• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172549
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZ5RW
+
-

جهانگردی در عصر جدید

جهانگردی در عصر جدید

سفر همیشه با انسان بوده و تمایل برای کشف جاها و فرهنگ‌های جدید، هرگز انسان را رها نمی‌کند. با این حال، تغییرات عمده در زندگی انسان، همه‌‌چیز، ازجمله گردشگری و جهانگردی را هم تغییر داده و این روزها انواع جدیدی از جهانگردی در دنیا باب شده که سال‌به‌سال، هواداران بیشتری پیدا کرده و نسل جدیدی از جهانگردان را تربیت می‌کنند.
در میان تمام انواع جدید گردشگری، گردشگری پایدار، گردشگری غذا، گردشگری تجربی و گردشگری سلامت، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و گردش‌های مالی مرتبط به آنها هم بسیار خیره‌کننده بوده است. گردشگری پایدار، تابعی از نگرانی‌های سراسری مردم دنیا درباره تغییرات اقلیمی است و گردشگران با توجه به این نگرانی، می‌خواهند تا آنجا که می‌توانند، در سفرهایشان مسائل زیست‌محیطی در اولویت باشد. با این دیدگاه است که محبوب‌ترین هتل‌ها، آنهایی هستند که به‌اصطلاح دوستدار طبیعت هستند و به آنها «اکوهتل» گفته می‌شود. گردشگری غذا، راهی برای کشف لایه‌های فرهنگی کمترشناخته‌شده مقاصد گردشگری است، چون هر غذا، تاریخ و داستانی دارد که به خوشمزه‌ترین شکل روایت می‌شود. اهمیت غذا چنان در گردشگری زیادشده که مدت‌هاست، گردشگران مقاصد خود را براساس میزان خوشمزه بودن غذاهای آن انتخاب می‌کنند. 
مسئله گردشگری غذا، فقط آن خوراکی روی میز نیست و تهیه مواداولیه در مزارع و باغ‌ها و کارگاه‌های محلی هم بخشی از این نگاه توریستی کلان هستند. درگیر شدن در این پروسه‌ها، خود سوژه اصلی یک نوع دیگر از گردشگری، یعنی گردشگری تجربی است. جهانگردان برای کشف و درک یک مقصد، به‌صورت فعالانه و معناداری با تاریخ، مردم، فرهنگ، غذا و محیط‌زیست آن درگیر می‌شوند و به جای صرفا دیدن و عکس گرفتن با جاذبه‌ها، آنها را به‌صورت دست‌اول تجربه می‌کنند. این نوع گردشگری، به‌شدت جذاب است و به‌خصوص در میان جوانان ماجراجو محبوبیت زیادی دارد.
اما برای برخی دیگر، گردشگری، نه مناسبتی برای ماجراجویی که فرصتی برای رسیدن به تن و روان خود است. در گردشگری سلامت، مسافران به فضاهای آرام‌بخش و امنی می‌روند تا نه‌تنها به سلامت تن خود برسند، که روان خود را هم به آسایش برسانند. این سفرها، فرصتی برای دوری از زندگی روتین و استرس‌ها و ضروریات آن است و به مسافران این امکان را می‌دهد که با خیال راحت، برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. جهانگردی و به‌خصوص انواع جدید آن، چنان نقشی در اقتصاد جهانی دارد که تمام کشورهای دنیا به آن توجه می‌کنند و همین دیروز، روز جهانی گردشگری بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید