• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172879
+
-

خطر تکرار تجربه تیلاپیا

مرداد‌ماه امسال رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی اعلام کرد که در ایستگاه پرورش و تکثیر ماهیان دریایی وابسته به پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور ماهی سی‌بس پرورش داده است. اگرچه محمود بهمنی راه‌اندازی ایستگاه پرورش ماهی سی‌بس را جزو دستاورد‌های خود اعلام کرده بود، روز گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که اساسا پرورش ماهی «سی‌بس» براساس استاندارد جهانی ممنوع است.
مجتبی ذوالجودی، سرپرست معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به غیربومی بودن ماهی «سی‌بس» مجوز پایلوت پرورش این گونه به‌مدت یک سال مشروط به ارائه گزارش ارزیابی ریسک گونه در سال‌۱۳۹۶ داده شد و با توجه به عدم‌ارائه گزارش ارزیابی ریسک مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست از سوی سازمان شیلات ایران و اتمام مهلت مجوز پایلوت، هم‌اکنون پرورش این گونه تا ارائه گزارش مورد تأیید ارزیابی ریسک براساس روش‌های به‌روز و استاندارد جهانی ممنوع است.
ماه گذشته رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی اعلام کرده بود که با کمک بخش خصوصی گونه جدیدی از میگو به نام کروما که بومی خلیج‌فارس و دریای عمان است، از اروپا وارد شده که پس از اخذ مجوزهای لازم و مطالعات انجام شده قرار است در کشور پرورش داده شود. محمود بهمنی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به‌خصوصیاتی‌ که میگوی کروما نسبت به میگوی وانامی دارد - ازجمله مقاومت در برابر سرما، ضریب رشد بالا و قیمت بالاتر در بازارهای اروپا - بتوانیم بخش دوم پرورش میگو را با این گونه پوشش دهیم.
 سازمان حفاظت محیط‌زیست پرورش این نوع میگو را با رعایت همه ملاحظات و قوانین و مقررات زیست‌محیطی بلامانع دانسته است.
ورود آبزیان غیربومی به کشور و به دنبال آن نشت این گونه‌ها به زیستگاه‌های طبیعی سال‌هاست مورد اعتراض متخصصان اکولوژیست‌‌ قرار گرفته است. مهم‌ترین گونه‌های غیربومی قزل‌آلای رنگین‌کمانی و ماهی تیلاپیاست. گونه تیلاپیا که با هدف افزایش سرانه مصرف پروتئین ارزان‌قیمت وارد بازار شد، هم‌اکنون به یکی از معضلات تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور تبدیل شده است. 
مجوز پرورش این گونه در ابتدا به چند استان کویری در کشور که فاقد رودخانه‌های جاری‌اند داده شده بود، ولی برای نخستین‌بار‌ از آب‌های تالاب شادگان سردرآورد. این گونه از آنجایی که شکارچی طبیعی ندارد، زیستگاه را به نفع خود تغییر داده و منجر به انقراض گونه‌های بومی می‌شود. این ماهی با سرعت رشد بالا گونه مهاجم شناخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید