• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172869
+
-

پروژه‌های مدیریت ششم چشم‌به‌راه جایزه معماری

ششمین جایزه جهانی خشت طلایی نهم و دهم آبان ماه برگزار می‌شود و به‌نظر می‌رسد چند اثر جدید معماری تهران در آن حائز رتبه نخست شوند

گزارش
پروژه‌های مدیریت ششم چشم‌به‌راه جایزه معماری

پس از 5دوره، اکنون ششمین دوره بزرگ‌ترین رقابت پروژه‌های شهری ایران برگزار خواهد شد. ششمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی در حالی در نهم و دهم آبان‌ ماه امسال برگزار می‌شود که طرح‌های عمرانی تهران و دیگر کلانشهر‌ها و همینطور شرکت‌کنندگانی از دیگر کشور‌ها در آن به رقابت می‌پردازند. با توجه به پروژه‌های خاصی که طی یک‌سال اخیر و طی مدیریت شهری دوره ششم، در تهران به اجرا درآمده نظیر ایستگاه شهدای هفدهم شهریور مترو با معماری ایرانی- اسلامی باشکوهی که دارد، به‌نظر می‌رسد، چند پروژه پایتخت بتوانند جوایز نخست را در بخش معماری از آن خود کنند. 
مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «خشت طلایی به نوعی برند شهرداری تهران محسوب می‌شود و کلانشهر‌ها با ارائه طرح‌های موفق خود و به اشتراک‌گذاشتن آنها با یکدیگر در این مسابقه شرکت می‌کنند.» 
مجتبی فیلسوف‌زاده می‌افزاید: «در این دوره تلاش کردیم با ایجاد تغییراتی حوزه کاری آن را گسترش دهیم. نخستین ویژگی دوره ششم جایزه خشت طلایی این است که از سوی مجمع شهرداران کلانشهر‌ها.... با مکاتبه سراسری از شهرداری‌ها دعوت کردیم در این مسابقه شرکت کنند درحالی‌که در سال‌های گذشته تنها بعضی از شهرداری‌ها در آن حضور داشتند.»
او تأکید می‌کند: «ویژگی دوم این دوره حضور معاونان کلانشهر‌ها در هیأت داوری آثار بود. در دوره‌های قبل مشخص شده بود که دیدگاه برخی از مسئولان کلانشهر‌ها به مشکلات این حوزه با دیدگاه مسئولان تهران تفاوت‌هایی دارد که ناشی از شرایط منطقه آنهاست. اکنون نظرات مدیران شهری کلانشهر‌ها از این راه در داوری آثار دیده خواهد شد.»
فیلسوف‌زاده می‌گوید: «5دوره گذشته جایزه خشت طلایی برندگانی داشت اما این برنده‌ها در دوره‌های بعد مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. در دوره ششم از برترین شرکت‌کنندگان و برندگان دوره‌های قبل می‌خواهیم که برخی طرح‌ها و سوژه‌های مطرح‌شده از سوی مدیریت شهری را بررسی و بنا به تخصص خود راه‌حل ارائه کنند. پیشنهاد‌های به‌دست آمده در بخش جداگانه‌ای بیان خواهد شد تا شهرداران کلانشهر‌ها بتوانند از آن بهره‌بگیرند. با این روش از مهارت‌‌ها و توانایی‌های ثبت‌شده در دوره‌های پیشین استفاده می‌کنیم.» برخی از طرح‌های کلانشهر‌ها مانند پل معلق زنجان، طرح جمع‌آوری زباله خشک در مشهد و طرح‌های مشابهی در شیراز، اهواز و قم دستاورد‌های مؤثری داشته‌اند و می‌توانند در دیگر کلانشهر‌ها به‌صورت الگو درآیند.

2پروژه شاخص مترو
شرکت متروی تهران نیز 2پروژه شاخص خود را در رقابت جایزه خشت طلایی شرکت‌ می‌دهد. یکی از این پروژه‌ها ایستگاه شهدای هفدهم شهریور در خط۷ مترو است؛ ایستگاهی که باوجود شرایط سخت حفاری، از معماری کم‌نظیر و بدیعی برخوردار بوده و سبک جدیدی از طراحی در فضاهای حمل‌ونقلی زیرزمینی را پدیدار ساخته ‌است. این معماری با نگاه به بافت سنتی و اسلامی منطقه بازار تهران که در جوار ایستگاه مذکور قرار ‌دارد، شکل ‌گرفته و قرار ‌است در ساخت ایستگاه‌های آتی نیز چنین دیدگاهی ترویج یابد. ایستگاه شهدای هفدهم شهریور، خرداد امسال به بهره‌برداری رسیده ‌است.
پروژه دوم شرکت متروی تهران که در بخش توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری حاضر خواهد ‌بود، بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور است. پایانه اکباتان مرداد امسال و پس از ۱۴سال انتظار در خط۴ متروی تهران افتتاح شد. اهمیت این پایانه از آنجا مشخص می‌شود که ضمن ایجاد فضایی برای تعمیر، نگهداری و دپوی قطارهای خط۴، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارهای این خط را فراهم می‌کند.
ساخت سازه‌ای در ۲طبقه با مساحت ۷۰هزار مترمربع زیربنا که ظرفیت پذیرش ۲۱رام قطار را داشته و به‌دلیل زیرزمینی بودن، ملاحظات زیست‌محیطی و شهرسازی در آن به‌خوبی رعایت شده، یکی از افتخارات جامعه مهندسی ایران به شمار می‌آید. ضمن اینکه از نظر مسائل فنی و عمرانی نیز ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۸متر با استفاده از خرپاهای فلزی، جزو نکات بارز طراحی و اجرای پایانه مذکور به‌شمار می‌آید.
 پنجمین جایزه خشت طلایی در زمستان1399 برگزار و برندگان آن در 7رشته مختلف از میان شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی معرفی شدند. اکنون علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوره این رقابت می‌توانند تا پایان ساعات اداری روز 15‌مهر با مراجعه به وب‌سایت tehrangoldenadobe.com برای تکمیل فرم ثبت‌نام داوری و حضور در بخش جایزه اقدام کنند.

مکث
شرایط حضور و شرکت در ششمین جایزه خشت طلایی


  پروژه شهری اجرا شده و به پایان رسیده باشد.
  محل اجرای پروژه درون یا حریم شهرها باشد.
  دارای الگوی تجاری ‌یا تجربی در یکی از محورهای فراخوان باشد.
  به‌طور مستقیم توسط شهرداری‌ها و سازمان‌های محلی و یا با مشارکت مؤثر آنها اجرا شده باشد.
  از زمان اتمام‌ یا بهره‌برداری پروژه نباید بیش از 5سال گذشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید