• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172821
+
-

مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد

نمره ضعیف تهران در امنیت سرمایه‌گذاری

فعالان اقتصادی و داده‌های آماری نشان می‌دهد که تهران در کنکور امنیت سرمایه‌گذاری طی ترم زمستان سال1400 نمره قبولی نگرفته و پس از پایتخت، بدترین استان‌های در شاخص امنیت ملی سرمایه‌گذاری استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و البته خوزستان بوده‌اند. بهترین نمره را هم به‌ترتیب استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، گلستان، سمنان و هرمزگان کسب کرده‌اند.
مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در فصل زمستان سال گذشته نسبت به فصل پاییز اندکی بهبود یافته و به سمت مناسب‌تر شدن حرکت کرده است. با این حال فعالان اقتصادی همچنان از عمل نکردن مسئولان ملی به وعده‌هایشان، اختلال ناشی از محدودیت‌های خارجی و اعمال نفوذ و تبانی در معاملات دولتی به‌عنوان بدترین مولفه اثرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری گلایه دارند، هرچند که آنها از مدیریت توزیع کالاهای قاچاق، کاهش سرقت ملی و کنترل استفاده غیرمجاز از نام‌ها و علائم تجاری و یا مالکیت معنوی به نسبت راضی‌تر بوده‌اند.
به گزارش همشهری، بازوی تحقیقاتی مجلس می‌افزاید: در زمستان سال گذشته فعالان اقتصادی در مصاحبه‌خود از وضعیت نامناسب امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌های تهران، البرز و آذربایجان شرقی انتقاد داشته و از این 3استان به‌عنوان استان‌های بد و نامطلوب در امنیت سرمایه‌گذاری یاد کرده و در مقابل از عملکرد استان‌های خراسان جنوبی، گلستان و کرمان رضایت داشته‌اند. این گزارش می‌افزاید: با تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی، بهترین استان‌های ایران در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری 3استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و بدترین استان‌ها هم تهران، البرز و آذربایجان شرقی بوده‌اند. شاخص امنیت ملی سرمایه‌گذاری عددی بین 1به‌عنوان بهترین و 10به‌عنوان بدترین نمره است که براساس 2مولفه آماری و پیمایشی در هر فصل توسط پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس سنجیده و اعلام می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که در فصل‌های متوالی از نظر فعالان اقتصادی وضعیت سرمایه‌گذاری در استان‌های تهران، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام به‌صورت مکرر منفی و وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی مثبت ارزیابی شده است.
یافته‌های این تحقیق بیانگر این است که نمره به‌دست آمده از عمل مسئولان در سطح ملی در وعده‌های داده شده طی فصل زمستان سال گذشته 8.08 از 10، نمره میزان اختلال ایجاد شده در اثر تحریم‌های خارجی 8.01 از 10و اعمال نفوذ و تبانی در معاملات دولتی 7.97 از 10بوده است. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: بدترین ارزیابی از وضعیت نماگرهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در فصول مختلف سال 1400به عملکرد دولت و بهترین ارزیابی هم به مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض اختصاص داشته و به این ترتیب نمره عملکرد دولت از 7.70 در بهار سال گذشته به 7.48 در زمستان پارسال، نمره ثبات کلان در اقتصاد از 6.79 در بهار به 6.52 در زمستان، نمره شفافیت و سلامت اداری از 6.69 در بهار به 6.28 در زمستان و نمره مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض از 4.45 در بهار پارسال به 4.17 در زمستان سال گذشته بهبود یافته است.

نمره ضعیف به عملکرد دولت
مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: هرچند وضعیت عملکرد دولت در امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان پارسال بهتر از پاییز سال قبل شده اما همانند چند پایش فصل‌های گذشته عملکرد دولت نامناسب‌ترین نماگر را به‌خود اختصاص داده که عمدتا شامل شاخص‌هایی چون سهولت احقاق حقوق قانونی شهروندان در ادارات، اختلال در کسب‌وکارها براساس محدودیت‌های خارجی و حمایت و همراهی واقعی مقامات استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری می‌شود.
رتبه دوم در جدول شاخص امنیت ملی سرمایه‌گذاری از حیث نامناسب‌ بودن پس از عملکرد ضعیف دولت، به وضعیت ثبات اقتصاد کلان اختصاص دارد که به‌گفته کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس باید مشخص شود چه عواملی باعث شده‌اند که روند نماگر ثبات اقتصاد کلان تغییر کند و آیا این عوامل پایدار و تکرار‌شونده در فصل‌های آینده خواهد بود یا نه؟ افزون بر اینکه در رتبه سوم هم بدعهدی مسئولان ملی به وعده‌ها قرار دارد که ادامه این وضعیت انگیزه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را تضعیف و هزینه سنگینی بر کل اقتصاد وارد می‌سازد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید