• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172705
+
-

پرواز اشباح

پرواز رمزآلود هزاران هواپیمای بدون مسافر در انگلیس

فرهنگ و زندگی
پرواز اشباح

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ، گاهی کارهایی می‌کنند که ما آدم‌های معمولی از آنها سر در نمی‌آوریم. البته چیزی که می‌توانیم از آن مطمئن باشیم این است که هرچند از نظر ما این کارها غیرمنطقی می‌آیند ولی برای صاحبان آن شرکت‌ها و کسب‌وکارها سود زیادی دارند. درست مثل پروازهای تجاری عجیبی که در چند سال اخیر به انگلیس رفته و از آن کشور خارج شده‌اند.
گاردین گزارش داده است که از سال2019 میلادی، 5هزار هواپیمای مسافربری، مطلقا خالی و بدون حتی یک مسافر به انگلیس رفته و یا از این کشور خارج شده است. این روزنامه همچنین گزارش داده است که 35هزار پرواز هم تقریبا خالی و با کمتر از 10درصد از گنجایش صندلی‌هایش انجام شده است. این یعنی، 40هزار «پرواز شبح» در انگلیس انجام شده است، آن هم بدون اینکه مردم بدانند واقعا این پروازها برای چه هستند.
این پروازهای خالی به اروپا و آمریکا و قاره‌های دنیا بوده است و اثرات محیط‌زیستی فاجعه‌باری هم داشته‌اند. سفرهای هوایی، بیشتر از هر فعالیت دیگری در یک ساعت گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند و برخلاف دیگر صنایع، کمتر مورد توجه فعالان محیط‌زیست بوده‌اند. حالا آنها می‌گویند این پروازها، شوکه‌کننده هستند و خواستار اعمال قانون مالیات بر سوخت جت هستند. دولت انگلیس هم تأیید کرده است که این پروازها، از نظر محیط‌زیستی آسیب‌رسان هستند اما برنامه‌ای برای لغو آنها ندارد اصلا از کجا معلوم که دست خودش هم در این سفره نباشد؟
اینکه چرا این پروازهای اشباح انجام می‌شوند یک راز است. تنها خطوط هوایی دلیل آن را می‌دانند و هیچ اطلاعاتی در این‌باره منتشر نمی‌کنند. برخی می‌گویند، اگر خطوط هوایی این پروازها را انجام ندهند، امکانات و فرصت‌هایشان در فرودگاه‌های بزرگ را از دست می‌دهند. اما در دوران کرونا، بسیاری از پروازها لغو و معلق شد و هیچ‌کدام از خطوط هوایی امتیازات خود در فرودگاه‌ها را از دست ندادند. پیش از این گمان می‌رفت که تنها پروازهای ورودی بین‌المللی خالی به انگلیس می‌آیند اما گاردین در گزارش خود فاش کرده است که بسیاری از پروازهای خالی، از مقصد انگلیس به دیگر کشورها بوده‌اند.
براساس این گزارش، از سال2019 به بعد، ماهانه به‌صورت میانگین 130پرواز کاملا خالی انجام شده است. و آمار نشان می‌دهد که این پروازها، قبل از همه‌گیری کرونا هم انجام می‌شده است و نمی‌توان آنها را به شرایطی که کرونا ایجاد کرده ربط دارد.
و دلیل انجام این پروازها، همچنان نامشخص است. چه بسا ما هرگز نفهمیم این پروازها برای چه بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید