• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171823
+
-

وعده پیگیری فوت مهسا امینی

دولت و مجلس با ابراز تأسف از حادثه فوت یک دختر 22ساله در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی خیابان وزرای تهران، وعده پیگیری دادند. رئیس‌جمهور که در سفر ازبکستان به‌سر می‌برد، به احمد وحیدی، وزیر کشور دستور داد علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به‌صورت ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند. مهسا امینی، اهل سقز کردستان، چهارشنبه هفته گذشته از سوی گشت ارشاد فرماندهی انتظامی بازداشت و پس از آن اعلام شد همان روز دستگیری در بازداشتگاه خیابان وزرای تهران سکته کرده است؛ او که در حالت کما در بیمارستان کسری بستری بود بعدازظهر جمعه درگذشت. وزیر کشور روز جمعه با ابراز تأسف از فوت مهسا امینی به صدا و سیما گفت: «در مورد بررسی فوت این خانم لازم است چند اقدام صورت بگیرد؛ ما با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی صحبت کردیم تا با بررسی‌های کارشناسی، به سرعت دلیل فوت خانم امینی را اعلام کنند. از فرماندهی فراجا نیز خواسته شده است تا کلیه دلایل و موارد را جمع‌آوری کند. همچنین از معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خواسته شد تا بر این کار نظارت کند. این مسئله در اسرع وقت بررسی و دلایل بروز آن مشخص خواهد شد؛ البته بخش زیادی از مسئله به روشن شدن دلایل پزشکی ناشی از این فوت برمی‌گردد.»
او با بیان اینکه نتایج این مسئله در اسرع وقت مشخص خواهد شد، اضافه کرد: از استانداری تهران نیز خواسته شده آنچه در این پرونده در سطح استان تهران بوده را بررسی کند. هم‌اکنون تمامی دستگاه‌های مربوطه به‌دنبال این هستند تا این موضوع را در اسرع وقت روشن کنند و علت فوت خانم امینی در اسرع وقت به استحضار ملت ایران و ریاست محترم جمهور که دستور رسیدگی داده بودند، برسد.
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه توییتر خود نسبت به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و نوشت: تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود. علی بهادری‌جهرمی در صفحه توییتر خود نوشت: «درگذشت غم‌انگیز خانم مهسا امینی را به خانواده آن مرحومه، به‌ویژه پدر و مادر داغدارش، تسلیت عرض می‌کنم. تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود.»
احمد وحیدی، وزیر کشور پیش از این در فروردین‌ماه نیز مأمور رسیدگی با یک حادثه مرتبط با زنان شده بود. دهم فروردین‌ماه امسال سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، پس از ارائه گزارشی مبنی بر حواشی پیش آمده در جریان مسابقه فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد مقدس، به وزیر کشور ماموریت داده بود همه جوانب حواشی ایجاد شده را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم را در این زمینه به کار گیرد. در این حادثه از ورود زنان به ورزشگاه جلوگیری شده بود.
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز در توییت‌هایی با انتقاد از اتفاق رخ داده برای مهسا امینی نوشت: «در مرحله نخست در شوراهای قانون‌گذاری تمامی بایسته‌ها و اقتضائات انذاری جهت هرگونه مواجهه اجتماعی را مبسوط شرح داده‌ایم! سپس در جلسه رودررو و نخبگانی نکات‌مان را به سردار اشتری منتقل نموده‌ایم! در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی به وزارت کشور به‌دنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده هستیم. واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده است. این ماجرا بیش از گذشته تذکر می‌دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است. سازمان پزشکی قانونی در اطلاعیه‌ای تأکید کرد بلافاصله پس‌ از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌های تخصصی انجام‌شده، گزارش خود از علت فوت خانم مهسا امینی را به مراجع قضایی اعلام خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید