• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 24 شهریور 1401
کد مطلب : 171757
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ ایستگاه متروی شهدا


  کاملاً ارگانیک و طبیعی
اگرچه امروزه انواع آبلیمو و آبغوره و ترشیجات به‌صورت کارخانه‌ای موجود است، اما هنوز هم هستند کسانی که به‌دنبال محصولات طبیعی و بدون مواد نگه‌دارنده می‌گردند. یکی از راسته‌هایی که می‌توان انواع آبلیمو و آبغوره را به‌صورت طبیعی در آن تهیه کرد، خیابان شهید ناطقی است. وقتی از سمت شهدا وارد خیابان شهید ناطقی یا همان خورشید سابق می‌شوید، مغازه‌های مملو از رنگ‌زرد لیموها و شیشه‌های آبلیمو و آبغوره که به‌طور مرتب کنار هم چیده شده‌اند به همراه سکنجبین‌ها و انواع عرقیات نظر هر رهگذری را جلب می‌کند و رایحه خوش و ترش لیمو دهان را آب می‌اندازد. خیابان شهید ناطقی از خیابان شهدا شروع می‌شود و تا میدان ابن‌سینا ادامه می‌یابد؛ خیابانی که حالا بورس فروش آبلیمو و آبغوره و عرقیات شده و به‌گفته فروشندگان خیلی‌ها از جاهای مختلف تهران و شهرستان‌ها برای خرید جزئی و عمده آبلیمو و آبغوره به اینجا می‌آیند. در این خیابان، مغازه‌داران هنوز به سنت قدیم با دستگاه برای مشتریانشان آبلیمو و آبغوره تازه می‌گیرند. دو سر خیابان شهید ناطقی در دو میدان پررفت‌وآمد شهدا و ابن‌سینا قرار دارد، پس شما هر جای تهران که باشید با رساندن خود به محدوده این دو میدان می‌توانید به راحتی وارد خیابان خورشید شوید البته راحت‌ترین وسیله برای رسیدن به این خیابان، ایستگاه متروی «شهدا» در ابتدای خیابان و ایستگاه متروی «دروازه شمیران» در انتهای خیابان است.

متروی راه‌آهن

  دیزی در قهوه‌خانه قدیمی

دیزی‌سرای «آذری» از معروف‌ترین و لذیذترین دیزی‌پزی‌های موجود بین انواع رستوران‌های غذاهای سنتی است. آنچه به‌عنوان قدمت درباره بافت تاریخی این دیزی‌سرا باید بگوییم، پیشینه ۱۴۰‌ساله آن است. دقیقاً همین قدمت رستوران آذری نیز سبب ورود این دیزی‌سرا به فهرست مکان‌های تاریخی میراث فرهنگی و آثار ملی ایران شده. امروزه و با گذشت سالیان دور، منوی دیزی آذری تنها به دیزی اختصاص ندارد، بلکه انواع کباب‌های ایرانی، کشک بادمجان، میرزاقاسمی، ماهی قزل‌آلا و مخلفاتی چون ماست محلی، دوغ سنتی، سبزیجات و انواع زیتون‌ها و ترشی‌ها نیز در منوی غذایی این رستوران سنتی یافت می‌شود. دیزی‌سرای آذری هر روز از صبح خیلی زود تا آخر شب فعال است که همین امر آن را بین تمام رستوران‌های موجود در ایران به یکی از پرکارترین و فعال‌ترین رستوران‌های موجود تبدیل کرده. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به دیزی آذری، ایستگاه متروی «راه‌آهن» است که ۱۹۷ متر با آن فاصله دارد. همچنین اتوبوس‌های تندرو یا بی‌آرتی از دیگر دسترسی‌ها به این دیزی‌سر‌است. گفتنی است ایستگاه اتوبوس میدان راه‌آهن نیز ۱۳۰‌متر با این رستوران فاصله دارد. بنابراین برای رفتن به این مکان، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را بیش از استفاده  از خودروی شخصی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

متروی میدان ولیعصر 

   خانه‌موزه خیمه‌شب‌بازی

خانه‌موزه خیمه‌شب‌بازی ایران یکی از موزه‌های خاص تهران است که به هنر قدیمی خیمه‌شب‌بازی می‌پردازد. این خانه‌موزه اسفند ۱۳۹۷ توسط ستاره اسکندری در خانه فرهنگ و هنر مانا با هدف حفظ روایت زنده هنر خیمه‌شب‌بازی ایران افتتاح شد. این موزه سعی دارد تا در راه حفظ و معرفی بیشتر این هنر قدیمی از طریق گردآوری اسناد و آثار مربوطه، مستندنگاری و نگهداری آثار، کمک به پژوهشگران و آموزش خیمه‌شب‌بازی، برای تداوم این هنر گامی بردارد. در مدتی که خانه خیمه‌شب‌بازی ایران فعال است افراد بسیاری به یادگیری قصه‌ها، اجرا، عروسک‌گردانی و ضرب‌زنی علاقه نشان داده‌اند. به‌طوری که دست‌اندرکاران این موزه را ترغیب کرده که این نمایش‌های خاص می‌تواند در برخی اماکن فرهنگی آموزش داده شود و در آموزشگاه‌های فرهنگی مانند فرهنگسراها هم رونق بگیرد. حتی آینده روشنی برای ترویج این هنر و فرهنگ در خارج از مرزهای ایران وجود دارد. وقتی این خانه برای شخصیت‌های نمایش خیمه‌شب‌بازی درنظر گرفته شد، تابستان‌ها در حیاطش برای نمایش خیمه زده می‌شد و مردم می‌آمدند و دور حیاط و گرد حوض جمع می‌شدند و منتظر اجرا می‌ماندند. اگر شما هم ترغیب شدید تا سری به این خانه بزنید، باید خودتان را از طریق متروی میدان ولیعصر به خیابان وصال شیرازی، کوچه شاهد برسانید.

متروی میرداماد 

   موزه عروسک‌های ملل

گرچه بیشترین مخاطبان «موزه عروسک‌های ملل» کودکان و نوجوانان هستند، اما بزرگ‌ترها هم از دیدن این عروسک‌ها و شنیدن قصه‌های‌شان استقبال خوبی می‌کنند. البته چند سالی است که بخش عروسک‌های اقوام ایرانی از این موزه جدا و به ساختمانی در حوالی دروازه دولت منتقل شده. فضای کوچک موزه عروسک‌های ملل در بلوار میرداماد هر روز از هیاهوی کودکانی که برای تماشای عروسک‌ها و شنیدن قصه‌هایشان به اینجا می‌آیند پر است. این موزه خصوصی تنها یک سال بعد از بازگشایی جایزه موزه‌داران برتر سازمان میراث فرهنگی را از آن خود کرد و از سال 94تا 96جایزه موزه برتر ایکوم را به‌خود اختصاص داد. موزه عروسک‌های ملل، تنها جایی برای تماشای عروسک‌های ریز و درشت نیست؛ اجرای نمایش‌های عروسکی، نمایش سایه، بازی و آموزش هم بخش دیگری از فعالیتی است که در این موزه انجام می‌گیرد. بازدیدهای گروهی موزه عروسک‌های ملل برای دانش‌آموزان و گروه‌های سنی مختلف، معمولاً با بازی و قصه و نمایش‌های گوناگونی همراه است. روایت‌هایی که از عروسک‌ها تعریف می‌شود، بسته به گروه سنی مخاطب ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. کارگاه‌های مختلفی هم برای ساخت عروسک و آشنایی با قصه‌ها و افسانه‌های دنیا در این موزه نقلی برگزار می‌شود. برای رفتن به این موزه باید خودتان را به ایستگاه متروی میرداماد برسانید و از آنجا راهی خیابان نفت جنوبی و کوچه تابان شوید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید