• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 29 شهریور 1401
کد مطلب : 172115
+
-

صدای ملت ایران در آمریکا

امیرعبداللهیان و علی باقری، رئیس‌جمهور را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌کنند

دولت
صدای ملت ایران در آمریکا

رئیس دولت سیزدهم صبح دیروز برای نخستین‌بار عازم اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شد. سیدابراهیم رئیسی سال گذشته سخنرانی خود را به‌صورت ضبط‌شده در این اجلاس ارائه کرده بود. دولت شعار «نظام عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» را محور شرکت خود در این اجلاس قرار داده است. این شعار اشتراکاتی با محورهای سخنرانی 2رئیس‌جمهور پیشین دارد و رئیس‌جمهور همزمان از عدالت در روابط بین‌الملل، ضرورت چندجانبه‌گرایی و پرهیز از یکجانبه‌گرایی سخن خواهد گفت. رئیسی در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در اجلاس یونسکو با موضوع آموزش نیز شرکت خواهد کرد و با برخی از سران کشورهای حاضر در حاشیه اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بنا به اعلام منابع دولتی هیأت همراه رئیس‌جمهور با حداقل نفرات در مقایسه با ادوار گذشته ریاست‌جمهوری عازم نیویورک شده‌اند؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و یک نماینده مجلس در این سفر رئیسی را همراهی می‌کنند. رئیس‌جمهور صبح دوشنبه پیش از ترک تهران و در فرودگاه مهرآباد درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد و برای شرکت در هفتاد‌و‌هفتمین نشست مجمع عمومی برگزار می‌شود. براساس گزارش ایسنا، رئیسی حضور در این نشست را فرصتی برای بیان دیدگاه‌های عقلانی و منطقی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: به‌دلیل اینکه فضای رسانه‌ای در دنیا تحت تسلط قدرت‌های بزرگ و نظام سلطه قرار دارد، باید از این فرصت‌ها در جهت تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان ظلم‌هایی که نسبت به ملت بزرگ ایران شده است، استفاده کرد. تبیین این ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها در واقع می‌تواند یکی از جلوه‌های جهاد تبیین باشد. ملت ایران ایستادگی و مقاومت داشته و حضور من در این سفر به‌عنوان صدا و نماینده این ملت خواهد بود. اگر با تحریم و تهدید، ملت ایران متوقف می‌شد، حضور ما در سازمان ملل عزتمندانه نخواهد بود، اما حضور من در این سفر عزتمندانه و با افتخار است. او با بیان اینکه در این سفر هیچ برنامه‌ای برای مذاکره یا ملاقات با آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی نشده، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را یکی دیگر از برنامه‌های سفر خود به نیویورک اعلام کرد.

رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس آمریکا مطرح کرد: 
آمریکا باید ضمانت دهد از توافق خارج نمی‌شود


رئیس‌جمهور سه‌شنبه هفته قبل گفت‌وگویی با برنامه 60دقیقه شبکه سی‌بی‌اس آمریکا داشت؛ برنامه‌ای که در تهران ضبط شد. برنامه 60دقیقه شبکه سی‌بی‌اس در توییت‌های مختصر خود از این مصاحبه محورهای مذاکرات احیای برجام، لغو تحریم‌ها، هولوکاست و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه را برگزیده بود. در توییتی به سؤال مجری برنامه از رئیسی درباره اینکه «آیا هولوکاست اتفاق افتاده است یا خیر»، اشاره شده است. رئیسی در پاسخ می‌گوید «نشانه‌هایی وجود دارد که این اتفاق افتاده است. اگر چنین است، باید اجازه دهند که بررسی و تحقیق شود.»
در توییت دیگر برنامه 60دقیقه، پاسخ رئیس‌جمهور درباره اینکه «شما پس از قتل سردار سلیمانی وعده انتقام دادید. آیا ایران قصد دارد ترور سردار قاسم سلیمانی به‌دست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تلافی کند» چنین آمده است: «کاری که دولت وقت آمریکا به دستور مستقیم خود ترامپ برای ترور آقای قاسم سلیمانی انجام داد، یک جنایت فجیع بود. ما خواهان اجرای عدالت هستیم.»
سی‌بی‌اس آمریکا در انعکاس رسانه‌ای خود از این مصاحبه با عنوان «تحریم‌ها بسیار ظالمانه هستند» نوشت: «رئیسی رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه (هفته قبل) به 60دقیقه گفت که بزرگ‌ترین شکایت او از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا این است که او تحریم‌هایی را که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعمال کرده بود، علیه ایران حفظ کرده است.»
همچنین صفحه توییتر این رسانه به نقل از رئیسی نوشت: «اگر (توافق هسته‌ای) یک توافق خوب و منصفانه باشد، برای دستیابی به توافق جدی خواهیم بود و باید ضمانتی برای جلوگیری از خروج آمریکا در آینده وجود داشته باشد.»
مجری: برخی اسناد وجود دارد که فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای داشته‌اید.
رئیس‌جمهور:  بارها به این نوع ادعاهای بی‌اساس پاسخ داده شده است. دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای فعال بوده و گفته شده که آنچه تاکنون در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، در راستای استفاده صلح‌آمیز است. بارها اعلام کرده‌ایم با توجه به توانمندی در این حوزه، بهره‌مندی از صنعت هسته‌ای فقط در جهت مصارف صلح‌آمیز است. چرا نسبت به استفاده صلح‌آمیز از صنعت هسته‌ای محدودیت ایجاد می‌کنند.
مجری: آیا شما بر این باور هستید که در آینده نمی‌توانید به آمریکایی‌ها اعتماد کنید؟
 رئیس‌جمهور: ما به‌دلیل رفتاری که از آمریکایی‌ها تاکنون دیده‌ایم نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم و لذا اگر تضمین وجود نداشته باشد، به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست؛ کمااینکه بارها پیمان‌ها را نقض کرده‌اند.
مجری: اگر توافقی شکل بگیرد، آیا حاضرید که 4 آمریکایی را که در ایران زندانی هستند، آزاد کنید؟ 
رئیس‌جمهور: اصولا ما با حبس و زندانی‌کردن هیچ‌کس موافق نیستیم. اما اگر فردی جرمی مرتکب شده باشد، طبیعتا باید دستگاه قضایی به این جرم رسیدگی کند. افرادی که در زندان هستند با حکم قاضی در زندان به‌سرمی‌برند. این افراد دارای تابعیت ایرانی هستند. ما تابعیت مضاعف را در قانون اساسی خود به رسمیت نمی‌شناسیم؛ یعنی اگر کسی تابعیت ایرانی داشت مرتکب جرمی شد یا تابعیت آمریکایی داشت و در ایران مرتکب جرمی شد، طبیعتا قابل پیگیری است. ایرانی‌های بی‌گناهی در زندان‌های آمریکا هستند که تنها جرم آنها دورزدن تحریم‌ها بوده است. آنها گناهی نکردند که در زندان‌های آمریکا بمانند، بلکه باید کنار خانواده‌‌های خود بازگردند. بارها به آمریکایی‌ها اعلام شده که این موضوعات می‌تواند با دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد گفت‌وگو قرار بگیرد اما آمریکایی‌ها باز هم با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند و آزادی زندانیان را به برجام پیوند می‌زنند، درحالی‌که این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک مسئله مستقل انسان‌دوستانه بین 2کشور حل شود.
مجری: آیا جنابعالی از حق حیات اسرائیل حمایت می‌کنید؟
رئیس‌جمهور:
نظر جمهوری اسلامی نظری است که رهبر انقلاب اسلامی بارها اعلام کردند و آن این است که به آرای مردم مراجعه شود. مگر شما به دمکراسی معتقد نیستید؟ نظر مردم را بگیرند، یعنی نظر فلسطینی‌ها را، اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی. آرای هر کس که متعلق به سرزمین فلسطین است را بگیرند و یک نظام کاملا مبتنی بر دمکراسی و یک نظامی که مبتنی بر آرای مردم هست، در سرزمین فلسطین شکل بگیرد تا به مسئله فلسطین خاتمه داده شود.
مجری: از منظر شما میان حکومت ترامپ و دولت بایدن  چه تفاوتی است؟
رئیس‌جمهور:
ادعای دولت جدید آمریکا این است که با ترامپ و دور قبلی تفاوت داریم. این موضوع را بارها از طریق پیام به ما اعلام کرده و خودشان نیز این مسئله را گفته‌اند اما ما باید به عملکردها نگاه کنیم ببینیم آیا عملکردشان تفاوت کرده یا تفاوت نکرده است. آنچه ما در عمل دیدیم تغییر حاصل نشده است. می‌بینیم که تحریم‌ها همچنان ادامه پیدا کرده است درحالی‌که قرار نبود تحریم‌ها ادامه پیدا کند و قرار بود به تعهدات در توافق عمل شود اما به تعهدات تاکنون عمل نشده است. من فکر می‌کنم دولت جدید آمریکا باید در عمل اثبات کند که متفاوت با دولت قبل است؛ یعنی در عمل تحریم‌ها را بردارد و به تعهداتی که دولت قبل آن تعهدات را به هم زد و از برجام خارج شد، پایبند باشد.
مجری: شما در کمیسیون و کمیته‌ای عضویت داشتید که مسئول مجازات ۵هزار نفر بود. آیا شما از این اقدام خودتان پشیمان هستید؟
رئیس‌جمهور:
نکته اول اینکه شما چه سندی دارید برای این موضوع؛ جز ادعایی که منافقین می‌کنند، نکته دوم اینکه من آن زمانی که ادعا شده است در جایگاه معاون دادستان بودم و امروز هم هر حقوقدانی که کمترین اطلاع را داشته باشد، می‌‌داند که معاون دادستان چه وظایفی دارد و چه کارهایی انجام می‌دهد. من در تمام مسئولیت‌های حقوقی که در دستگاه قضایی داشتم، همواره مدافع حقوق انسان‌ها بودم و هیچ زمانی از دفاع از حقوق مردم غافل نشدم و اما گروهی که امروز دارد این نوع مسائل را به جوامع مختلف گزارش می‌دهد، اینها کسانی هستند که ۱۷‌هزار نفر را در کشور ما از کاسب، دانشجو، استاد دانشگاه، روحانی و امام جمعه و مسئولان مختلف تا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را به شهادت رساندند. دستشان به خون ملت ایران و به خون مظلومان آغشته است و آنها مستحق محاکمه هستند.
مجری: آیا به‌دنبال انتقام از ترامپ هستید؟
رئیس‌جمهور:
سؤال این است آیا باید عدالت را دنبال کرد یا نه؟ و کسانی که مرتکب این جنایت و ظلم شدند آیا باید مورد پیگیری قانونی قرار بگیرند یا نه؟ آنچه ما به‌عنوان جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کنیم و دنبال خواهیم کرد اجرای عدالت است. حتما باید اجرای عدالت را در مورد جنایتی که ترامپ و همدستانش نسبت به ترور یک انسان مجاهد و مبارز که نقش بزرگی در امنیت منطقه داشت دنبال کرد و ما مصمم به اجرای عدالت یعنی رسیدگی به ترور حاج قاسم سلیمانی هستیم. جمهوری اسلامی ایران آنقدر شهامت دارد که اگر عین‌الاسد را می‌زند و یا از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، رسما اعلام می‌‌کند ما که ابایی از این قضیه نداریم. ما باید مسئله ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی را تا اجرای عدالت دنبال کنیم.
مجری: آیا محدودیت‌ها نسبت به زنان تشدید شده و آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند؟
رئیس‌جمهور:
در واقع می‌شود گفت صدها سال مردم این مرز و بوم با حجاب، عفت و با رعایت حریم‌های لازم زندگی کرده‌اند. این موضوع مربوط به این ۴۰سال هم نیست. شما اگر تاریخ ملت ایران را درست مطالعه کنید، می‌بینید که سال‌ها و قرن‌ها زنان ما با اخلاق عفیفانه زندگی کرده‌اند و این موضوع مربوط به الان نیست. الان هم این روحیه را مردم عزیز ما و زنان و دختران ما دارند و لذا خودشان همواره به‌عنوان یک امر خودجوش آن را رعایت می‌کنند. اصلا کسی به آنها یاد نداده و تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند. این باورهای مردم است شما ببینید زندگی مردم این مرز و بوم همواره اینطور بوده یعنی در باور و اعتقادشان این قضیه ریشه دارد. آنچه مسلم است اینجا کسی نسبت به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد و به هیچ عنوان تعرضی نسبت به زندگی خصوصی افراد ندارند. در مسائل اجتماعی هم مردم خودشان رعایت می‌کنند یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون همه پایبند هستند. اگر در مواردی هم خلاف قانون دیده شود، تأکید شده که به هیچ عنوان کسی حق ندارد که برخوردهای فراقانونی و خلاف مقررات داشته باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید