• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172425
+
-

اکتشافات جدید فضایی با کشف یک قطره آب

فضا
اکتشافات جدید فضایی با کشف یک قطره آب

اکتشاف شگفت‌انگیز ژاپنی‌ها در فضا، فصل جدیدی در اکتشافات اخیر فضایی باز کرد. ذرات غباری که یک کاوشگر فضایی ژاپنی از سیارکی در فاصله 300میلیون کیلومتری از زمین بازیابی کرد، حاوی نکته غافلگیرکننده‌ای بود: یک قطره آب.
به‌گزارش گاردین، این کشف، حامی نظریه‌ای است که می‌گوید ممکن است حیات روی زمین از فضا نشأت گرفته باشد. این جدیدترین یافته‌های منتشر شده از تحقیقاتی است که از تجزیه و تحلیل 5.4گرم سنگ و غباری که کاوشگر «هایابوسا-2»  از سیارک ریوگو جمع‌آوری کرده است. توموکی ناکامورا، دانشمند ارشد دانشگاه توهوکو، قبل از انتشار این تحقیق در مجله ساینس گفت: این قطره آب، معنای بزرگی دارد. بسیاری از محققان بر این باورند که آب از فضا به زمین آمده است، اما ما در واقع برای نخستین‌بار آب را در ریوگو، سیارکی نزدیک زمین کشف کردیم. کاوشگر«هایابوسا-2» در سال2014 در ماموریت خود به‌سمت سیارک ریوگو پرتاب شد و 2سال پیش برای رها کردن کپسولی حاوی نمونه‌های خاک و غبار این سیارک به مدار زمین بازگشت.
این محموله گرانبها هم‌اکنون بینش‌های متعددی را به همراه داشته است، ازجمله مواد آلی که نشان می‌دهد برخی از اجزای سازنده حیات روی زمین، ازجمله اسیدهای آمینه، ممکن است در فضا شکل گرفته باشند. به‌گفته ناکامورا، آخرین کشف این تیم یک قطره مایع در نمونه ریوگو بود که در حقیقت قطره‌ای آب گازدار حاوی نمک و مواد آلی بود. او گفت که وجود این قطره آب، این نظریه را تقویت می‌کند که سیارک‌هایی مانند ریوگو، یا سیارک مادر بزرگ‌تر آن، می‌توانند آبی حاوی نمک و مواد آلی را در برخورد با زمین فراهم کرده باشند. ناکامورا گفت: ما شواهدی را کشف کرده‌‌ایم که نشان می‌دهد وجود این قطره آب در ریوگو، ممکن است به‌طور مستقیم با منشا اقیانوس‌‌ها یا مواد آلی روی زمین مرتبط باشد. تیم ناکامورا که از حدود 150محقق ازجمله 30دانشمند از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و چین تشکیل شده است، یکی از بزرگ‌ترین تیم‌هایی است که نمونه‌های سیارک ریوگو را تجزیه و تحلیل می‌کند. نمونه بین تیم‌های علمی مختلف تقسیم شده است تا شانس اکتشافات جدید به حداکثر برسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید