• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 7 مهر 1401
کد مطلب : 172572
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ موزه سکه تهران


این موزه مجموعه‌ای ارزشمند از سکه‌های قدیمی را دارد که قدمت بعضی از آنها به 2700سال قبل برمی‌گردد. موزه سکه از لحاظ تنوع گنجینه‌ها به‌ویژه مسکوکات متعلق به دوره ساسانیان و صفویان منحصربه‌فرد است. بنابراین ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و به دیدن این موزه بروید. در بخش نمایش سکه‌ها در موزه سکه تهران می‌توانیم مجموعه‌ای بسیار غنی و کامل از سکه‌های نایاب و کمیاب مربوط به دوره‌های مختلف ایران و جهان را ببینیم. این موزه با حدود 20هزار سکه از غنی‌ترین موزه‌های سکه در خاورمیانه محسوب می‌شود. از آنجا که بسیاری از سکه‌های موجود در موزه قدمت بسیاری داشتند و قابل‌نمایش نبودند، حدود 13هزار سکه به‌دست کارشناسان مرمت و سپس به نمایش درآمد. در این بخش با سیر تغییر و تحولات سکه‌ها از زمانی که هنوز فلز کشف نشده بود و مبادلات با اقلامی شبیه پول و حلقه صورت می‌گرفت آشنا خواهید شد. یکی دیگر از جاذبه‌های این بخش از موزه سکه تهران، ماکت ضرابخانه است. در این بخش با نحوه تولید سکه‌های چکشی در گذشته آشنا خواهید شد. برای بازدید از موزه سکه تهران باید به آدرس ابتدای خیابان امام‌خمینی (سپه سابق)، کوچه پست، شرق خیابان یارجانی، ورودی مجموعه بانک سپه بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه متروی امام‌خمینی است.

بازار تهران


در هر شهری، بازار قدیمی آن شهر از دیدنی‌ترین مکان‌هاست. بازار تهران ویژگی سنتی خود را در طول تاریخ هنوز حفظ کرده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن استقبال می‌کنند. معماری و بافت تاریخی این محل آنقدر جذاب است که هر کسی را به‌خود جلب می‌کند. همه‌‌چیز مانند تیمچه، سرا، کاروانسرا، رستوران‌های سنتی با عطر و طعم غذاهای خوشمزه، پاساژهای خرید مجلل، آثار تاریخی و... در آن پیدا می‌شود. بازار در سال1356به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسید. برخی از تیمچه‌های معروف بازار، تیمچه مهدیه و حاجب‌الدوله هستند که در تیمچه مهدیه، می‌توانید انواع ترمه‌های لوکس را انتخاب و تهیه کنید. محصولات لوکس و دکوری منزل را نیز می‌توانید از تیمچه حاجب‌الدوله خریداری کنید. برخی از بخش‌های قدیمی بازار مانند سبزه‌میدان، چهارسوق بزرگ و بازار امیر هستند. سبزه‌میدان به‌عنوان بدنه اصلی بازار محسوب می‌شود و در آن انواع مغازه‌های فرش، دکوراسیون منزل و طلا‌فروش‌های مختلف قرار دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در زمان‌های قدیم در این محل به کاشتن سبزی می‌پرداختند، از این‌رو به سبزه‌میدان معروف شده است. چهارسوق بزرگ از قدیمی‌ترین بخش‌های بازار محسوب می‌شود و در آن بازار مسگرها و بازار مسجد جامع قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار، ایستگاه 15خرداد است.

  موزه فرش

اگر بخواهید زیباترین نمونه‌های فرش ایرانی را ببینید جایی بهتر از موره فرش پیدا نمی‌کنید. موزه فرش ایران از 2بخش دائمی و نمایشگاه تشکیل شده که موزه دائمی که 150قطعه فرش نفیس و تاریخی را در خود داده محبوبیت بیشتری دارد. در موزه دائمی، انواع گلیم‌ها و فرش‌های دستباف، با توجه به مرغوبیت و قدمت آنها و با درنظرگیری ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ‌آمیزی، طرح، نقش، بافت و تنوع مناطق قالیبافی نگهداری می‌شود. این بخش موزه، شامل باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به‌شمار می‌آید. این موزه که در 22بهمن 1356ساخته شده حدود 3500جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی را در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار داده است. موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله و در خیابان فاطمی قرار دارد. برای رسیدن به این مکان می‌توانید در ایستگاه متروی میدان انقلاب اسلامی در خط 4 مترو، از قطار پیاده شوید و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی، به تقاطع خیابان دکتر فاطمی و ورودی موزه فرش برسید.

  آسیاب آبی تهران

خیلی از پایتخت‌نشین‌ها خبر ندارند که هنوز در تهران آسیاب آبی وجود دارد که گندم‌ها را آرد می‌کند. این آسیاب که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد، حدفاصل خیابان 51و 53یوسف آباد در پارکی کوچک واقع شده و در خردادماه 1386به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی بعد از مرمت، برای بهره‌برداری موزه‌ای آماده شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. این آسیاب 150ساله کاملاً سالم است و بدون پرداخت وجه می‌توانید از آن بازدید کنید. البته گفته می‌شود مالک خصوصی این آسیاب تصمیم دارد این مکان را تبدیل به موزه کند و از آنجا که این ملک یک سازه آبی است، احتمالاً تبدیل به موزه‌ای برای نمایش ادوات مرتبط با آب خواهد شد. گاوآهن، چرخ خرمن و سنگ آسیاب از جمله ابزارهایی بوده‌اند که برای آرد کردن گندم‌ها توسط آسیاب آبی به‌کار گرفته می‌شد و دیدن این آسیاب تاریخی شما را با سیر تاریخی تهیه آرد گندم در تهران قدیم آشنا می‌کند. برای تماشای تنها آسیاب آبی پایتخت کافی است با اتوبوس‌های خط7 بی‌آرتی خودتان را به ایستگاه یوسف‌آباد برسانید و از آنجا با تاکسی به خیابان 51بروید. راه دیگر این است که از ایستگاه متروی جهاد خارج شوید و با تاکسی خودتان را به محلی که آسیاب آبی یوسف‌آباد در آن واقع شده برسانید.

بزرگراه همت

  پارک جنگلی لتمال

همه تا اسم پارک‌های جنگلی تهران می‌آید، شاید یاد چیتگر و سرخه‌حصار و... بیفتند، در این فهرست متأسفانه برخی از پارک‌های جنگلی از شهرت کمتری برخوردارند. یکی از این پارک‌ها، بوستان جنگلی لتمال است که 100هکتار مساحت دارد. این بوستان که در منطقه 22تهران قرار دارد، در واقع با هدف ایجاد کمربندی سبز اطراف تهران شکل گرفته. از جاذبه‌های چشمگیر آن، ارتفاع 180متری بوستان نسبت به سطح دریاست؛ در نتیجه شما در آنجا که قرار بگیرید، چشم‌اندازی چشم‌نواز از تهران خواهید داشت. پس این بوستان جنگلی گزینه‌ای مناسب برای کوهنوردی و مخصوصا جنگل‌نوردی است. البته برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری هم این بوستان جنگلی می‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده باشد. اگر علاقه‌مند به یک پیک‌نیک دلچسب هم هستید حتما روی این گزینه حساب کنید. چرا که در آنجا با امکاناتی چون بابیکیو، آلاچیق، سرویس بهداشتی و نگهبانی و... روبه‌رو هستید که هم امنیت شما را تأمین می‌کند و هم می‌تواند زحمت شما را برای پخت‌وپز و به همراه بردن وسایل کمتر کند. برای رفتن به این پارک جنگلی، ‌می‌توانید به بزرگراه همت شرق به غرب رفته و بعد از بزرگراه آزادگان، به سمت بزرگراه کاشان حرکت کنید تا به ورودی‌های آن برسید.

متروی حقانی

  بوستان جنگلی طالقانی

یکی از خوش‌مسیرترین پارک‌های جنگلی تهران را باید همین پارک جنگلی طالقانی معرفی کنیم. هر کجای تهران که باشید، کافی است خودتان را به مترو برسانید و در ایستگاه‌های همت یا حقانی پیاده شوید. البته ایستگاه حقانی  برای شما راحت‌تر خواهد بود؛ چرا که به ورودی‌های اولیه پارک دسترسی خواهید داشت که امن‌تر هم هستند و امکانات بیشتری هم دارند. با حضور در این بوستان جنگلی، هم امکان ورزش خواهید داشت و هم امکان دسترسی به مجموعه‌های باغ کتاب و باغ هنر و باغ‌موزه دفاع‌مقدس و پل طبیعت و... . جالب این است که پارک طالقانی، در سال 1350توسط یک مهندس انگلیسی و با همکاری یک شرکت اسپانیایی سر و شکل گرفته است. این بوستان می‌تواند برای پیک‌نیک‌های خانوادگی شما هم گزینه‌ای فوق‌العاده باشد؛ چرا که طبیعت چشم‌نوازی هم دارد. اتصال آن به بوستان‌ آب و آتش هم که باعث شده تا دسترسی‌های بیشتری داشته باشد. می‌گویند که بزرگ‌ترین پرچم ایران به ارتفاع 150متر و وزن 250تن هم در این بوستان نصب شده است. مسیر پیاده‌روی و دوومیدانی، زمین بسکتبال، آلاچیق، وسایل ورزشی، زمین‌های بازی کودک و... ازجمله امکانات این بوستان جنگلی هستند.

متروی انقلاب

  آش‌فروشی برای همه فصول
اگر دنبال سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای ایرانی هستید بدون شک یکی از گزینه‌ها‌ آش است. حال اگر این آش در یک آش‌فروشی قدیمی خورده شود، لذت آن دو‌چندان می‌شود. آش‌فروشی نیکو صفت یکی از این آش‌فروشی‌هاست با قدمتی زیاد. این آش‌فروشی که در سال۱۳۵۲ تأسیس شده، یادگاری از تهران قدیم است برای همین هم معمولا پدرها و پدربزرگ‌ها بیشتر آن را می‌شناسند. در آن زمان این مغازه یک رستوران سنتی با منوی کامل بود. از همان دوران نیز انواع آش کنار غذاهای مختلف سرو می‌شد. تا زمانی که مدیریت رستوران دریافت که مشتریان بیش از هر چیز طرفدار آش‌های او هستند. به همین دلیل بود که از سال۱۳۶۹، این مغازه تبدیل به آش‌فروشی شد و دقیقا از همین جا بود که ‌آش نیکوصفت‌ زاده شد. این آش‌فروشی در خیابان جمالزاده جنوبی قرار دارد و به فروش ‌آش رشته، آش شله‌قلمکار، آش دوغ، آش عدسی، حلیم و شله‌زرد می‌پردازد. نیکوصفت قدیم‌ها دور میدان انقلاب بود ولی چند سالی است که به خیابان جمالزاده نقل مکان کرده، البته باز هم خیلی نزدیک به میدان انقلاب است. اگر می‌خواهید به این آش‌فروشی قدیمی بروید و خود را به یک کاسه ‌آش خوشمزه مهمان کنید می‌توانید با استفاده از مترو به این آش‌فروشی بروید. ایستگاه «میدان انقلاب» راحت‌ترین دسترسی حمل‌ونقل عمومی به آش نیکو صفت است.

بی‌آر‌تی میدان بهمن

  پاتوقی برای جگرخورها

یکی از پرطرفدارترین جگرکی‌های تهران که می‌توانید بهترین غذاهای خیابانی تهران را در آن خریداری کنید، جگرکی‌های میدان بهمن هستند؛ جگرکی‌هایی که در سمت غربی میدان واقع شده‌اند و مشتریان را به سمت خود جذب می‌کنند. این جگرکی‌ها محلی مطمئن برای خوردن دل و جگر هستند. با توجه به اینکه این میدان به کشتارگاه نزدیک است، بنابراین جگرکی‌های آن همیشه مواد اولیه تازه و کشتار روز را عرضه می‌کنند. منوی جگرکی‌ها نیز یک فهرست بلندبالاست که برای هر ذائقه‌ای، حتی ذائقه‌های خاص، چیزی دارد؛ جگر، دل، قلوه (گوسفندی و گاوی)، خوئک، خوش‌گوشت، جگر سفید، دنبه، سردل، کوبیده، چنجه، جوجه‌کباب، کتف و بال مرغ، قارچ و کوهان. اگر می‌خواهید حتی برای یک‌بار به این محدوده سری بزنید، یک راه رسیدن به میدان بهمن سوار شدن اتوبوس‌های خط پایانه افشار (پارک‌وی) به ترمینال جنوب است که مسافران را تا نزدیکی‌های میدان بهمن می‌رساند.
با اتوبوس‌های بی‌آرتی خط خیابان ولیعصر به میدان راه‌آهن هم می‌توان به میدان بهمن رسید، فقط از میدان راه‌آهن باید یک کورس تاکسی سوار شد که البته مسیری کوتاه است. اما یکی از دسترسی‌های آسان به میدان بهمن رفتن به ایستگاه متروی «جوادیه» است که علاقه‌مندان به خوردن جگر را می‌تواند به راحتی به این میدان برساند.

متروی حقانی

  باغ موزه ملی دفاع‌مقدس

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس تهران محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت ایران در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس است. این باغ موزه با زیربنای 205هزار مترمربع (با احتساب محوطه‌سازی)، یک مجموعه کم‌نظیر و دیدنی است. این مجموعه با بهره‌گیری از نگاه آمیخته به هنر هنرمندان، تصاویری از مقاومت خرمشهر (از لحظه اشغال، دفاع و آزادسازی) را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.در میان تالارهای مختلف این باغ موزه تنها تالار پروانه‌ها جنبه موزه‌ای دارد. این تالار برای معرفی سرداران دوران دفاع‌مقدس درنظر گرفته شده است. دیگر تالارها جنبه رویدادی دارند و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع‌مقدس را در آن به‌شکل زنده در همان حال‌وهوا دید. این تالار به این جهت پروانه‌ها نامیده شده است که به یاد شهدای 8سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید می‌پردازد. تالار آستانه بخش دائمی موزه و نمایش‌دهنده مجموعه وقایعی است که در فاصله سال 57تا آغاز جنگ منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. همچنین روزهای آغازین جنگ تحمیلی را نیز در این تالار به تصویر کشیده‌اند. برای دسترسی می‌توانید با استفاده از متروی خط یک (کهریزک-تجریش) خود را به یکی از ایستگاه‌های حقانی یا همت برسانید. موزه در فاصله کمی از هر دو ایستگاه قرار دارد.

متروی طالقانی

  کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت

برای آن دسته از علاقه‌مندان به ادبیات که دنبال منابع کاملی از آثار حوزه دفاع‌مقدس می‌گردند، کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت یک انتخاب ایده‌آل است. دسترسی به بسیاری منابع مطالعاتی ارزشمند که درباره سال‌های دفاع‌مقدس نوشته شده‌اند، در این کتابخانه که عضویت در آن رایگان است ممکن شده است. اهداف این کتابخانه، تأمین نیازهای اطلاعاتی ایثار و شهادت کاربران از طریق ارائه سریع اطلاعات و کمک به ارتقای برنامه‌های پژوهشی پژوهشگران با بهره‌گیری از منابع است. گردآوری کتاب‌ها و نشریات مربوط به موضوع ایثار و شهادت، ایجاد یک مرکز اطلاعاتی درباره کتاب‌ها و نشریات مرتبط با موضوع ایثار و شهادت، تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز محققان در ارتباط با موضوع ایثار و شهادت و تلاش برای دستیابی به تازه‌ترین اطلاعات مربوط به ایثار و شهادت، شرح وظایف این کتابخانه تخصصی است. این کتابخانه در برگیرنده کتاب، پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، گزارش‌های تخصصی و نشریات تخصصی ادواری است که وجود بیش از 5700عنوان کتاب، نقطه عطفی در موجودیت این کتابخانه به‌حساب می‌آید. بخش اسناد و مدارک کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت نیز اسناد و مدارکی بسیار قابل توجه را در خود جای داده است. خیابان طالقانی، خیابان ملک‌الشعرای بهار، پلاک 3، نشانی این کتابخانه است.

متروی تجریش 

   حمام دزاشیب

بعضی حمام‌ها، داستان‌های عجیبی از اتفاقاتی که بر آنها تحمیل شده دارند، مثل 2اتفاق تلخ دوره قاجار که در حمام رخ دادند. حمام فین کاشان و حمامی در منطقه شمیران که چشمان برادر فتحعلی شاه قاجار را گرفت. حمام تاریخی دزاشیب که به گرمابه بوعلی هم معروف است با قدمتی ۱۵۰ ساله به دوره صفویه بازمی‌گردد. در قدیم بسیاری از بزرگان خاندان‌ها یا تاجران شهر با سرمایه‌های خود بناهایی می‌ساختند و سپس وقف می‌کردند که پس از مرگ‌شان به نام آنها باقی می‌ماند. با توجه به اینکه این بنا دست به‌دست چرخیده، بانی اصلی آن مشخص نیست. معمولاً آب این حمام‌ها از قنات‌ها تأمین می‌شد و دزاشیب هم 2قنات داشت که قنات پایین آن آب این حمام را تأمین می‌کرد. حمام دزاشیب مثل عمده حمام‌ها در ایران، با چندین پله و با فاصله اندکی پایین‌تر از سطح کوچه قرار دارد. یکی از دلایل آن این است که وقتی حمام در سراشیبی قرار دارد، آب با فشار بیشتری به حمام می‌رسد و گرمایش آن در زمستان بیشتر خواهد بود و علاوه بر همه اینها کسانی که بیرون از حمام رفت وآمد می‌کنند، دید کافی به درون حمام را ندارند. در حمام دزاشیب پایین پله‌ها فضای چهارگوشی است که محل استراحت و تعویض لباس‌ها بوده و به سربینه معروف است. همچنین یک حوض میانی و آب سرد هم برای همسان‌سازی بدن فرد و دمای هوا در این حمام وجود داشته است. امروزه این حمام، پس از بازسازی، به‌عنوان رستوران سنتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تحت عنوان عمارت عمادیه، به فعالیت خود ادامه می‌دهد که برای دیدن آن می‌توانید از متروی تجریش استفاده کنید.

متروی پانزده خرداد 

   تیمچه حاجب‌الدوله

تیمچه حاجب‌الدوله از نقاط دیدنی بازار تهران است که حاج علی‌خان حاجب الدوله آن را در زمان ناصرالدین شاه ساخته است. حاج علی‌خان مقدم مراغه‌ای ملقب به حاجب‌الدوله از رجال عهد قاجار بود و کسی که نامه قتل امیرکبیر را از تهران به کاشان برد. این شخص پس از قتل امیر به حاجب‌الدولگی دربار رسید و اگرچه پس از عزل میرزا آقاخان نوری، او نیز معزول شد اما هرگز از قتل امیر پشیمان نشد. تیمچه حاجب‌الدوله ترکیبی است از یک سرا و تیمچه کوچک که محوری شرقی و غربی به موازات بازار امین‌الملک دارد و 2راسته شمالی و جنوبی بازار بزرگ در شرق و بازار کفاش‌ها در غرب مجموعه را به هم پیوند می‌دهد. در اطراف حوض هشت گوش وسط صحن، 4باغچه بزرگ قرار داشته که بیشتر سطح صحن را پوشش می‌داده است. امروزه 4ساختمان جای 4باغچه را گرفته و 2دالان کوتاه در پشت ایوان‌های شرقی و غربی، سرا را به تیمچه‌ها پیوند می‌دهند. در این تیمچه حجره‌ها در 2طبقه قرار گرفته‌اند و به وسیله پلکانی می‌توان به حجره‌های بالایی دست پیدا کرد. همچنین در محل برخورد دالان با راسته امین‌الملک چارسوی زیبا با طاق رسمی بندی ساخته شده که تیمچه کوچک واقع در غرب سرا، زیباترین و ظریف‌ترین قسمت باقی‌مانده مجموعه است. اثر تاریخی تیمچه حاجب‌الدوله در سال 1356به شماره 1540به ثبت ملی رسیده است. برای تماشای این اثر تاریخی و منحصر به فرد باید راهی بازار تهران شوید که بهترین وسیله برای رفتن به بازار بزرگ مترو است و نزدیک‌ترین ایستگاه به این تیمچه، 15خرداد است.

















 

این خبر را به اشتراک بگذارید