• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 شهریور 1401
کد مطلب : 171678
+
-

یکی از دیدنی‌های بکر و ناشناخته در اطراف نوشهر، دریاچه فراخین است

زمرد جنگل‌های هیرکانی

گل خانه
زمرد جنگل‌های هیرکانی

مجتبی یارزمان

شاید چیزی به‌عنوان ناشناخته یا کشف نشده در اطراف محل زندگی انسان‌ها وجود ندارد. شاید تنها مکان‌هایی که امکان قدم‌گذاشتن روی سطح آنها وجود نداشته باشد را ناشناخته بدانیم، اما هر جایی که سخت‌ترین شرایط برای قدم‌گذاشتن را داشته باشد، توسط انسان‌ها کشف و رویت شده است. در این بین مکان‌هایی وجود دارند که به هزار‌و‌یک دلیل می‌توانیم بگوییم کمتر شناخته شده‌اند یا از چشم عموم مردم دور مانده‌اند. به این مناطق، عمدتاً بومیان و آن هم در شرایط خاصی رفته‌اند و از تماشای آن مکان متفاوت و بکر نهایت لذت را برده‌اند. در کشور ما مکان‌های کمتر شناخته شده به وفور وجود دارد و تنها محلی‌های آن مناطق از وجود آن باخبرند و در آنجا حضور پیدا می‌کنند. از عمده‌ترین دلایل کمتر شناخته شدن این مکان‌ها مسیرهای سخت و ناهموار رسیدن به آنهاست و البته در بعضی موارد رسانه‌ای نکردن این مناطق توسط بومیان. برخی بومیان اعتقاد دارند که بعضی از نقاط در طبیعت باید بکر و ناشناخته بمانند و اگر پای گردشگران عمومی و رفت‌وآمدهای فراوان به آن باز شود، تمام طبیعت منطقه دستخوش تغییر می‌شود و به سرعت از بین خواهد رفت. یکی از این مکان‌های دنج که بسیار بکر است و البته کمتر شناخته شده، دریاچه فراخین در نزدیکی نوشهر است که پای کمتر گردشگری به سمت آن باز شده است.

چشم بیدار ویسر
دریاچه زیبا و دست‌نخورده فراخین در دل جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و در نزدیکی شهرستان نوشهر جای گرفته است. این برکه مخفی و زیبا در نزدیکی روستایی به نام ویسر و چلندر واقع شده که درختان سر به فلک کشیده و پوشش یکدست سبز منطقه چشم‌انداز بی‌مانندی را خلق کرده‌اند. اگر وسوسه شدید که سری به این منطقه زیبا و بکر بزنید، خیالتان راحت که انتخاب درستی را انجام داده‌اید؛ زیرا علاوه بر تماشا و لذت‌بردن از این همه منظره بکر، می‌توانید کلی آبشار و چشمه که در اطراف این منطقه وجود دارند را هم تماشا کنید. برای رسیدن به این منطقه و دریاچه باید کمی هم مسیر سخت را تجربه کنید و البته صبور باشید. جاده فراخین از نزدیکی مرزن‌آباد شروع و با نام کندلوس شناخته می‌شود. زمانی که وارد این جاده شدید بدانید که نزدیک به 30کیلومتر رانندگی در انتظارتان است. نیمی از این مسیر آسفالت و مابقی خاکی است که در بعضی قسمت‌ها کمی هم جاده باریک و شیب‌دار می‌شود. این نکته را هم بدانید که در طول این مسیر چندین دوراهی وجود دارد و حتماً از قبل اطلاعات لازم را به‌دست بیاورید و قبل از رسیدن به هرکدام از دوراهی‌ها از اهالی منطقه مسیر درست را بپرسید. زمانی که به یک محوطه مسطح و بزرگ رسیدید، یعنی مسیر را درست طی کرده‌اید و ادامه راه را باید پیاده تا دریاچه قدم بزنید. این منطقه آنقدر بکر و دست نخورده است که حتی مسیر پاکوب پیاده‌روی تا دریاچه در اطراف آن دیده نمی‌شود و باید با دقت در دل جنگل پا بگذارید تا چشم‌تان به روی دریاچه‌ای که در میان شاخ و برگ درختان پنهان شده روشن شود.

در کنار فراخین
اکثر گردشگرانی که دریاچه هسل را دیده‌اند اعتقاد دارند که فراخین هم شباهت فراوانی به آن دارد. البته آرامش و سکوتی که در این منطقه سایه افکنده، با دیگر مکان‌ها قابل‌مقایسه نیست. در این فصل از سال هوایی کاملاً مطبوع همراه با رطوبتی که ابرها در گذر از این منطقه شما را مهمان می‌کنند، مثال‌زدنی است. همین رطوبت و گاهی باران و حتی سرما، نشان می‌دهد که باید دست ‌پر به سمت این مکان حرکت کنید و تجهیزات و امکانات متناسب را به همراه داشته باشید. کفش، کلاه، لباس گرم و کاورهای ضدآب ازجمله وسایل ضروری سفر به دریاچه فراخین است. البته به همه اینها وسایل مورد‌نیاز برای استراحت و خورد و خوراک را هم اضافه کنید که نباید به راحتی از کنارشان عبور کرد. مگر می‌شود در کنار این دریاچه بکر و زیبا در دل جنگل‌های چندین هزارساله هیرکانی نشست و چای ننوشید؟! هرگز. پس فلاسک و چای را هم به این لیست اضافه کنید و مطمئن باشید که چیزی از قلم نیفتاده. این نکته را هم درنظر بگیرید که در کنار منطقه هیچ فروشگاه و امکاناتی وجود ندارد و باید فکر همه‌‌چیز را از قبل کرده باشید. از دیگر نکات مهم که شاید برای برخی از افراد ضروری باشد، این است که در این منطقه تلفن همراه آنتن‌دهی ندارد و طبیعتاً اینترنت هم وجود ندارد. پس، از قبل برای این موضوع هم تمهیدات لازم را بیندیشید و خودتان را برای یک روز کامل و به دور از وسایل ارتباطی آماده کنید.

تفریح و اقامت در کنار دریاچه
وقتی پای منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده به میان می‌آید، به این معنی است که باید منتظر منظره‌های چشم‌نواز و خارق‌العاده‌ باشیم. با رسیدن به این منطقه به هر طرف که نگاه کنید، جز زیبایی محض چیزی مشاهده نخواهید کرد و همین برای رهایی از روزمرگی‌ها کافی و البته لازم است. علاوه بر دریاچه فراخین که مقصد این سفر هیجان‌انگیز خواهد بود، قدم‌زدن در دل جنگل‌های این منطقه و همچنین کمپ کردن در دل آنها بسیار هیجان‌انگیز و خاطره‌ساز خواهد بود. در اطراف این دریاچه ساعت‌ها می‌شود قدم زد، عکاسی کرد و تنها به صدای طبیعت گوش داد. یکی از تفریحاتی که برخی از گردشگران در این دریاچه برای آن دست و پا می‌زنند، قایق‌سواری با انواع قایق‌های بادی است. معمولاً برخی از گروه‌های گردشگری این تجهیزات را با خود همراه دارند و از نگاهی متفاوت لحظات و خاطرات خود را ثبت می‌کنند. برای اقامت و شب ماندن در این منطقه هم باید مثل بقیه موارد فکر همه‌‌چیز را از قبل بکنید. همانطور که گفته شد در کنار این دریاچه هیچ امکانات رفاهی‌ای وجود ندارد و اگر تمایل دارید یک شب را متفاوت و در دل طبیعت سپری کنید، باید تجهیزات مورد‌نیازتان که مناسب کمپ و اتراق است را با خود همراه داشته باشید. البته مثل مابقی مکان‌های طبیعی و گردشگری می‌توانید از خانه‌های روستایی اطراف این منطقه هم برای یک شب اقامت استفاده کرده و روی مهمان‌نوازی ساکنان روستاهای اطراف حساب کنید. یک نکته دیگر و مهم که باید در اقامت‌های شبانه درنظر بگیرید این است که به‌دلیل جنگلی بودن منطقه، حیوانات وحشی و درنده متعددی در اینجا تردد دارند که لازم است وسایل خوراکی، زباله‌های آبدار و غذاهای بودار را از کنار محل اقامت‌تان دور کنید و ترجیحاً درون خودرو بگذارید تا باعث جلب توجه حیوانات نشود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید