• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172818
+
-

تمرین ترانزیت درکریدور شمال- جنوب

دومین قطار ترانزیتی روسیه در حال حرکت به سمت بندرعباس است

ترانزیت
تمرین ترانزیت درکریدور شمال- جنوب

قطار فله‌بر روسیه بعد از سپری کردن مسافت 4هزار کیلومتری وارد مرز ریلی سرخس شده و قرار است با پیمودن مسیر 1600کیلومتری تا بندرعباس، محموله‌های صادرات روسیه به هند را تحویل خطوط کشتیرانی دهد؛ این دومین قطار ترانزیتی روسیه است که از تیرماه تاکنون از خاک ایران عبور می‌کند.
به گزارش همشهری، ایران و روسیه در ماه‌های اخیر برای انتقال ۱۰میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال- جنوب به توافق رسیده‌اند و در سایه این توافق، نخستین قطار ترانزیتی روسیه 21تیرماه از مرز سرخس وارد ایران شد تا 39کانتینر حامل مواد عایق رطوبتی را برای انتقال به هند، از خاک ایران عبور داده و به بندرعباس برساند. حالا دومین قطار ترانزیتی روسیه نیز متشکل از ۳۷واگن فله‌بر حامل کود شیمیایی برای رسیدن به هند وارد این کریدور بین‌المللی شده است. برآوردها حاکی از این است که هر یک از قطارهای ترانزیتی روسیه، در بهترین حالت 2هزار تن کالا را منتقل کرده‌اند که این مقدار نسبت به تفاهم 10میلیون تنی 2 کشور برای ترانزیت رقم بسیار اندکی محسوب می‌شود و بر همین اساس می‌توان گفت؛ عبور قطار دوم نیز فقط مرحله دیگری از تمرین ترانزیت ایران و روسیه در کریدور مستعد شمال – جنوب است و هنوز با ظرفیت‌های 2 کشور برای مبادلات ترانزیتی فاصله بسیاری دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در اظهارات خود به‌صورت ضمنی، ماهیت تمرینی عبور این قطارها و زمینه‌سازی برای توسعه ترانزیت ایران و روسیه را تأکید کرده و می‌گوید: برنامه‌ریزی راه‌اندازی این قطار ترانزیتی از دی‌ماه سال گذشته و با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم، طی سفرهای مقامات راه‌آهن 2 کشور به ایران و روسیه و برگزاری جلسات مختلف حضوری و مجازی فی‌مابین مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل و قائم‌مقام راه‌آهن روسیه آغاز شده است. سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، می‌افزاید: پس از عبور نخستین قطار در تیرماه و بررسی جزئیات مسیر و پیگیری رفع موانع و با  توجه به موقعیت راهبردی ایران و همچنین مزایای متعدد این مسیر  از جمله کاهش قابل‌توجه مجموع زمان سیر، حرکت قطارهای بعدی نیز آغاز شده است. او معتقد است؛ عبور این قطار، سرآغازی برای ادامه این فرایند ارزشمند و مستمر خواهد بود و امید است با تثبیت کریدورهای عبوری از کشور، شاهد توسعه قابل‌توجهی در این راستا باشیم. طبق اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مقصد در نظر گرفته شده برای این محموله‌ها، کشورهای هندوستان و آفریقای جنوبی است.

جزئیات قطارهای ترانزیتی روس
 نخستین قطار ترانزیتی کانتینری روسیه که 21تیرماه برای ارسال کالا به هند وارد ایران شد، ۶ تیرماه از ایستگاه چخوف مسکو حرکت کرده بود و پس از طی مسیر ۳۸۰۰کیلومتری با ظرفیت ۳۹کانتینر از مسیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، وارد ایران شد. این قطار در ادامه مسیر ریلی ۱۶۰۰کیلومتری مرز سرخس تا بندرعباس را طی کرد و درنهایت محموله آن از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هند متصل شد. دومین قطار ترانزیتی روسیه نیز در همین مسیر حرکت کرده و پس از طی بیش از ۴هزار کیلومتر در خاک روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، روز جمعه ۸ مهرماه از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و حرکت در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران را آغاز کرده است. این قطار متشکل از ۳۷واگن فله‌بر محموله کود شیمیایی نیز پس از طی مسیری در حدود ۱۶۰۰کیلومتری در کشورمان به بندر شهیدرجایی بندرعباس خواهد رسید و محموله آن از بندرعباس به‌وسیله کشتی به کشور هند منتقل خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید