالمند برگزیده
11توسعه کانون‌های سالمندان با بیش از 14هزار عضو

این خبر را به اشتراک بگذارید