• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172378
+
-

پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نظام‌مند می‌شوند

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از ابتدای مهرماه با ابلاغ نظام‌نامه‌پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، شاهد فصل جدیدی از مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور خواهیم بود. به‌گزارش وزارت میراث فرهنگی، رضا سامه در جلسه کارگروه تخصصی مدیریت پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: این جلسه ۲۸و۲۹ شهریورماه، یک ماه بعد از نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.
او افزود: جلسه کارگروه تخصصی مدیریت پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به‌منظور بررسی و تدوین نظام‌نامه پایگاه‌ها برگزار شد و نقطه‌نظرات کلیدی و پیشنهادهای مربوطه برای تصمیم‌گیری توسط معاونت میراث‌فرهنگی مطرح شد.
سامه گفت: نظام‌نامه پایگاه‌ها پس از بررسی و انجام اصلاحات، توسط علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به استان‌ها ابلاغ می‌شود و از ابتدای مهرماه سال‌جاری شاهد فصل جدیدی از مدیریت پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور خواهیم بود. ماه گذشته بود که علی دارابی، معاون میراث‌فرهنگی کشور و قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار شد، اعلام کرد: باید نهضت بزرگی برای تولید محتوا و معرفی ظرفیت‌های پایگاه‌های ملی و جهانی تشکیل شود و در حوزه میراث‌فرهنگی بتوان با قدرت با کمک مدیران پایگاه‌ها به تولید محتوا پرداخت.
معاون میراث‌فرهنگی گفت: ۱۵۰پایگاه ملی و جهانی داریم که هر کدام در جای خود ارزشمند هستند. فلسفه وجودی پایگاه‌ها را می‌توان با نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بررسی کرد چرا که امروز نگاه توسعه‌ای به پایگاه‌ها داریم و آن تقدم کیفیت‌بخشی به کمیت است، بر همین اساس پایگاه‌ها در چشم‌انداز پیش‌رو، نهادی هستند که دارای جایگاه و ارزش بالایی هستند، به‌عنوان مثال ما قائل به این هستیم که حفاظت از میراث‌فرهنگی امری فرابخشی است و پیشران این موضوع در خط مقدم پایگاه‌ها هستند و بر همین اساس پایگاه‌ها با قوت و حفظ شأن و منزلت به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد. دارابی افزود: ارتباط و پیوند پایگاه‌ها با ادارات کل، پیوند مؤثر پایگاه‌ها با سایر دستگاه‌ها، جوامع محلی و مردم باید مشخص و معین شود چرا که ارتباط پایگاه‌ها با جوامع محلی و مردم، رگ ارتباطی است که نباید قطع شود. بدون مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. به‌گفته او، پایگاه‌ها، مرکز تربیت نیروهای متخصص در حوزه میراث‌فرهنگی هستند و باید کارگاه‌های آموزشی به‌طور منظم در پایگاه‌ها برگزار شود و کادرسازی و تربیت نیرو در پایگاه‌ها انجام شود. به‌گفته دارابی، پایگاه‌ها نقش مهمی در اجرای برنامه‌های شاد و مفرح دارند و باید بتوانند برنامه‌های جذاب برای گردشگران برگزار کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید