• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172772
+
-

اکران فیلم‌های «ملاقات خصوصی»، «خط استوا» و «گیج‌گاه» به تعویق افتاد

ریزش دوسوم مخاطبان سینما

اکران
ریزش دوسوم مخاطبان سینما

شهاب مهدوی _ روزنامه‌نگار

کاهش چشمگیر مخاطبان سینما و پرهیز صاحبان فیلم‌ها از اکران؛ این داستان گیشه سینماها در روزهای اخیر است. افت فروش باعث شده تهیه‌کنندگان ۳ فیلم «ملاقات خصوصی»، «خط استوا» و «گیج گاه» تن به اکران عمومی فیلم هایشان ندهند. وقتی تعداد سینماروها به یک سوم رسیده است طبیعی است که صاحبان فیلم‌ها حاضر به نمایش آثارشان در این شرایط نشوند.

چگونه گیشه به کما رفت
این روایت خبرگزاری ایرنا از شرایط اکران این روزهاست:«اگر شروع ناآرامی‌های اخیر در کشور را از آخرین شنبه شهریورماه ملاک قرار دهیم و برای آن، یک بازه ۷روزه (تا ساعت۱۷ روز شنبه که سینماها به مناسبت ایام شهادت تعطیل شدند) تعیین کنیم، می‌بینیم که تعداد مخاطبان، به یک‌سوم تقلیل می‌یابد.
با توجه به متوسط میزان استقبال روزانه از سینما که در فصل تابستان، ۴۲هزار نفر در روزهای عادی و ۱۵۰هزار نفر در سه‌شنبه‌ها و 2 روز پایانی هفته است، سینماها به‌صورت هفتگی، پذیرای ۶۰۰هزار مخاطب بودند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تعداد در بازه مورد اشاره، به ۲۳۸هزار نفر کاهش پیدا کرده است.همچنین قرار بود ۳فیلم ملاقات خصوصی، خط استوا و گیج‌گاه به روی پرده بروند که با توجه به شرایط فعلی سینماها که به کاهش سانس و البته کم شدن دفعی مخاطب منجر شده است، این فیلم‌ها نیز به روی پرده نرفتند. البته که با بروز این‌ناآرامی‌ها، جنگ‌های شادی و نمایش‌های کمدی که بسیاری از سینماها و پردیس‌های پایتخت قرار بود پس از ۲ماه تعطیلی، آنها را از سر بگیرند نیز همچنان متوقف مانده است.»

با انبوه فیلم‌های پشت خط مانده چه باید کرد
با ورود به فصل پاییز، سینمای ایران عملا حدود ۵ ماه فرصت برای فیلم‌های آماده نمایش در اختیار دارد. 2 سال بحران کرونا و شرایط نامساعد اکران دست‌کم ۱۷۰فیلم را روی دست وزارت ارشاد گذاشته است؛ انبوهی از فیلم‌ها که واضح است به بسیاری‌شان هرگز نوبت اکران عمومی نخواهد رسید. اکران در گروه هنر و تجربه و اکران آنلاین، پیشنهاد سازمان سینمایی برای فیلم‌های پشت خط مانده است؛ پیشنهادی که طبیعتاً صاحبان فیلم‌های مهم و شاخص حاضر به پذیرشش نخواهند شد. فیلم‌هایی که صاحبانشان به گیشه پررونق‌شان دل بسته‌اند. یکی از این فیلم‌ها ملاقات خصوصی است که قرار بود همین روزها روی پرده برود ولی تأثیر ناآرامی‌ها بر وضعیت گیشه باعث شده تهیه‌کننده حاضر به اکران فیلمش نشود. در واقع اتفاق‌های اخیر، طرح شورای صنفی نمایش برای اکران گسترده فیلم‌ها (که عده‌ای آن را فیلمسوزی خوانده اند) را متوقف کرده است. قرار بود فیلم‌ها به سرعت روی پرده بیایند و تا پایان سال سینمایی (بهمن۱۴۰۱) تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌های در نوبت نمایش، اکران شوند. اتفاقی که فعلا به‌نظر می‌رسد قابل تحقق نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید