• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 مهر 1401
کد مطلب : 172575
+
-

چطور تمرکز کاری بالایی داشته باشیم؟

راهنمای کسب‌ وکار
چطور تمرکز کاری بالایی داشته باشیم؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در زندگی حرفه‌ای امروز ما وجود دارد، عدم‌تمرکز است. این عدم‌تمرکز داشتن به قدری شایع شده که بهره‌وری‌ها را هم به‌شدت کاهش داده است. در واقع و به قول پژوهشگران، تمرکز، مهارتی بسیار نادر در زمانه ما شده و کسی که بتواند تمرکز کاری خوبی داشته باشد، به راحتی می‌تواند چه در کار رسمی خود و چه در کار خصوصی خود رشد کند. بد نیست نکته‌هایی را در این‌باره با هم مرور کنیم؛ نکته‌هایی که منجر به رشد بیشتر تمرکز کاری شما می‌شود.

1- ابتدا باید بدانید که کار عمیق، کاری است که در دنیای حرفه‌ای شما اتفاق می‌افتد و نیازمند توجه و تمرکز عمیق شماست. در واقع کار حرفه‌ای شما زمانی است که به آن اختصاص می‌دهید؛ ضرب در عمق تمرکزی که در این کار دارید.

2- کار عمیق در تقابل با کار غیرعمیق و سطحی است. بیشتر کارهایی که انجام می‌دهیم، غیرعمیق و سطحی هستند، یعنی نیازی به توجه خاصی ندارند و به راحتی انجام‌پذیرند. در کار سطحی شما تلاش ذهنی خاصی انجام نمی‌دهید و خروجی کارتان هم چندان قابل توجه نیست.

3- در جهان امروز باید کارهای پیچیده و سخت را بتوانید به خوبی یاد بگیرید. در این صورت می‌توانید نفع و منافع اقتصادی بیشتری را نسبت به افراد و کارمندان عادی به‌دست بیاورید. پس به نوعی باید فوق‌ستاره حوزه کاری‌تان شوید و به این منظور باید که تسلط بسیاری بر کارهای دشوار داشته باشید. تنها راهش هم عمق در کاری است که انجام می‌دهید؛ تمرکز بالا و عمیق کارکردن.

4- اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌شدت باعث می‌شود تا حواس‌پرتی داشته باشید. بیشتر مردم فکر می‌کنند که باید حتماً حضوری همیشگی در اینترنت داشته باشند و اولویت بالایی برای‌شان دارد، درحالی‌که غالباً چنین نیست و اینترنت، ارتباط کمی به کارهای شما دارد و تنها گاهی باید درگیر آن باشید. پس در وهله اول باید که حضور در شبکه‌های اجتماعی و حواس‌پرتی ناشی از آن را کم کنید.

5- کسی از شما انتظار ندارد که بیست و چهار ساعته عمیق کار کنید. حتی کسی انتظار ندارد که 8ساعتی که در اداره و سازمان و شرکت‌تان هستید را عمیق کار کنید. حداکثر کار عمیق در روز را 4ساعت تخمین زده‌اند و شما باید از یک ساعت شروع کنید. از تک‌کاری و انتقال از کار عمیق به‌کار سطحی و وضعیت ریتمیک و... به این منظور سود ببرید.

6- سعی کنید حضورتان در شبکه‌های اجتماعی و خیلی جاهای دیگر را برای مدتی متوقف کنید. ببینید مشکلی پیش می‌آید یا نه. اگر مشکلی پیش نمی‌آید، پس حضورتان در آنجا الزامی ندارد و ضد‌بهره‌وری شما خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید