• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172819
+
-

برخورد قاطع با اشرار مسلح در زاهدان

دادستان زاهدان: تاکنون 8نفر از اشرار مسلح که قصد افزایش دامنه ناامنی‌ها را داشته‌اند، دستگیر شده‌اند

امنیتی
برخورد قاطع با اشرار مسلح در زاهدان

 پس‌از حمله تروریستی ظهر جمعه به چند کلانتری، بانک و فروشگاه زنجیره‌ای در زاهدان و متأسفانه کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان و نیروهای نظامی، اکنون خبرها از بازگشت آرامش به زاهدان حکایت دارد و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اوضاع شهر به‌حالت عادی بازگشته است.
به‌گزارش همشهری، بازگشت آرامش به شهر درحالی است که بررسی‌ها حاکی است حمله اشرار مسلح به اموال‌عمومی، کلانتری و همچنین نیروهای نظامی با خسارت‌های قابل‌توجهی همراه بوده‌است. براساس اعلام استاندار سیستان‌وبلوچستان، در حادثه تروریستی روز جمعه در زاهدان، ۱۹نفر جان خود را از دست داده‌ و 20نفر هم زخمی شده‌اند که بخشی از نیروهای انتظامی نیز جزو این افراد هستند.
در چنین شرایطی، یکی از دستگیرشدگان حمله به کلانتری در زاهدان از توزیع سلاح در میان مردم ازسوی یک خودروی پژو405 خبر می‌دهد و می‌گوید زمانی که به محل شلوغی‌ها برگشته مسلح نبوده، اما در مسیر 3نفر در پژو405 می‌گفتند مردم را دارند می‌کشند و اسلحه به مردم دادند. وی همچنین در این ویدئو مدعی شده‌است که تحت‌تأثیر جو، این اسلحه را پذیرفته و اصلا به عواقب آن فکر نکرده‌ است.

مردم با تروریست‌ها همراهی نکردند
حسین مدرس‌خیابانی درباره حوادث روز جمعه زاهدان عنوان کرد عده‌ای آشوبگر که متعلق به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب بوده‌اند و هویت‌شان نیز مشخص است، در پوشش نمازجمعه، به قصد تصرف، به یکی از محل‌های انتظامی شهر حمله و اقدام به سنگ‌پراکنی، پرتاب مواد آتش‌زا و تیراندازی کرده‌اند.وی به این نکته هم اشاره کرد که در جریان این حمله، مردم با تروریست‌ها همراهی نکردند و اشرار با واکنش قاطع نیروهای انتظامی روبه‌رو شدند. مدرس‌خیابانی با بیان اینکه در جریان تیراندازی اشرار، مردم عادی نیز تیر خورده‌اند، گفت: افرادی که قصد تصرف پاسگاه را داشتند، تروریست بودند و در ادامه، اقدام به آتش‌زدن اموال‌عمومی کردند و حمله به چند فروشگاه زنجیره‌ای و آتش زدن بانک‌ها و مراکز دولتی بخشی از اقدام‌های تخریبگرانه اشرار مسلح بوده ‌است.
استاندار با تأکید بر اینکه دستگیری تروریست‌ها تا نفر آخر ادامه دارد، از همراهی نکردن مردم و اعلام برائت و عدم‌تأیید اقدام‌های آنان ازسوی علمای استان و به‌ویژه مولوی عبدالحمید قدردانی کرد. مدرس‌خیابانی همچنین به وضعیت آرام استان اشاره و اضافه‌کرد که شیعیان و اهل‌سنت مانند برادر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه درمیان مردم سیستان‌وبلوچستان در روزهای اخیر بی‌نتیجه ماند.

دستگیری اشرار مسلح در زاهدان
دادستان مرکز استان سیستان‌و‌بلوچستان نیز درباره حوادث اخیر این شهر، از دستگیری 8نفر از اشرار که قصد افزایش دامنه ناامنی‌ها را داشته‌اند، خبر داد.
مهدی شمس‌آبادی با اشاره به آغاز حوادث ظهر جمعه زاهدان از حمله به یک کلانتری نیروی انتظامی، گفت که در ابتدا مأموران حاضر در کلانتری سعی کرده‌اند با مدیریت فضا، عکس‌العملی نسبت به متعرضان و حمله‌کنندگان نشان ندهند، اما اشرار در ادامه اقدام‌های مجرمانه خود، دست به تخریب در کلانتری زدند و با به آتش کشیدن یک خودرو، چند نفر از مأموران را مجروح کردند. وی با اشاره به وابستگی سازمانی حمله‌کنندگان به گروهک‌های معاند و تجزیه‌طلب، تأکید کرد که اقدام‌های آنان هیچ ارتباطی با مردم عادی نداشته‌است: «این افراد در اقدامی تروریستی، با اسلحه وارد خیابان شده و به سمت مأموران و حتی مردم عادی تیراندازی کردند و با ادعای حمایت از مردم فهیم بلوچ، چند پاساژ متعلق به همین مردم فهیم و بانک‌ها را آتش زدند.» دادستان زاهدان با بیان اینکه درحال‌حاضر آشوبگران در رصد اطلاعاتی و امنیتی قرار دارند، گفت که نیروهای امنیتی درحال شناسایی کامل افراد مسلح حمله ظهر جمعه هستند و دستور دستگیری برخی اشرار شناسایی شده نیز صادر شده‌است: «در ابتدا با ارائه گزارش‌های اولیه، دستگیری افراد مسلح که اقدام به ناامنی کرده بودند، در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 8نفر از اشرار مسلح دستگیر شده‌اند.» شمس‌آبادی بر این نکته هم تأکید کرد که درحال‌حاضر امنیت در استان برقرار است و هدف معاندان که برهم زدن وحدت بین شیعه و سنی بود، با شکست مواجه شده ‌است.
هلاکت عامل شهادت معاون اطلاعات سپاه سلمان
اینها درحالی است که روز گذشته برخی منابع آگاه، از هلاکت عامل شهادت معاون اطلاعات سپاه ‌سیستان‌وبلوچستان خبر دادند. سردار سیدحمیدرضا هاشمی‌ روز جمعه و به‌دنبال درگیری تروریست‌ها با نیروهای امنیتی و انتظامی در نزدیکی مسجد مکی زاهدان، در جریان مقابله با این تروریست‌ها به شهادت رسید. اکنون از زاهدان خبر می‌رسد که عامل شهادت معاون اطلاعات سپاه سلمان که یک تک‌تیرانداز بوده و به‌صورت هدفمند اقدام به شلیک کرده، به هلاکت رسیده‌است.
ازسوی دیگر ایرنا به نقل از یک منبع مطلع امنیتی در زاهدان، از کشته شدن ۲نفر از اعضای گروهک «جیش‌الظلم» در حادثه تروریستی روز جمعه خبرداد. گفته می‌شود کشته‌شدگان عبدالمجید ریگی و یاسر شه‌بخش هستند.

4شهید امنیت در زاهدان
روابط‌عمومی قرارگاه سپاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق نیز آمار شهدای سپاه و بسیج در حوادث روز جمعه زاهدان را 4نفر اعلام کرد. در این حادثه سرهنگ پاسدار سیدحمیدرضا هاشمی (سیدعلی موسوی)، محمدامین آذرشکر(نیروی خرید خدمت)، محمدامین عارفی و سعید برهان‌زهی ریگی (از بسیجیان طرح امنیت اهل سنت در زاهدان) به درجه رفیع شهادت نایل شده‌اند. همچنین 32نفر از نیروهای سپاه و بسیج در جریان حوادث روزجمعه زاهدان مجروح شده‌اند.
همینطور براساس اعلام روابط‌عمومی این قرارگاه، پیکر مطهر 3شهید پاسدار و بسیجی حوادث روز جمعه زاهدان، امروز (یکشنبه) ساعت 9:30 صبح از میدان امام‌حسین(ع) تا گلزار شهدای این شهرستان تشییع می‌شود. شهید آذرشکر و شهید عارفی در گلزار شهدای زاهدان تدفین می‌شوند و پیکر شهید هاشمی روز دوشنبه در کرمان تشییع و تدفین خواهد شد.

تلاش‌های خصمانه‌تر سیلی‌خوردگان از ملت 
فرمانده نیروی زمینی سپاه هم در پیامی، ضمن تسلیت شهادت سردار سیدحمیدرضا هاشمی، تأکید کرد که تلاش‌های مذبوحانه جبهه استکبار و سیلی‌خوردگان از ملت ایران بر علیه نظام جمهوری اسلامی، صریح‌تر و خصمانه‌تر از گذشته شده‌است. در پیام سردار محمد پاکپور آمده‌است: «امروز شاهدیم صف‌بندی و تلاش‌های مذبوحانه جبهه استکبار و سیلی‌خوردگان از انقلاب ملت بزرگ ایران، علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، صریح‌تر و خصمانه‌تر از گذشته شده و پس‌از بی‌اثر شدن تهدیدهای نظامی و تحریم‌های اقتصادی، صراحتاً از براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی، به‌عنوان نقطه کانونی جبهه مقاومت که توانسته است مقتدرانه ضمن حفظ و تأمین امنیت و استقلال نظام، اهداف بزرگ خود را در منطقه به پیش ببرد و سناریوهای شیطانی نظام سلطه را خنثی کند، از طریق جنگ نرم و تشدید تهدیدهای امنیتی با بهره‌گیری از عوامل نفوذی و عناصر فریب‌خورده داخلی سخن به‌میان آورده، برای تحقق آن، تمام ظرفیت‌های خود و متحدان‌شان را به‌کار گرفته‌اند.» در ادامه این پیام عنوان شده‌است: «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شهدای امنیت، این خدمتگزاران مخلص و بی‌ادعا به هموطنان عزیز خطه قهرمان‌پرور و مردم متدین استان‌های جنوب شرق کشور، به‌‌ویژه مجاهدت‌های شبانه‌روزی و مستمر سردار شهید سیدحمیدرضا هاشمی طی حدود 3دهه افتخار خدمت در کسوت پاسداری از انقلاب اسلامی و سربازی آقا امام زمان(عج)، منشأ برکات و توفیق‌های فراوانی برای نظام، انقلاب و به‌ویژه حفظ امنیت و آرامش آن منطقه بوده‌است.»

پاسخ قاطع به مزدوران
سپاه سلمان استان سیستان‌وبلوچستان در محکومیت حوادث روزجمعه زاهدان، طی بیانیه‌ای تأکید کرد که «پاسخ قاطعی به مزدوران ‌خواهیم داد.»
دراین بیانیه با اشاره به «واقعه تلخ و ناگوار حمله اشرار و تروریست‌های مسلح وابسته به استکبار جهانی و مزدوران جیش‌الظلم به چند مقر انتظامی و نظامی و متعاقب آن، درگیری و تیراندازی کور و جنایتکارانه آنان در خیابان‌ها و معابر عمومی»، تأکید شده که سپاه سلمان اعلام می‌کند پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مقتدر و مصمم اطلاعاتی‌، امنیتی و انتظامی با قاطعیت به تفرقه‌افکنی‌ها و جنایات مزدوران پاسخ خواهند داد.

مکث
 اغتشاش؛ بهترین فرصت برای تروریست‌های اجاره‌ای

سخنگوی دولت در واکنش به حوادث روز جمعه زاهدان، اغتشاش را بهترین فرصت برای تروریست‌های اجاره‌ای دانست که می‌خواهند امنیت، وحدت، جان و مال ایرانیان را به خطر بیندازند. علی بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر دراین باره نوشت: «آبادانی ایران عزیز در سایه امنیت محقق می‌شود. اغتشاش، بهترین فرصت برای تروریست‌های اجاره‌ای است تا امنیت، وحدت، جان و مال ایرانیان را به خطر بیندازند. شهادت تعدادی از نیروهای نظم و امنیت و جان باختن تعدادی از مردم زاهدان در پی حمله تروریستی به پاسگاه و بیمارستان را تسلیت می‌گویم.» نماینده خاش در مجلس هم با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در زاهدان، از مردم خواست آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهند فرصت‌طلبان فضای وحدت در جامعه را مخدوش کنند. اسماعیل حسین‌زهی دراین باره گفت: وقوع چنین حوادثی باعث ریختن خون انسان‌های بی‌گناه می‌شود؛ بنابراین لازم است مردم با آرامش خود اجازه سوءاستفاده را از فرصت‌طلبان بگیرند. عضو مجمع نمایندگان استان خاش سیستان‌وبلوچستان در مجلس، وحدت بین شیعه و سنی در منطقه را درهم‌تنیده و بی‌نظیر دانست و عنوان کرد: معاندان نظام و گروه‌های تکفیری نمی‌توانند با ایجاد اختلاف، منطقه را به آشوب بکشند. حسین‌زهی همچنین با ابراز تأسف از شهادت نیروهای انتظامی و کشته شدن افراد بی‌گناه در این وقایع، از مردم خواست تحت‌تأثیر تبلیغات غلط رسانه‌های غربی قرار نگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید