• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172370
+
-

تأثیر ناآرامی‌ها بر فروش فیلم‌ها

گیشه خالی در هفته آخر شهریور

مسعود پویا

درحالی‌که شناور شدن قیمت بلیت سینماها، باعث شده بود میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده افزایش یابد، یک هفته ناآرامی خیابان‌ها، باعث کاهش تماشاگران شد. سینمای ایران که پس از پایان دوران پاندمی کرونا هنوز نتوانسته به دوران قبل از سال۹۹ بازگردد، در نیمه اول سال جز چند مورد محدود و استثنایی، چیزی به نام استقبال مخاطب را تجربه نکرد. در کسادی گیشه مجموعه‌ای از عوامل مؤثر بوده‌اند که کارشناسان بیش از هر چیز بر گرانی بهای بلیت تأکید کردند. تصمیم شورای صنفی نمایش مبنی بر شناور کردن بهای بلیت درواقع حکم عقب‌نشینی از گران کردن بهای بلیت سینماها را داشت. قیمت بلیت سینما که شناور شد، تعداد تماشاگران فیلم‌های روی پرده افزایش یافت و نتیجه، افزایش فروش و رونق گیشه بود. ولی ناآرامی‌های هفته پایانی آخرین ماه تابستان، باعث شد سینماها دوباره خلوت شوند.
هم‌اکنون حدود ۱۵فیلم در سینماهای کشور در حال اکران هستند که در چند هفته اخیر بسیاری از آنها در مقایسه با ماه‌های گذشته فروش بهتری را تجربه می‌کردند و این امید وجود داشت که با ادامه اجرای طرح بلیت شناور در آغاز پاییز و همچنین با اکران فیلم‌های جدید ازجمله اکران عمومی فیلم «جنگ جهانی سوم» که نماینده ایران در اسکار است، گیشه سینماها پس از دوران رکود کرونا تکانی بخورد. اما حوادث و ناآرامی‌هایی که هفته گذشته در سطح جامعه پیش آمد، بر کم شدن فروش سینماها و کاهش مخاطبان سینما بی‌تأثیر نبود. این موضوع توسط سخنگوی انجمن سینماداران نیز در گفت‌وگویی تأیید شده است. البته شاید وضعیت سالن‌های سینما اندکی بهتر باشد؛ چراکه در سالن‌های تئاتر بسیاری از اجراهای نمایشی مجبور به تعطیلی شدند.
با این حال با نگاهی به میزان فروش فیلم‌های درحال اکران - براساس اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) - مشخص است که 3فیلم پرفروش امسال همچنان انفرادی، سگ‌بند و علف‌زار هستند که البته به‌نظر می‌رسد ممکن است در هفته‌های آینده علف‌زار جای خود را به فیلم‌های دیگری بدهد.
براساس این آمار، فیلم انفرادی به کارگردانی مسعود اطیابی که از اردیبهشت‌ماه روی پرده رفته با حدود ۶۷میلیارد تومان فروش و بیش از ۲میلیون نفر مخاطب در صدر گیشه سینما در سال ۱۴۰۱ قرار دارد.
سگ‌بند به کارگردانی مهران احمدی با بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تماشاگر حدود ۴۰میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.
فیلم علف‌زار به کارگردانی کاظم دانشی هم فعلا ۵۸۶هزار تماشاگر داشته و تاکنون بیش از ۲۰میلیارد تومان بلیت فروخته است.
آمار و ارقام تقریبی دیگر فیلم‌های درحال اکران به‌ترتیب فروش به شرح زیر است:
 تی‌تی به کارگردانی آیدا پناهنده: ۵۸۱هزار تماشاگر و ۱۹میلیاردو۲۰۰ میلیون فروش
 ابلق به کارگردانی نرگس آبیار: ۴۸۲هزار تماشاگر و ۱۵میلیارد و۳۰۰میلیون تومان فروش
دوزیست به کارگردانی برزو نیک‌نژاد: ۴۶۷هزار تماشاگر و ۱۵میلیارد و۲۰۰میلیون تومان فروش
پسر دلفینی به کارگردانی محمد خیراندیش:‌ ۳۵هزار و۷۰۰ تماشاگر و ۹میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان فروش
 چند می‌گیری گریه کنی ۲ به کارگردانی علی توکلی‌نیا: ۲۹۱هزار تماشاگر و ۸میلیاردو۹۰۰ میلیون تومان فروش
بازیوو به کارگردانی امیرحسین قهرایی: ۸۰هزار تماشاگر و 2میلیاردو۳۰۰ میلیون تومان فروش
زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری: ۵۹هزارو۵۰۰ تماشاگر و 2میلیارد تومان فروش
 کوزوو به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا: ۳۵هزارو۳۰۰ تماشاگر و یک میلیارد تومان فروش
 بانک‌زده‌ها به کارگردانی جواد اردکانی: ۳۷هزارو۸۰۰ تماشاگر و یک میلیارد تومان فروش
 شین به کارگردانی میثم کزازی: بیش از ۱۲هزار تماشاگر و ۳۸۰میلیون تومان فروش
شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا: ۸۹۰۰ تماشاگر و ۲۶۷میلیون تومان فروش
 برای مرجان به کارگردانی حمید زرگرنژاد: ۳۴۵۰ تماشاگر و ۱۲۰میلیون تومان فروش
نمور به کارگردانی داوود بیدل: 3هزار تماشاگر و ۹۸میلیون تومان فروش
رؤیای سهراب به کارگردانی علی قوی‌تن: ۱۵۰۰ تماشاگر و ۵۲میلیون تومان فروش
اکران این فیلم‌های سینمایی که برخی از آنها به‌زودی جایگزین دیگری در سرگروه‌ها پیدا می‌کنند، در هفته پیش‌رو هم ادامه خواهد داشت. البته سینماهای سراسر کشور با توجه به ایام عزاداری پایان ماه صفر در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه (سوم و پنجم مهرماه) به‌طور کامل تعطیل هستند و در روزهای شنبه و دوشنبه (دوم و چهارم مهر) هم بعد از غروب فیلمی در سینماها اکران نخواهد شد.

مکث
هیچ سینمایی آسیب ندید فقط فروش فیلم‌ها پایین آمد 

سخنگوی انجمن سینماداران ضمن تشریح وضعیت فعالیت سینماها در هفته پایانی ماه صفر، از کاهش فروش فیلم‌های در حال اکران در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داد. محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت فعالیت سینماها در روزهای پیش‌رو گفت: همزمان با ایام سوگواری پایان ماه صفر، تمامی سینماهای کشور از ساعت ۱۸ روز شنبه ۲مهرماه تا پایان روز یکشنبه ۳مهرماه و از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۴مهرماه تا پایان روز سه‌شنبه ۵مهرماه به‌طور کامل تعطیل هستند. وی افزود: با پایان ماه صفر، از صبح چهارشنبه ۶مهرماه فعالیت سینماها به حالت عادی برمی‌گردد و فیلم‌های روی پرده اکران خود را از سر می‌گیرند و فیلم‌های جدید هم به ترکیب فیلم‌های در حال اکران اضافه خواهند شد.
این سینمادار درباره تأثیر ناآرامی‌های اخیر کشور بر فعالیت سالن‌های سینما هم گفت: این اتفاقات و ناهنجاری‌ها قطعاً بر گیشه سینماها تأثیر خواهد گذاشت. امیدواریم بعد از عبور از تعطیلات شرایط تغییر کند و فعالیت سینماها هم به روال عادی برگردد. متأسفانه این اتفاقات تأثیر زیادی روی فروش فیلم‌های در حال اکران در روزهای اخیر داشته است. سخنگوی انجمن سینماداران گفت: خوشبختانه تا‌کنون هیچ خبری مبنی ‌بر خسارت به سینماها استان‌های مختلف کشور نداشته‌ایم و این وضعیت تنها منجر به کاهش فروش فیلم‌ها شده است. تمامی سینماهای پایتخت هم در این چند روز فعال بوده‌اند و در زمینه میزبانی از مخاطبان هیچ مشکلی نداشته‌ایم، اما این اتفاقات منجر به کاهش حضور مخاطبان در سالن و به‌تبع کاهش فروش فیلم‌ها شده است.

* آمار درج‌شده در این گزارش براساس اطلاعات سامانه سمفا تا ساعت ۹صبح جمعه اول مهرماه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید