• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172222
+
-

آنچه گذشت

از آغاز این فصل لیگ‌های اروپایی چه بر سر فوتبال آمده؟

آنچه گذشت

تعطیلی فوتبال باشگاهی در فیفادی که از دوشنبه آغاز شده و تا شنبه 2هفته دیگر ادامه خواهد داشت، باعث نمی‌شود فراموش کنیم چه اتفاقات جذابی در این فصل فوتبال اروپا در حال رخ‌دادن است. با اینکه درگذشت ملکه انگلستان موجب تعطیلی چند دیدار مهم در لیگ برتر شد و هنوز در ابتدای فصل مسابقات حساس و مهم برگزار نشده و از دربی‌های حساس خبری نیست، بازهم اتفاقات جذاب دیگری رخ داده؛ داستان‌هایی که مروری بر آنها جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

بدون شکست 
رئال‌مادرید و بنفیکا تنها تیم‌های اروپایی هستند که همه دیدارهای این فصل خود را با پیروزی پشت‌سر گذاشته‌اند. رئال یک دیدار سوپرجام اروپا (مقابل اینتراخت)، 2‌دیدار لیگ قهرمانان و 6‌مسابقه از لالیگا را با برد به پایان برد. رئال در همه دیدارهای داخلی گل خورد و در دیدارهای اروپایی دروازه‌اش بسته ماند. از ابتدای فصل23-2022 تاکنون، تنها 10تیم موفق شده‌اند بازی‌های خود را در رقابت‌های لیگ بدون شکست پشت سر بگذارند.


اخراجی‌ها
    تودیبو، بازیکن آکادمی بارسلونا که در تیم نیس حضور دارد، در ثانیه9 بازی با آنژه کارت قرمز گرفت که این یکی از سریع‌ترین اخراج‌های تاریخ فوتبال به‌حساب می‌آید.
    فرانسوی‌ها خشن‌ترین لیگ اروپا را دارند. در لیگ‌یک تا اینجا ۳۴‌بازیکن کارت قرمز گرفته‌اند. نزدیک‌ترین آمار در میان 5لیگ بزرگ اروپایی، متعلق به لالیگا با ۲۰‌کارت قرمز است.
    در لیگ برتر که معمولا فیزیکی‌تر و سریع‌تر از لیگ‌های دیگر است، فقط 4بازیکن اخراج شده‌اند.

برکناری‌ها
    در ایتالیا وضعیت آلگری پس از اظهارنظر مدیران حداقل تا جام جهانی تثبیت شده و اینتزاگی هم به‌دلیل اوضاع نامشخص مالی باشگاه اینتر و مالکان چینی فعلا جایگاهش روی نیمکت را حفظ می‌کند.
    در بوندس‌لیگا ناگلزمان با رختکن بایرن‌مونیخ به مشکل خورده. برای این تیم یک‌ گزینه عالی به نام توخل وجود دارد. پوچتینو هم که در تابستان با پاری‌سن‌ژرمن مجبور به قطع همکاری شده، یکی از کابوس‌های مربیان تیم‌های بزرگ در این فصل خواهد بود.
    در انگلیس اسکات پارکر، سرمربی جوان بورنموث جایش را به گری اونیل به‌عنوان مربی موقت داده. گراهام پاتر که برایتون را تا رده چهارم بالا برده بود، از هدایت این تیم کنار رفت و با 20میلیون دلار که هزینه آزادسازی‌اش بود، راهی چلسی شد تا جای توماس توخل اخراجی را بگیرد. وضعیت برندن راجرز هم اصلا خوب نیست. لسترسیتی با او در این فصل رکورد زده؛ شکستن رکورد بیشترین گل خورده یک ‌تیم در تاریخ لیگ برتر (7هفته، 22گل خورده) و شکستن رکورد بدترین شروع تاریخ باشگاه در 7هفته نخست با صفر برد! این عملکرد لسترسیتی در این فصل زیرنظر برندن راجرز است. او و استیون جرارد و حتی لمپارد در استون‌ویلا و اورتون ممکن است گزینه بعدی اخراجی در لیگ برتر باشند.
    لالیگا هنوز تلفات نداده. گفته می‌شود سرخیو گونسالس ممکن است نخستین اخراجی لالیگا باشد. او با تیم تازه صعودکرده وایادولید نتایج بدی گرفته. جذاب‌ترین موضوع نیمکت‌های لالیگا در این فصل، نه رکوردهای آنچلوتی، نه سبقت‌گرفتن سیمئونه از لوییس آراگونس از لحاظ تعداد سرمربیگری در اتلتیکومادرید، نه بردهای پرگل ژاوی با بارسلونا و نه حتی نخستین تجربه گتوزو (والنسیا) در این لیگ، بلکه بازگشت مقتدرانه والورده است. سرمربی اسبق اتلتیک‌بیلبائو و سابق بارسلونا، 2‌سال و نیم استراحت کرد و دوباره به بیلبائو برگشت. کسب ۱۳‌امتیاز از ۱۸‌امتیاز ممکن در لالیگا توسط اتلتیک‌بیلبائو بهترین عملکرد این باشگاه از سال1993 تاکنون است.

لیگ کشاورزان
   فعلا لیگ یک فرانسه نسبت به سایر لیگ‌های بزرگ اروپایی همچنان در سطح پایین‌تری است؛ حتی با حضور امباپه، نیمار، مسی، راموس و بازیکنان سرشناسی مثل لاکازت، تولیسو، الکسیس و... که در این فصل به این لیگ پیوسته‌اند.
   نیمار که 5فصل است در پاری‌سن‌ژرمن توپ می‌زند معلوم نیست تا حالا دقیقا چه کاری اینجا انجام می‌داد. او تازه به 100بازی با پیراهن پاریس رسیده؛ 100بازی، ۷۷‌گل، ۴۳‌پاس گل و ۱۲۰تأثیر مستقیم روی گل.

مسی و نیمار وقتی دیدند نام‌شان در فهرست 30نفر اول توپ طلای امسال نیست، به سیم آخر زدند. رکوردهای آنها در این فصل عجیب است. با گلزنی در دیدار مقابل لیون، تعداد گل‌های لیونل مسی بدون احتساب ضربات پنالتی به عدد۶۷۲ رسید تا او از تعداد گل‌های پله و کریستیانو رونالدو (هر یک ۶۷۱‌گل) بدون احتساب ضربات پنالتی عبور کند. مسی برای ثبت این آمار به ۱۴۵‌بازی کمتر از رونالدو احتیاج داشت. مسی با ثبت دومین دریبل موفق خود در دیدار مقابل لیون، در فصل جاری لیگ یک فرانسه ۳۲‌دریبل موفق به ثبت رسانده تا نخستین بازیکن شاغل در ۵‌لیگ معتبر اروپایی باشد که از آغاز فصل 16-2015 تاکنون هزار دریبل موفق را به ثبت می‌رساند. نزدیک‌ترین بازیکن به لئو، ۱۹۶دریبل کمتر از او داشته است.

ماشین‌ها
خیلی‌ها از بوندس‌لیگا انتقاد می‌کردند که کیفیت پایینی دارد. یکی از دلایلی که لواندوفسکی 2‌فصل پیاپی به توپ طلا نرسید، درخشش او در لیگ آلمان بود. لوا برای همین به بارسلونا رفت تا خودش را اثبات کند. حالا او و هالند که از بوندس‌لیگا به لالیگا و لیگ برتر رفته‌اند، به مهاجمان و مدافعان این دو لیگ درس‌های بزرگی داده‌اند؛ ارلینگ هالند در فصل جاری: ۱۰‌بازی، ۱۴گل و یک ‌پاس ‌گل و لواندوفسکی در فصل جاری: ۸‌بازی، ۱۱‌گل، ۲‌پاس‌گل.

تغییر چهره

کمتر کسی به یاد می‌آورد رئال‌مادرید تا این حد به بازیکنان جوانش متکی باشد. آنها در غیاب بنزما هم دست از برد و گلزنی برنمی‌دارند. رئال همیشه عادت داشت ستاره بزرگ بخرد اما از زمان زیدان به این‌سو و به‌ویژه با سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی فلورنتینو پرس که قصد داشت ورزشگاه سانتیاگو برنابئو را بازسازی کند، لیست خریدها آب رفته است. رئال تنها در یک ‌دوره زیر نظر زیدان 300میلیون برای خرید بازیکن هزینه کرد و در 2‌پنجره نقل‌وانتقالاتی از خرید بازیکن محروم بود و دست‌کم در 4‌پنجره دیگر هم طوری خرید کرد که انگار محروم است. با اینکه پرس بیش از دیگران برای درآمدهای جدید و راه‌اندازی سوپرلیگ تلاش می‌کند، وضع رئال‌مادرید از همه باشگاه‌ها بهتر است. یک نمونه مثال می‌زنیم. رئال مادرید در 10‌سال گذشته تنها 23‌میلیون یورو بیش از اتلتیکو در بازار خرج کرده و نتیجه اینکه رئال‌مادرید 20‌جام و اتلتیکو 5‌جام کسب کرده‌ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید