• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172973
+
-

انتقال پیام مذاکراتی در تبادل زندانی ایران و آمریکا

یکی از تفاهم‌های ضمنی و محل گمانه‌زنی مسیر مذاکرات احیای برجام در مبادله زندانیان آمریکایی و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران از ابتدای این هفته کلید خورد. ساعات پایانی شنبه‌شب، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای ‌عالی امنیت ملی اعلام کرد: «طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.» پیش از این برخی گزارش‌ها درباره آزادسازی 7میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی منتشر شده، ولی محقق نشده بود. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر پیش از ظهر یکشنبه با تأیید خبر توافق صورت گرفته درباره وضعیت باقر و سیامک نمازی گفت: باقر نمازی به‌خاطر مسائل پزشکی و درمانی نزدیک به 4سال است که خارج از زندان و در منزل خود در تهران به سر می‌برد. با توجه به درخواست‌های مطرح شده برای ادامه معالجه در خارج از کشور، بنابر ملاحظات انسان‌دوستانه روز چهارشنبه گذشته از باقر نمازی رفع ممنوع الخروجی به عمل آمد و هر زمانی که بخواهد، می‌تواند از کشور خارج شود. در همین چارچوب، یک هفته مرخصی نیز به سیامک، فرزند وی داده شده تا بتواند با والدینش دیدار کند. دبیر ستاد حقوق بشر ابراز امیدواری کرد که زندانیان ایرانی در بند آمریکا هرچه سریع‌تر آزاد شوند.
سیامک و باقر نمازی چند سال پیش به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.
براساس گزارش نورنیوز، درحالی‌که مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌دلیل عدم‌اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و همزمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره‌جنوبی است. ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی 18فروردین امسال در گزارشی اعلام کرده بود: «7 میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران با توافق امضاشده، به‌طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز خواهد شد. براساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است. براساس این چارچوب توافق شده، وجوه مسدودی باید در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته، در حساب‌های ایران وصول شود.» وزارت امور خارجه آمریکا در همان برهه با تکذیب خبر اعلام کرده بود: «تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم. واقعیت این است که متأسفانه ما هیچ خبری برای اعلام کردن درباره یک گشایش نداریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید