• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172415
+
-

آغاز همه‌پرسی الحاق به روسیه در شرق اوکراین

اروپا
آغاز همه‌پرسی الحاق به روسیه در شرق اوکراین

همه‌پرسی الحاق به روسیه در 4استان شرق اوکراین که کنترل آنها در دست نیروهای روس و جدایی‌طلبان اوکراینی است، از صبح دیروز آغاز شد و تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت. به گزارش یورونیوز، در این همه‌پرسی که با مخالفت دولت اوکراین و متحدان غربی‌اش روبه‌رو شده، مردم مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و همچنین ژاپوریژیا درخصوص الحاق به خاک روسیه پای صندوق‌های رأی می‌روند.
هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی رای‌گیری در شرق اوکراین را به رسمیت نشناخته و مقام‌های منصوب روسیه در مناطق اشغالی مسئول برگزاری آن هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته همزمان با اعلام برنامه همه‌پرسی، طرح فراخوان 300هزار نیروی ذخیره برای پیوستن به ارتش این کشور را اعلام کرد؛ اقدامی که با هدف تقویت خط مقدم نیروهای روسیه در جنگ اوکراین و جلوگیری از اقدام غرب علیه این همه‌پرسی تحلیل شده است. برگزاری این همه‌پرسی یادآور اقدام مشابهی است که روسیه در سال۲۰۱۴ انجام داد و شبه‌جزیره کریمه را هم به خاک خود اضافه کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۲سپتامبر در نشست شورای امنیت سازمان ملل با انتقاد از این اقدام روسیه، آن را «ساختگی» خواند و افزود: «ما اینجا جمع شده‌ایم تا از نظم بین‌المللی حمایت کنیم. هیچ کشوری نمی‌تواند مرزهای دیگری را با زور تغییر دهد. ما همچنان در دفاع از حاکمیت اوکراین که بخشی از حفاظت از نظم بین‌المللی است متعهد هستیم.» 
به گزارش خبرگزاری روسی تاس، در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک ساکنان باید تصمیم بگیرند که از پیوستن به جمهوری فدرال روسیه حمایت می‌کنند یا خیر. در رای‌گیری‌ای که در مناطق خرسون و ژاپوریژیا برگزار می‌شود این سؤال روی برگه‌های رأی نوشته شده است که آیا طرفدار جدایی از اوکراین، تشکیل کشور مستقل توسط این منطقه و پیوستن آن به فدراسیون روسیه هستند یا خیر. تاس گزارش داده که با توجه به کمبود تجهیزات فنی قرار است رای‌گیری به‌صورت سنتی و با استفاده از برگه‌های کاغذ صورت گیرد و خبری از رای‌گیری الکترونیکی نخواهد بود.
لئونید پاسچنیک، رهبر جمهوری خودخوانده لوهانسک، به تاس گفت که مردم این منطقه از سال۲۰۱۴ منتظر برگزاری این همه‌پرسی بوده‌اند و آن را «رویای مشترک» مردم خواند. ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، همه‌پرسی‌ها را «مضحک» دانسته و متحدان غربی این کشور را به‌دلیل محکومیت اقدامات روسیه مورد ستایش قرار داد. زلینسکی در سخنرانی خود در روز پنجشنبه گفت: «من از همه کسانی که در جهان از ما حمایت کردند و به وضوح دروغ دیگر روسیه را محکوم کردند سپاسگزارم.»
با الحاق این مناطق به روسیه، 4استان اوکراین عملا به بخشی از روسیه تبدیل خواهند شد و حملات بعد از این، حمله به خاک روسیه تعبیر می‌شود. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین روسیه تهدید کرده که مسکو برای دفاع از سرزمین‌هایی که به روسیه ملحق خواهند شد از هر سلاحی استفاده خواهد کرد. اشاره او به استفاده از سلاح هسته‌ای است.

این خبر را به اشتراک بگذارید